עוזי ארד: ״העימות בעזה - עיוורון ברמה מודיעינית״

"זה מחדל שאנחנו אפשרנו את זה, וצריך יהיה להסיק מסקנות. היו שצפו, אך המערכת שלנו לא צפתה את המהלך״, אומר ד"ר עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי בראיון לישראל דיפנס

מה שקרה בשבועות האחרונים הוא מחדל, ויהיה צורך להפיק ממנו מסקנות. כי היו שצפו את ההתרחשויות, אך המערכת שלנו לא צפתה, ולכן מה שקרה הוא חיבור בין אוזלת יד של ממשלה, המתפקדת בצורה מופקרת בשנה האחרונה, לבין עיוורון ברמה המודיעינית.

דברים שאומר ד"ר עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, ראש המחקר במוסד, יועץ ראש הממשלה לביטחון  לאומי, וכיום עמית מחקר בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, אוניברסיטת ת"א. ד"ר ארד, בראיון מיוחד לישראל דפנס, נשאל כיצד על מערכת הביטחון לנהוג כרגע ברצועת עזה.

"מה שצריך לעשות זה לנצל את הכוחות המוטסים וכוחות אחרים כדי לפגוע כמה שיותר בכל המטרות הצבאיות והמבצעיות של החמאס. להשמיד כמה שיותר, לקצץ את ציפורני החמאס, לפגוע ביכולות הצבאיות והמבצעיות שלו, בתי המלאכה, חימוש, ומפקדים של הארגון. בזה צריך להתמקד – מקסימום פגיעה ביכולות התקפיות – וכמה שיותר מהר.

"עם הטכנולוגיות שיש לנו היום, טכנולוגיות שלא היו בנמצא ב'צוק איתן', ב'עמוד ענן' וב'עופרת יצוקה', יש לנו שרירים וטכנולוגיות. וכל זה בלי להיכנס לעזה. אין דבר כזה כיבוש עזה, אלא פעולות שיחסלו כל יכולות מבצעיות של ארגון הטרור".

ד"ר ארד רואה קשר בין אירועי עזה לבין מה שהתרחש בירושלים ובערים המעורבות: "יש קשר בין הדברים. מעבר להרגעת הרוחות והרגיעה המיידית, יהיה צורך לשקם את מערכות היחסים בין יהודים לבין ערביי ישראל".

על ההישגים שקצר השבוע ארגון החמאס: ״"חמאס השכיל לנצל הזדמנות שבה ירושלים היתה למוקד תסיסה בעונת חגי האיסלם. הוא ניצל מצב שבו יש מהומות ותסיסה כדי הוא יצטייר כמגן מירושלים וכך לחזק את מעמדו ביו"ש וגם בקרב קיצוניים שבין ערביי ישראל. בזה הם הצליחו. חמאס קנה אהדה בעולם הערבי".

בישראל לא ראו את התהליכים האלו? "חמאס הצליח להפתיע אותנו, וזה לגנותנו מבחינה מודיעינית. הם שיפרו את מצבם ואת השפעתם ביו"ש ללא תלות במה שיקרה בעזה. חמאס קוטף את הפרי. זאת ועוד: חמאס הוכיח שהוא איננו מורתע כאשר הוא יורה על ירושלים ועל תל אביב".

ד"ר ארד מסכם: "זה מחדל שאנחנו אפשרנו את זה, וצריך יהיה להסיק מסקנות. היו שצפו, אך המערכת שלנו לא צפתה את המהלך, ולכן אני רואה בכך קטע של חיבור בין אוזלת יד של תפקוד הממשלה, המתפקדת בשנה האחרונה בצורה מופקרת, לבין עיוורון ברמה המודיעינית". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית