הנתונים שלכם לא מוגנים? עדיין לא מאוחר מדי

על חברות להמשיך לחדש ולאמץ טכנולוגיות בקצב מהיר, באופן שאינו מגדיל את הסיכון העסקי או מוסיף מורכבות והתפשטות נתונים נוספת, במיוחד כאשר מתקפות הסייבר נמצאות בעלייה מתמדת

איתן מארבי, קומוולט ישראל. צילום: יח״צ, באדיבות החברה

זה לא סוד שמגפת הקורונה טרפה את כל הקלפים וארגונים נדרשו לחשב מסלול מחדש. בתקופה זו (שעדיין לא הסתיימה עבור מדינות רבות), עסקים נאלצו לנוע במהירות חסרת תקדים על מנת להסתגל למציאות משתנה - ואם לומר זאת בצורה פחות עדינה, פשוט לשרוד. צוותי IT הופעלו מסביב לשעון, כל העובדים הועברו לעבודה מרחוק, חברות השקיעו בתשתית מקומית ובענן, ומינפו תוכנות כדי להבטיח שהעסקים ימשיכו לפעול ולרוץ קדימה במציאות חדשה.

בינתיים שנת 2020 חלפה לה ו-2021 כבר מראה סימני התאוששות עבור עסקים ישראלים רבים. כיום כבר ברור לכולנו שהדרך בה מנהלים ומגנים על המידע היא קריטית - לא רק כדי לעזור לעסק לשרוד תקופות קשות, אלא גם לשגשג.

ראינו ממקור ראשון כיצד הטכנולוגיה עושה טרנספורמציה של ממש לכל רוחב העסק. כפי שאמר סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט בהרצאה שלו ב- Microsoft Ignite: "מפה אין כבר דרך חזרה", והוא צודק. צריך להסתכל קדימה.  

השאלה שכיום צריכה להישאל היא כיצד חברות יכולות להמשיך לחדש, לאמץ טכנולוגיה וחדשנות בקצב מהיר - אך באופן שאינו מגדיל את הסיכון העסקי ומוסיף מורכבות והתפשטות נתונים נוספת? במיוחד כשנפח הנתונים רק גדל וגדל (כדי לסבר את האוזן, 17 מגה של נתונים נוצרים בכל שניה על ידי אדם ממוצע). וגם חשוב לזכור, מעבר לענן פירושו גם מודל אחריות אחר, מודל אחריות שהוא משותף לנתונים של העסק.

מספר מגמות ברורות שעולות בזמן האחרון ויש לתת עליהן את הדעת קשורות בעננים מרובים, קונטיינרים, יישומי SaaS, מתקפות והקשר בין כל אלו.

הריצה לענן: ל- 9 מתוך 10 ארגונים יש אסטרטגיה מרובת עננים. בדו"ח "State of the Cloud" האחרון, Flexatara דיווחו כי 90% מהנשאלים אישרו כי השימוש בענן גבוה מהמתוכנן בשנה האחרונה, כאשר שליש מציינים שהוא גבוה יותר משמעותית.

השלכות של SaaS : הטעמת יישומי SaaS חדשים מגדילה את טביעת הרגל של הנתונים. בגרטנר מעריכים כי שוק SaaS ימשיך לצמוח בשנת 2021 ל -120.9 מיליארד דולר – ואיתו גם נפח הנתונים שלכם.

טרנד הקונטיינרים: אפליקציות קונטיינרים גדלות בקצב מהיר - בגרטנר אומרים כי 85% מהעסקים הגלובליים יפעילו אפליקציות קונטיינרים בסביבות ייצור עד 2025.

ואולי הכי חשוב מהכול - המתקפות נמצאות במגמת עליה

נתוני מחקר מאוניברסיטת מרילנד מראים שהאקרים תוקפים כל 39 שניות ובממוצע 2,244 פעמים ביום. ניתוח של Coveware משנת 2019 מראה שמתקפות כאלו יכולות לגרום להשבתה של 9.6 ימים בממוצע ואובדן של 8% מהנתונים, ועל פי CSO online, נגרם הפסד של 17,700$ בכל דקה עקב מתקפת פישינג. בסתיו האחרון נרשמה עלייה של 40% (!) במתקפות כופר והן הולכות ונעשות מתוחכמות יותר ויותר. ומה יקרה בעתיד? מומחי אבטחת סייבר צופים שבשנה הקרובה תתקיים מתקפה לעיתים קרובות יותר, הרבה יותר. למעשה, ההערכה היא שכל 11 שניות תתבצע תקיפה.

מה שעסקים זקוקים לו יותר מתמיד כעת הוא פשטות, ולהיות מוכנים מבעוד מועד. את האתגרים שאנו צופים למחר, ניתן לפתור היום באמצעות הגנה ראויה על כל הנתונים בסביבות מקומיות, בענן, בקצה או בין לבין, ווידוא שכל הנתונים מאובטחים וניתנים לשחזור במקרה של אסון.

להיות מוכן זה יותר ממצב הווייתי, מדובר בטכנולוגיה הנכונה ובפלטפורמה להגנה וניהול עומסי עבודה. לפעמים, פתרון אחד לניהול נתונים לא מספיק, וצריך למצוא את השילוב הנכון. על מנת שהעסק שלכם ישגשג גם בהתמודדות עם האתגר הבא, נדרשת גישה אקטיבית שמסתכלת קדימה, צופה את המחר, ופועלת היום.

מאת איתן מארבי, מהנדס מערכות בכיר בקומוולט ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית