מחקר: קוד פתוח נתפס כמרכיב חשוב ביוזמות אסטרטגיות וטרנספורמציה דיגיטלית

חברת רד האט פרסמה מחקר מקיף שבחן גישה של ארגונים לתחום הקוד הפתוח, וגילה כי הם רואים בו הרבה מעבר לרכיב טכני שנועד להפחית עלויות

מחקר: קוד פתוח נתפס כמרכיב חשוב ביוזמות אסטרטגיות וטרנספורמציה דיגיטלית

BIGSTOCK/ Copyright: FreedomTumZ

חברת רד האט (Red Hat), ספקית מובילה של פתרונות קוד פתוח, פרסמה את הדוח The State of Enterprise Open Source השנתי השלישי שלה לשנת 2021. המחקר בחן את הגישה של ארגונים לתחום הקוד הפתוח והסתמך על ראיונות עם 1,250 מקבלי החלטות בתחום ה-IT מ-13 מדינות, המיישמים פתרונות קוד פתוח של חברות שונות (הנסקרים אינם בהכרח לקוחות רד האט והם לא היו מודעים כי הסקר ממומן על ידי רד האט במטרה למנוע הטיה של התשובות).

המחקר מצביע על 4 ממצאים מרכזיים:

  1. טרנספורמציה דיגיטלית מהווה פעילות מרכזית אשר למימושה משתמשים בקוד פתוח.
  2. קוד פתוח בארגונים הוא מנוע לחדשנות.
  3. מנהלי IT רואים באבטחת מידע יתרון של קוד פתוח ארגוני.
  4. מנהלי IT מעריכים מאוד את ההשתתפות של ספקים בקהילות קוד פתוח.

על פי המחקר, 90% ממנהלי ה-IT משתמשים כיום בקוד פתוח ארגוני. 84% מהמשיבים לסקר ציינו כי קוד פתוח ארגוני הוא "חלק מרכזי באסטרטגיית האבטחה של הארגון שלי". 79% מצפים להגדיל את השימוש שלהם בקוד הפתוח עבור "טכנולוגיות חדשניות מתפתחות במהלך השנתיים הקרובות". 75% ציינו כי הם נותנים אמון בקוד פתוח ארגוני מכיוון שהוא עובר "תהליך בחינות קפדניות ובדיקות מסחריות כדי להבטיח את איכות הקוד" ו-83% ציינו כי סביר להניח שיבחרו ספק אשר תורם לקהילת הקוד הפתוח.

שימושי הקוד הפתוח

64% משתמשים בקוד פתוח עבור מודרניזציה של תשתיות, 54% משתמשים בקוד פתוח עבור פיתוח יישומים ו-53% עבור טרנספורמציה דיגיטלית. זוהי השנה השלישית ברציפות בה "מודרניזציה של תשתיות" מופיעה כשימוש המוביל של קוד פתוח ארגוני, כאשר השימוש למטרה זו הולך ועולה. השימושים העיקריים בקוד פתוח בתחום התשתיות הם בתחום ניהול הרשת, אשר מהווה 54% מהשימושים כיום בהשוואה ל-36% לפני שנתיים. תחום בסיסי הנתונים המהווים 53% מהשימוש ותחום אבטחת המידע המשמשים 52% מהמשיבים.

השימוש בקוד פתוח לצורך פיתוח יישומים תופס את המקום השני זו השנה השלישית ברציפות והוא נמצא במגמת עלייה בהשוואה לשנים הקודמות. השימוש בקוד פתוח עבור פיתוח יישומים ועבור טרנספורמציה דיגיטלית רשמו גידול של 11% כל אחד בשנתיים האחרונות. "הקשר ההדוק בין השניים נובע מכך שפיתוח יישומים חדשים הוא חלק משמעותי בטרנספורמציה הדיגיטלית. גידול זה מעיד על השימוש בקוד הפתוח גם ליישומים אסטרטגיים ולא רק עבור בניית תשתיות", נכתב בדוח.

כיצד קוד פתוח ארגוני נתפס כטוב יותר

לשאלה אודות יתרונות הקוד הפתוח ענו רוב המשיבים (35%) כי מדובר בקוד באיכות גבוהה יותר. במקום השני נמצא יתרון הגישה לחדשנות (33%), אבטחת מידע ברמה גבוהה נמצא כיתרון במקום השלישי (30%) והיכולת למנף בצורה בטוחה טכנולוגיות קוד פתוח נמצא כיתרון המדורג במקום הרביעי (30%). ראוי לציין כי היתרון המסורתי, הקשור בהורדת עלות הבעלות הכוללת (TCO), ירד באופן משמעותי בדירוג החשיבות של מקבלי ההחלטות למקום השישי.

ניתן לראות כי הקוד פתוח הארגוני ממשיך לשנות את המעמד שלו, מחלופה שנבחרת בשל מחיר אטרקטיבי לחלופה הנבחרת בשל היותה טובה יותר מתוכנות של מתחרים. היתרונות שצוינו בסקר מצביעים על כך כי מובילי IT רואים בקוד פתוח ארגוני דרך להשגת תוכנה איכותית ומובילה, אותה הם יכולים להפעיל באופן בטוח בארגונים שלהם.

מהיכן מגיעה החדשנות

קהילות קוד פתוח הן מקומות בהן מתחוללת חדשנות רבה של תעשיית התוכנה כיום. מספיק להעיף מבט מהיר בכל הפרויקטים של הקוד הפתוח בתחומי הענן ולמידת המכונה כדי להבין זאת. הסקר של רד האט מאמת במספרים כי קוד פתוח ארגוני מספק אפיק בטוח ויעיל לעסקים כדי להשתמש בחדשנות הזו. 55% משתמשים כיום בקוד פתוח ארגוני במסגרת מחשוב קצה/IoT ו-72% צופים כי יעשו זאת בשנתיים הקרובות. 48% משתמשים בקוד פתוח במסגרת למידת מכונה ו-AI ו-65% צופים כי יעשו שימוש לצורכי יישומים חדשניים במהלך השנתיים הקרובות.

עדיין ישנם חסמים

החסמים לאימוץ קוד פתוח ארגוני לא השתנו הרבה מאז הסקר הראשון של רד האט. אותם חסמים תופסים את ארבעת המקומות הראשונים: דאגות לגבי רמת התמיכה, תאימות, אבטחת קוד וחוסר במיומנויות פנימיות. עם זאת, השנה דאגות לגבי אבטחה צנחו מהמקום הראשון לשלישי והתמיכה תפסה את המקום המוביל. גם סך המשיבים שציין דאגות לא השתנה בהרבה.

ברמה מסוימת, הדאגות הללו לא נוגעות דווקא לקוד פתוח ארגוני כפי שהן קשורות בשימוש, אינטגרציה ותמיכה עצמית בפרויקטים קהילתיים. כמו כן, ישנן דאגות ותלונות אשר מופיעות גם לגבי תוכנה באופן כללי, בעיקר בתחומים טכנולוגיים המשתנים במהירות. דאגות אלו מדגישות את החשיבות של שרשרת אספקה ושותפים טכנולוגיים אמינים ושמירה על מיומנויות עדכניות בחברה.

לסיכום

מובילי IT רואים בתוכנת קוד פתוח ארגוני כסוג תוכנה עדיף עם איכות גבוהה יותר, חדשנות רבה ואפילו אבטחה משופרת ביחס לחלופות. יותר מכך, מובילי ה-IT מעריכים מאוד קוד פתוח ארגוני אשר מגיע מספקים אשר לוקחים חלק פעיל בפיתוחו ולא מבצעים רק אריזה מחדש של הקוד. מדובר בהוקרה והכרה בכך שקוד פתוח ארגוני הופך בהדרגה לעתיד התוכנה.

"הקוד הפתוח ביסס את עצמו כמנוע חדשנות עבור ענף התוכנה. מגמות טכנולוגיות שאנו רואים כעת, אשר משנות את הדרך בה אנו עובדים ועושים עסקים, נולדו בקוד הפתוח – לינוקס ארגוני, מחשוב ענן, IoT ומחשוב קצה, קונטיינרים, בינה מלאכותית, למידת מכונה ו-DevOps", כתב במבוא לדוח פול קורמייר, נשיא ומנכ"ל רד האט.

"בבסיס הקוד הפתוח ניתן לזהות עקרונות עבודה שמאפשרים לעולם להתאחד כדי להגיע להתקדמות מהירה, כמו עם חיסוני קורונה, במסגרת זמן קצרה מאי פעם. ברגעים שכאלה הקוד הפתוח מראה את העוצמה המלאה שלו. שיתוף פעולה, שקיפות והתפיסה שהרעיון הטוב ביותר יכול להגיע מכל מקום – הם עקרונות המסייעים לארגונים להתמודד עם אתגרים, ויותר מכך, להגיע לגבהים חדשים", ציין קורמייר.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות