פרשנות | נתניהו נגד ארגמן 

ראש השב״כ הוציא אזהרה מפני שיח מתלהם ברשתות החברתיות. נתניהו בתגובה: ״זה ניסיון למסגר את הימין כמשהו אלים ומסוכן לדמוקרטיה״ 

פרשנות | נתניהו נגד ארגמן 

עמוס בן גרשום, לע״מ

לאור ההתחממות הפוליטית לקראת הקמה אפשרית של ממשלה חדשה, הוציא ראש השב״כ, נדב ארגמן, פרסום לכלי תקשורת סביב החשש של הארגון בראשותו מרצח פוליטי. ״זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית״, כותב ארגמן. 

תגובת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא אחרה לבוא. בנאום שנשא תקף נתניהו את הודעת השב״כ בצורה אלגנטית. ״קריאות לרצוח אותי ואת בני משפחתי, את רעייתי נענו בשקט בשיח התקשורתי והציבורי״, אמר נתניהו. ״אבל צריך להיות ברור לכולם. הסתה ואלימות והסתה לאלימות, תמיד יהיו מחוץ לתחום.

״עם זאת, חשוב להבהיר. חופש הביטוי איננו הסתה. אי אפשר להתייחס לביקורת בימין כהסתה וביקורת בשמאל כביקורת לגיטימית. זה ניסיון למסגר את הימין כמשהו אלים ומסוכן לדמוקרטיה.״ 

למעשה, טוען ראש הממשלה, בין השורות, כי ראש השב״כ מנסה להשתיק את הביקורת של הימין כלפי השמאל. יתרה מכך, אותו מסגור שאליו מתייחס נתניהו, מי יצר אותו? ובכן, השב״כ. הרי השב״כ הוציא את ההודעה. רק שבהודעת השב״כ אין טענה להסתה מצד זה או אחר. אלא פשוט דעה מקצועית שהשיח הציבורי ברשתות מוקצן ויש חשש שיוביל לאלימות. 

״עצם הניסיון הוא סכנה לדמוקרטיה״, טוען נתניהו. ניסיון של מה? ניסיון למסגר ביקורת פוליטית של הימין כהסתה. על ידי מי? על ידי שב״כ. נתניהו אינו טוען כמובן ישירות נגד שב״כ, כי זה בעייתי. אז הוא טוען ״מסביב״. 

נתניהו הוא זה שממנה על פי חוק את ראש השב״כ, והשירות כפוף אליו. אך השב״כ, בחוק, אמון גם על יסודות המשטר הדמוקרטי. דיסוננס תפעולי עבור רוה״מ שרואה בהודעת השב״כ פגיעה בחופש הביטוי של הימין הפוליטי כמשתמע מדבריו. 

נתניהו גם טוען שאסור לסגור חשבונות פייסבוק וטוויטר נגד מה שהוא מכנה ״ההונאה הזו״. כלומר, ממשלת לפיד-בנט המתגבשת להחליף את הליכוד-חרדים. האיומים, בפייסבוק וטוויטר, אליהם התייחס שב״כ, בחלקם, מופנים נגד אנשי הממשלה המתגבשת שבאה להחליף את נתניהו.  

נתניהו גם טוען כלפי פייסבוק. לטענתו, פייסבוק מחקה פוסטים שפרסמו את כתובתו של ח״כ ניר אורבך וקראו להפגנות מול ביתו. ״באותו זמן״, טוען נתניהו. ״חשבונות של השמאל עשו אותו דבר, ולא הוסרו מהרשת החברתית.״ 

לסיכום, בעוד ראש השב״כ מתריע בפני שיח מתלהם ברשתות שעלול להוביל לאלימות, נתניהו מנגד טוען שאין מקום לאלימות ברשת, אך יש מקום לביקורת נוקבת נגד מה שהוא מגדיר ״הונאה פוליטית של הבוחרים״. בנוסף, נתניהו מציין שיש איומים עליו ועל משפחתו כדבר בשגרה - אמירה שיכולה להתפס אצל פלוני כלגיטימציה לאיים במסגרת ביקורת פוליטית. 

נראה כי ההבדל בין האישים טמון בהגדרת הגבול בין הסתה לאלימות ברשת לבין חופש ביטוי לגיטימי. הגבול הזה נקבע בהבדל נוסף - בהבדל בין דעה מקצועית של ראש ארגון ביון לבין אג׳נדה פוליטית של פוליטיקאי. המתח הזה, בין הדרג המקצועי לפוליטי הגיע גם לרשתות החברתיות. והוא כאן להישאר. 

אולי יעניין אותך גם