טיקטוק מתכננת לאסוף מידע ביומטרי ממשתמשים בארה״ב

במדיניות הפרטיות המעודכנת של האפלייקציה צוין כי היא ״עשויה לאסוף סימנים מזהים ביומטריים״ וכי תבקש את ההרשאות הנדרשות בחוק – אך הדבר נתון לפרשנות

טיקטוק מתכננת לאסוף מידע ביומטרי ממשתמשים בארה״ב

REUTERS/Dado Ruvic

טיקטוק הציגה שינויים למדיניות הפרטיות שלה בארה״ב בשבוע שעבר, וציינה כי היא ״עשויה לאסוף סימנים מזהים ביומטריים ומידע ביומטרי, כגון חתימות פנים וחתימות קוליות״ מהתוכן אותו מעלים המשתמשים. ״ככל שנידרש על ידי החוק, נבקש מכם את ההרשאות הנדרשות לפני כל איסוף כזה״, נכתב בעדכון המדיניות.

מדובר בניסוח עמום ואמורפי למדי, שעבר בהתחלה מתחת לרדאר. אתר Techcrunch, הראשון שהציף את הנושא, מציין כי אין הסבר לגבי הסיבות בגינן זקוקה האפליקציה לפרטים כאלה, איזה מידע בדיוק היא מתעתדת לאסוף, איך תבקש את האישור הנדרש, והאם מדובר בפעולה במסגרת חוק פדרלי או חוק מדינה. כרגע, רק בחמש מתוך 50 המדינות ישנם חוקי פרטיות ביומטרית, והמשמעות היא שאם תבקש טיקטוק אישור רק על פי חוקי המדינה, הרי שבמרביתן לא יעודכנו המשתמשים כי נתונים אלה נאספים מהם.   

להזכיר, כי יחסי ארה״ב-טיקטוק, הנמצאת בבעלות ByteDance הסינית, מתנהלים בכל מקרה בחשדנות מסוימת. הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, קרא במסגרת מדיניותו הבדלנית ומלחמת הסחר על סין לאסור לחלוטין על פעולת האפליקציה בתחומי המדינה, לטענתו למען הגנה על הביטחון הלאומי. טיקטוק הודיעה כי היא אינה מאחסנת מידע לגבי משתמשים בארה״ב על השרתים הנמצאים בסין (אלא רק על השרתים בארה״ב ובסינגפור), וכן כי מעולם לא חלקה נתונים כלשהם על המשתמשים עם הממשלה בבייג׳ינג.

ובינתיים: ארה״ב מרחיבה את האיסור על השקעות בחברות סיניות המייצרות טכנולוגיות מעקב

הנשיא ביידן הקפיא את מדיניות קודמו בנושא על מנת לבחון אותה, אך טרם הודיע מהי החלטתו הסופית. בשבוע שעבר, חתם ביידן על צו נשיאותי שמרחיב את האיסור הקיים על השקעות אמריקניות בחברות סיניות הקשורות לצבא, או לכאלה המייצרות טכנולוגיות מעקב, העלולות לשמש ככלי בפעולות הפרת זכויות אדם. טיקטוק ו-ByteDance לא נכללות ברשימת 59 החברות האסורות, אך בכיר אנונימי בבית הלבן אמר לחדשות יאהו כי הציפייה היא שחברות נוספות יתווספו לרשימה בתקופה הקרובה.

שינוי המדיניות מגיע בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה במדינת אילינוי, אחת מחמש המדינות בהן קיימים חוקי פרטיות ביומטרית. במסגרת הסדר פשרה מפברואר האחרון, הסכימה טיקטוק לשלם 92 מיליון דולר בגין האשמות שהוגשו ב-21 תביעות שונות שאוחדו לייצוגית, כי שיתפה מידע אישי וביומטרי של משתמשיה, רובם קטינים, ללא הסכמתם.

תחת תנאי ההסכם, התחייבה האפליקציה כי תחדול מהקלטת המידע הביומטרי של משתמשיה (כולל זיהוי פנים) וכן ממעקב אחרי מיקומם באמצעות ג׳יי.פי.אס. הפשרה כוללת כ-89 מיליון משתמשי טיקטוק בארה״ב, מתוך כ-100 מיליון משתמשים סה״כ. ההסדר עודנו נדון בבית המשפט וטרם קיבל אישור שופט.

הסדר פשרה שכן אושר כבר השנה, גם כן באילינוי, הוא זה של פייסבוק, שהסכימה לשלם 650 מיליון דולר למשתמשים שהאשימו אותה כי פגעה בפרטיותם באמצעות שימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים ביומטריות. כל תובע יקבל כ-345 דולר.

אולי יעניין אותך גם