האם החימוש שלנו בעזה מדויק מידי?

שימוש בנשק מדויק מאוד בשדה הקרב, הוא גם מגבלה שצריכים להיות מודעים אליה. צה״ל אינו בדרך לשום הכרעה. הארה של עמיר רפפורט

האם החימוש שלנו בעזה מדויק מידי?

שיעור החימוש המדויק לאורך השנים. מקור: ישראל דיפנס

צה״ל שובר שיאים ברמת הדיוק של החימוש שבו הוא משתמש ברצועת עזה. למעשה, מדובר באחת המערכות הראשונות בהיסטוריה שבה נעשה אך ורק שימוש בנשק מדויק לחלוטין, ברמה של מטר-שניים - למעט מקרים ספורים של ירי פגזי ארטילריה נפיצים לשטחים פתוחים, שאין בהם אויב מוחשי.

ב״שומר החומות״ כל פצצת אוויר מצוידת בערכת הנחיה מבוסססת ג׳י פי אס, JDAM, והפצצות האווירות ה״חכמות״ האלה עוד נחשבות ״טיפשות״ ביחס למגוון העצום של טילים מכל הגדלים וכל הסוגים, שיכולים לתקוף מטרות אפילו דרך חרך של חלון. בגרף שבראש הכתבה ניתן לראות את המעבר שעשה צה״ל לשימוש בחימוש מונחה מדויק (חמ״מ בשפה המקצועית) לאורך השנים, עד למקסימום.

ללא ספק, השימוש בנשק מדויק מאוד-מאוד הוא הישג טכנלוגי אדיר וגם מתבקש מבצעית לאור לתנאי הלחימה נגד אויב המצוי בסביבה אזרחית צפופה. הוא הביא לירידה דרסטית בכמות הנפגעים הבלתי מעורבים ( בין 100-200 ב״שומר החומות״ עד כה, לעומת יותר מ-1400 כתוצאה מהיקף דומה של תקיפות בכל ימי ״צוק איתן״ ב-2014).

ההיקף המצומצם יחסית של נפגעים בלתי מעורבים בלחימה, הפעם, מאריך במשהו את אורך הנשימה המדיני שיש לישראל לפעול בעזה ( אבל לא בהרבה). בה בעת, חייבים להיות מודעים לכך שנשק מאוד מדויק הוא גם חיסרון מבצעי: הוא מפחית מאוד את הלחץ מעל האויב. כאשר ידוע לחמאס שלכל פצצה יש כתובת מדויקת מאוד אפשר פשוט לא להיות במקומות המועדים לתקיפה או לשהות בהם עמוק מאוד מתחת לאדמה.

זו הסיבה שבשדות קרב לא אורבניים חשוב עדיין להשתמש גם בנשק ״סטטיסטי״ שמכסה שטח ולא רק בחימוש מונחה מדויק.

השורה התחתונה היא, שבתנאים הנוכחיים של המערכה בעזה יכולה ישראל לשאוף לכל היותר לתיקו. הדרך היחידה להזיז את החמאס מהנקודה הנוחה יחסית, שבה הוא נמצא, היא על ידי הגדלת היקף הפגיעה של החימוש ואגב כך פגיעה בבלתי מעורבים (נז״א , נזק אגבי, בשפה של צה״ל), או פעולה קרקעית, עם המחיר הכבד הכרוך בכך. ככל הידוע, שתי האפשרויות אינן עומדות כרגע על הפרק. צה״ל כמעט מיצה לגמרי את ההישגים שהיא יכול להשיג בתקיפה מדויקת מאוד - מרחוק.

בנסיבות האלה, מערכה שתסתיים ב״תיקו״ (ותיתפס כניצחון על ידי הצד הפלסטיני) היא המקסימום מבחינתנו.