מנדלבליט: אפשר להשתמש בחיילי צה״ל להשלטת סדר בעיר לוד

היועמ״ש לממשלה התיר למשטרה להסתייע בחיילי צה״ל בלוד. המפכ״ל החליט שהוא מעדיף את מג״ב עם סמכויות שיטור 
 

מנדלבליט: אפשר להשתמש בחיילי צה״ל להשלטת סדר בעיר לוד

צילום: משטרת ישראל

היועץ המשפטי לממשלה ומ"מ פרקליט המדינה שוחחו הבוקר עם ראש חטיבת התביעות במשטרת ישראל ועם המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, לגבי היבטי אכיפת החוק סביב המאורעות ברחבי הארץ. 

היועץ המשפטי לממשלה ומ״מ פרקליט המדינה קוראים למנהיגי הציבור לסייע בהרגעת הרוחות ובהשבת השקט על כנו ולרסן את ההתלהמות וההסתה. הם מדגישים כי מערכת אכיפת החוק לא תגלה סובלנות לאלימות ולבריונות ותעמוד על אכיפה נחושה של הדין ביחס לכל מי שפוגע באדם או ברכוש.

אשר לסוגיית סמכויות המשטרה בעיר לוד נבקש להבהיר כי אמש, לקראת חצות, פנה מזכיר הממשלה בשם ראש הממשלה, ללשכת היועץ המשפטי לממשלה ומסר כי ראש הממשלה ביקש את עמדת היועץ בשאלת האפשרות להסתייע בחיילי צה״ל לשם התמודדות עם האירועים האלימים בעיר לוד. תוך זמן קצר גובשה חוות דעת משפטית בנושא, בשיתוף עם הפרקליט הצבאי הראשי לפיה בנסיבות הייחודיות הדבר אפשרי.

זמן קצר לאחר מכן, התקיימה התייעצות בראשות ראש הממשלה, בהשתתפות שר הביטחון, שר הבט״פ, היועץ המשפטי לממשלה, ר׳ המל״ל ומפכ״ל המשטרה. בהתייעצות הובהר ע״י המפכ״ל, כי אין כוונה להסתייע בחיילים, אלא בפלוגות מג״ב, שלהם סמכויות שוטר. ואכן, הובהר על ידי שר הביטחון כי יוקצו פלוגות מג״ב כמבוקש. 

בהמשך לכך, התבקש להחיל מצב חירום אזרחי בעיר לוד בהתאם לסמכות הקבועה בפקודת המשטרה. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר עוד במהלך השיחה כי הדבר אפשרי מבחינה משפטית ועמד על עיקרי ההסדר הקבוע לעניין זה בחוק. ואכן, מיד בעקבות כך נוסחה והובאה ההכרזה לחתימת שר הביטחון כמצוות החוק באופן שמעניק את מירב הסמכויות הנדרשות בידי כוחות המשטרה ומג״ב הפועלים בעיר. 

הייעוץ המשפטי ניתן באופן הדוק, צמוד ומיידי תוך שיתוף פעולה עם כלל גורמי המקצוע והמדיניות.

אולי יעניין אותך גם