שלושה ימי זיכרון: הנחיתה בנורמנדי, מלחמת ששת הימים והשמדת הכור הגרעיני העירקי 

תקיפת הכור הגרעיני בעיראק סיימה את פרק השאיפות הגרעיניות של סדאם חוסיין

https://www.iaf.org.il/9333-53156-he/IAF.aspx

שלושה הם ימי זיכרון ב-6 וב-7 ביוני: יום הנחיתה של בעלות הברית בנורמנדי, מלחמת ששת הימים ותקיפת הכור הגרעיני העירקי בבגדד. שלושה מבצעים צבאיים מוצלחים והיסטוריים. הראשון הציל את אירופה ואת העולם מציפורני גרמניה הנאצית. השני שינה את פני ארץ ישראל, מדינת ישראל והמזרח התיכון, והשלישי הציל את ישראל מסכנת נשק גרעיני. 

מבחינה צבאית הנחיתה בחופי נורמנדי היתה המבצע הצבאי הגדול ביותר בתולדות העולם. במלחמת ששת הימים השיג צה"ל הישגים מבצעיים חסרי תקדים בזמן קצר, וחיל האוויר ביצע בהצלחה אדירה תכנית סדורה של השמדת הכוח האווירי של האויבים מסביב. מבצע אופרה, בביצוע מעולה של שמונה טייסי F-16, חיסל מזימה גרעינית במבצע אווירי מזהיר, ללא נפגעים והשמדת המטרה בדיוק רב.

OVERLORD, מבצע הנחיתה של בעלות הברית בחוף המערבי של צרפת היה אדיר בהיקפו. המספרים מרשימים: 150 אלף לוחמים נחתו ביום הראשון בחמישה החופים המפורסמים, ועד 11 ביוני כבר היו בצרפת 300 אלף לוחמים. נחתו 55 אלף כלי רכב, 100 אלף טונות של ציוד ואספקה הובאו לחופים תחת אש בקשיים עצומים. 5,000 כלי שיט נטלו חלק בנחיתה, 10 אלפים מטוסים. לוחמים מעשרות ארצות, בעלות הברית: בריטניה, ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, פולין, הולנד, נורווגיה ועוד. 

האחריות הפיקודית על מבצע כה גדול הוטלה על כתפיו של גנרל דוויט אייזנהואר, המפקד העליון של צבאות בעלות הברית. מרתק עד היום לקרוא בזיכרונות הימים ההם כיצד מפקד עליון מתלבט ומתחבט – מתי לתקוף, ביום או בלילה, ובאיזו שעה בדיוק, ומה מזג האוויר, ומהם משטרי הרוחות, השפל והגאות, והיכן עוצבות האויב. אייזנהואר קנה את עולמו בתפקיד זה, והיה לימים לנשיא ארה"ב, המעצמה שהובילה את המבצע. 

במבצע הזה הטעיות והיו טעויות במבצע האדיר הזה: פעולות מודיעיניות בלבלו את הגרמנים, שלא ידעו היכן תהיה הנחיתה ושלחו כוחות למקומות לא נכונים. ובכל זאת ההגנה על החופים היתה עזה, והוכנו במשך שנים ביצורי חוף רבי עוצמה. בעלות הברית שילמו מחירים כבדים: ביום הנחיתה בלבד נהרגו יותר מ-2,500 לוחמים. חלקם נתקלו באש מקלעים גרמנית קטלנית שנורתה ממרומי עמדות חפורות בסלעי החוף, והיו שנהרגו דקות אחרי שיצאו למים מאסדות הנחיתה.

הנחיתה היתה רק תחילת הפלישה הגדולה לאירופה. היום אפשר לראות את החופים שבהם נחתו לוחמי מבצע OVERLORD ואת בתי הקברות: אומהה, ג'ונו, סוורד, גולד, יוטה ביץ', הם שמות שייזכרו לעד.   
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית