דעה | מסתננים מלבנון טיילו בישראל כמעט יום שלם - מתי הם ישמשו לביצוע פיגועים? 

שני מסתתנים חדרו מלבנון ושהו בישראל כמעט יממה בלי שהצבא ידע איפה הם. בפעם הבאה זה יכול להסתיים באירוע טרור או ריגול. נראה כי חיזבאללה מצא דרך לגיטימית לבחון את הנקודות המתות של צה״ל בגבול 

אחד המסתננים שנתפס

צילום: דובר צה״ל 

חדירת מסתנני עבודה מלבנון אינו נושא חדש. בשנים האחרונות היו מספר פעמים בהם מסתננים נתפסו בגבול לבנון. כמעט בכל הפעמים המסתננים הוחזרו לשטח לבנון דרך ראש הנקרא. אולם, ביממה האחרונה חל מפנה בנושא זה. המסתננים הצליחו לשהות בישראל כיממה. 

״כוחות צה"ל עצרו את שני החשודים שחצו לשטח ישראל משטח לבנון אמש בתום מרדף נרחב של כוחות צה"ל ומשטרת ישראל שכלל חסימות צירים וסריקות במרחב, לוחמי צה"ל עצרו לפני זמן קצר את שני החשודים שחצו אמש משטח לבנון לשטח ישראל. החשודים נעצרו באזור סבוך בקרבת הגדר והועברו לחקירת כוחות הביטחון״, נכתב בהודעת צה״ל.  

עולה שאלה האם מדובר ביוזמות עצמאיות או שמא, בפעילות מאורגנת של חיזבאללה. פלוני יכול לטעון כי הדפוס, הלכאורה אקראי, של חדירת מחפשי עבודה לשטח ישראל, מנוצל על ידי חיזבאללה לטובת גיבוש תו״ל.

בהנחה וחיזבאללה שולט על שטח הגבול עם ישראל, הוא מכיר כל מקרה ועוקב אחריו. לומד איפה יש נקודות מתות של צה״ל בגבול, איך צה״ל מגיב לחדירה, ועוד. פרטים להם יזדקק אם ירצה להכניס לישראל חוליה או בודדים לביצוע פיגוע, פעולות ריגול או הטמנת מטענים. 

יתרה מכך, העובדה שמסתננים תמימים נכנסים מלבנון לישראל ללא הפרעה ומצליחים להסתתר מכוחות הביטחון למשך יממה שלמה, פותחת את הצוהר לתזת תאים רדומים לטווח קצר. 

כלומר, איש קשר מישראל שנמצא בקשר עם חיזבאללה, ממתין ל״מסתנן עבודה״ בנקודה קבועה מראש, אוסף אותו, ומספק לו מקלט זמני עד לביצוע פיגוע או הטמנה של מטען מושהה בנ״צ מסוים. אם מדובר במטען ולא פיגוע, זה יכול להיות מטען שניתן להפעיל באמצעות לווין או תקשורת סלולרית. 

המסתנן מטמין, נחשף בכוונה לכוחות צה״ל ואיש הקשר הישראלי (שטרם מוכר לצה״ל), מפעיל את המטען בהוראה מלבנון באמצעות תקשורת סלולרית. אם מדובר בטלפון לוויני, אפשר להפעיל את המטען גם מלבנון. 

אין ספק כי מסתננים מלבנון הם איום ביטחוני ולא משנה אם האצטלה סביב פעולתם היא חיפוש עבודה. גם לא משנה אם הם טורקים, סודנים או כל לאום אחר. עצם העובדה שאדם מצליח להסתנן מלבנון, אחד הגבול הכי שמורים בישראל, ומטייל בארץ קרוב ליממה שלמה, צריכה להביא לתחקור רציני. 

תחקור שמטרתו לשאול את עצמנו האם אלו אירועים אקראיים, או שמא, שיטה חדשה לטרור שתופעל לעברנו על ידי חיזבאללה בעתיד. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית