עידן חדש בפייסבוק: תשעה חשבונות של מנהיגים אם יתבטאו בצורה מסיתה

מדובר בשינוי מדיניות משמעותי עבור החברה, שהצהירה לפני כשנתיים כי דברי פוליטיקאים מהווים מטבעם אינטרס ציבורי ולכן יש לפרסמם. בסוף השבוע הודיעה כי חשבונו של הנשיא לשעבר טראמפ יושעה עד 2023 לפחות 

עידן חדש בפייסבוק: תשעה חשבונות של מנהיגים אם יתבטאו בצורה מסיתה

Photo by Eliot Blondet/ABACAPRESS.COM via REUTERS

שינויים מרחיקי לכת בפייסבוק: כנדבך נוסף להחלטה להשעות את חשבונו של נשיא ארה״ב לשעבר, דונלד טראמפ, עד ינואר 2023 לפחות, הודיעה החברה כי היא משנה את מדיניותה באופן כללי בנוגע לאופן בו תתייחס מעתה והלאה לפרסומים של מנהיגים גלובליים שיפרו את תנאי השימוש שלה.

טראמפ הושעה מפייסבוק מיד לאחר המהומות הקטלניות בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר השנה, לאחר שהואשם כי עודד את קיומן באמצעות דברי בלע ברשתות החברתיות. בנוסף, הושעה מטוויטר לצמיתות. ביום שישי האחרון הודיעה הועדה המפקחת של פייסבוק כי ההשעייה תוסר שנתיים לאחר שהוחלה, אך רק לאחר בדיקה שתקבע אם נוכחות הנשיא לשעבר בפלטפורמה כבר אינה מהווה סכנה לביטחון האזרחי.

״מדובר בעלבון ל-75 מיליון האנשים וכן לרבים אחרים שהצביעו עבורנו בבחירות 2020 המזויפות״, מסר טראמפ בתגובה אופיינית. ״בפעם הבאה שאהיה בבית הלבן לא יהיו עוד ארוחות ערב עם מארק צוקרברג ואשתו, לבקשתו. רק עסקים!״

אך ההשעייה של טראמפ היא רק חלק משינוי המדיניות הכללי של הפלטפורמה החברתית, עליה החליטה הועדה המפקחת. ״אנו מסירים את ההנחה עליה הכרזנו ב-2019, שדברי פוליטיקאים מהווים מטבעם אינטרס ציבורי״, נכתב בנייר עמדה שפרסמה פייסבוק ביום ו׳. מעתה, תשקול החברה הסרת תוכן של פוליטיקאים באותם קריטריונים בהם היא משתמשת עבור כלל הציבור. סוכנות הידיעות רויטרס מציינת, כי דובר מטעם החברה אישר לה שלא יהיו בדיקות צד ג׳ לאמיתות טענותיהם של נבחרי ציבור.  

במסגרת נייר העמדה בן 20 העמודים שפרסמה פייסבוק בעקבות המלצות הועדה, צוינו 19 המלצות – מתוכן הודיעה החברה כי תיישם 15 באופן מלא. ביניהן: פעולה מהירה בנוגע לפוסטים של משפיענים המהווים סכנה לפגיעה מיידית; עדיפות לבטיחות על פני ביטוי חופשי; השעיית חשבונותיהם של אנשי ממשל בכירים, כגון ראשי מדינה, אם הפוסטים שלהם מהווים סכנה לפגיעה כלשהי באופן שחוזר על עצמו; והיעזרות במומחי שפה ופוליטיקה איזורית להערכת דברי המשפיענים.

המלצה נוספת שפייסבוק הודיע שתקבל באופן חלקי, היא ״בחינה של תפקידה האפשרי בנרטיב הונאת הבחירות שהוביל לאלימות בארה״ב ב-6 בינואר השנה, ולדווח על הממצאים״. החברה ציינה, כי היא בודקת את המדיניות שלה בהקשר לנעשה בעולם על בסיס קבוע, ותמשיך לשתף פעולה עם רשויות החוק בכל הנוגע למהומות. עוד ציינה, כי הרחיבה לאחרונה את המחקר שלה שנועד להבין את ההשפעה שיש לפייסבוק ולאינסטגרם על הבחירות לנשיאות, בין היתר ע״י יצירת שותפות עם אנשי אקדמיה חיצוניים כדי ללמוד את העניין.

הועדה המפקחת של פייסבוק (Oversight Board) היא גוף בינלאומי המורכב מנציגים עצמאיים, שהורכב ב-2019 במסגרת הלקחים שהופקו מפרשת קיימברידג׳ אנליטיקס. מטרתה היא לקבל החלטות בלתי תלויות ומחייבות בנוגע לתכנים שנויים במחלוקת בפייסבוק ובאינסטגרם. היא מונה כרגע 20 חברים (התכנון הוא להתרחב ל-40) מארה״ב, בריטניה, דנמרק, אוסטרליה, פקיסטן, תימן ועוד. גם לישראל יש נציגות בוועדה: עו״ד אמי פלמור, לשעבר מנכ״לית משרד המשפטים.

אולי יעניין אותך גם