ארה״ב: קולות מעורבים מהמפלגה הדמוקרטית לגבי האירועים האחרונים

מתמונה לא מחמיאה של כוחות הביטחון הישראלים מתעמתים עם צעיר פלסטיני ועד לתזכורות על חשיבות הסיוע הביטחוני האמריקני להצלת חיים – הפוליטיקאים לא מהססים להביע את דעתם ברשת

כיפת ברזל מיירטת מטח טילים מעזה, אמש. צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa

תגובות מעורבות מוושינגטון בנוגע לאירועי הימים האחרונים בישראל. מעבר למשפטים הצפויים והממוחזרים בסגנון ״לישראל הזכות להגן על עצמה, לפלסטינים הזכות לחיות בכבוד, מגנים אלימות, קוראים לרגיעה״ שנשמעו מהבית הלבן ומהפנטגון כמו בכל סבב עימותים עד היום, הביעו קולות במפלגה הדמוקרטית – מהפלג המסורתי והרדיקלי כאחד – מורת רוח וביקורת כבדה על ישראל.

״ההרחקה הכפויה של תושביה הפלסטינים הוותיקים של שייח גראח׳ היא מתועבת ובלתי מתקבלת על הדעת״, כתבה בטוויטר בשבת הסנאטורית אליזבת׳ וורן, קול משמעותי של הסיעה הליברלית (טרם ההחלטה של בג״צ לדחיית הפינוי). ״על הממשל להבהיר לממשלת ישראל כי פינוי זה אינו חוקי ועליו להפסיק לאלתר״.

לדבריה צירפה צילום חדשותי של כוחות הביטחון הישראלים מתעמתים עם פלסטיני צעיר, וניכר כי לא נבחר כלאחר יד: פניהם של הישראלים מכוסות בקסדות ולא ניתן לזהות הבעות, אך ניתן לזהות היטב את התחנונים במבטו של הפלסטיני ובתנועת ידיו האזוקות (אין כמובן התייחסות לסיפור שמאחורי התמונה – אבל אלף מילים וגו׳).

גם מי שכמעט הגיע לתפקיד המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ברני סנדרס, התייחס לסוגייה בשבת. ״על ארה״ב לדבר בקול רם וברור נגד האלימות מצד קיצוניים ישראלים, בעלי בריתה של הממשלה, במזרח ירושלים ובגדה המערבית, ולהבהיר כי אין להמשיך את פינוי המשפחות הפלסטיניות״.

״מטח המתקפות הרקטיות מצד חמאס מהווה טרור, ואף מדינה לא צריכה לסבול איום כזה על אוכלוסייתה. מעשים עזי מצח אלה מאיימים על ביטחונם של ישראלים ופלסטינים״, כתב הלילה יושב ראש ועדת החוץ של הסנאט, בוב מננדז.

״אני מחויב לקיים מערכת ישראל בין ישראל לארה״ב המבוססת על ערכים דמוקרטיים משותפים ושותפות ביטחונית חיונית. אני גם מחויב להמשיך לעודד את הישראלים והפלסטינים למצוא דרכים לחיות יחד בשלום, חופש, ביטחון וכבוד באמצעות פתרון שתי המדינות״, הוסיף.

״רבים יגידו לכם שלישראל הזכות להגן על עצמה, זכות לביטחון ולבטיחות, אבל שותקים בנוגע לאם לפלסטינים יש את אותן זכויות גם כן. עד שנוכל להגן על זכויות הפלסטינים כפי שאנו מגנים על זכויות הישראלים, אין לנו בסיס לעמוד עליו בנוגע לצדק או לשלום״, כתבה אחת המבקרות הקשות ביותר של ישראל בסנאט, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, מהאגף הפרוגרסיבי/רדיקלי של המפלגה.

בציוצים קודמים הביעה סולידריות עם הפלסטינים וכתבה ש״הכוחות הישראלים מגרשים פלסטינים מבתיהם בזמן הרמדאן ומעוררים אלימות. זה דבר בלתי אנושי לעשותו, על ארה״ב להפגין מנהיגות בהגנה על זכויות אדם״.

חבר הקונגרס ג׳רי נגלר, החבר באייפק, גינה בתקיפות את חמאס בפוסט שפרסם שלשום בפייסבוק, אך בהמשך הוסיף כי הוא ״מוטרד מהאלימות בירושלים, כולל האלימות המשטרתית, ומעודד את הממשלה הישראלית לעצור את הפינוי הבלתי צודק של משפחות פלסטיניות בשייח׳ ג׳ראח״.

״העימותים האחרונים בישראל, הגדה המערבית ועזה הם טראגיים״, צייצה לפני שעות אחדות הסנאטורית הוותיקה דיאן פיינשטיין, באופן גנרי למדי יחסית למי שידועה בלשונה החדה. ״אני מפצירה בכולם להרגיע את המצב המאוד מערער הזה מיד״.

״אני מגנה בתוקף את מתקפות הטילים של חמאס כנגד אזרחים ישראלים חפים מפשע, לישראל הזכות להגן על עצמה״, כתבה הסנאטורית ג׳קי רוזן הלילה, בעיצומה של המתקפה. היא הוסיפה כי ״בזמן שמערכת כיפת ברזל מיירטת את גשם הטילים מעל ערי ישראל, הדבר מזכיר לנו שהסיוע הביטחוני האמריקני מציל חיים״.

יצוין, כי כל הפוליטיקאים הרפובליקניים שהתייחסו לנושא גינו בתוקף את חמאס וצידדו בישראל ובזכותה להגנה עצמית באופן מוחלט. זכה לכותרות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שבהצהרה שפרסם לא פספס הזדמנות להתנגח במחליפו. ״תחת ביידן, העולם נעשה יותר אלים ופחות יציב, בגלל חולשתו והיעדר התמיכה בישראל״, כתב. ״על ארה״ב תמיד להתייצב לצידה של ישראל ולהבהיר שעל הפלסטינים לסיים את כל האלימות, הטרור ומתקפות הטילים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית