דעה | ״אירוע בסדר גודל אחר ואינו דומה לאירועי אוקטובר 2000״

מפכ"ל המשטרה לא רק שלא קיבל 100 ימי חסד: בין אירועי מירון למבצע בעזה - המשטרה נמתחת עד קצה גבול היכולת. מאמר דעה נוקב של נתן פז

דעה | ״אירוע בסדר גודל אחר ואינו דומה לאירועי אוקטובר 2000״

צילום: משטרת ישראל

אירועי היממה האחרונה הם חלק מתהליך מתמשך שהוביל אותנו לנקודה שבה אנו נמצאים היום. אנחנו תמיד מתכוננים לאירוע שהיה ולא לאירוע שיהיה. כך, הגענו למצב שבו אנחנו באירוע של לחימה רב מוקדית, לחימה צבאית בעזה, לחימה מול הפרות סדר מוכוונות ומאורגנות בהובלת התנועה האיסלמית ומאחורי הקלעים מוכוונות חמא"ס בתוך שטח המדינה בירושלים, בערי צפון, בערי המרכז ובערי הדרום.

זהו מצב מתמשך של טיפוח הקיצוניים בימין הישראלי, במקביל לחיזוק של שנים את הנהגת החמאס והחלשת הפת"ח, התנהלות פוליטית עגומה בה אנו עסוקים במריבות פנימיות ועיסוק לגופו של אדם במקום להתעסק באסטרטגיה סדורה ואיחוד הקרעים.

המשטרה נמתחת מזה זמן עד קצה גבול היכולת והצבא בראשיתה של מערכה צבאית שיכולה להתפתח גם למבצע קרקעי נרחב. זה הזמן להניח לראשי מערכת הביטחון לצה"ל, למשטרה, לשירות ביטחון כללי ואחרים לבצע את המשימות שקיבלו מהדרג המדיני ולוודא שמרחיקים את הפוליטיקה והפוליטיקאים מהכנסת שיקולים זרים לתוך צרכים מבצעיים.

תפקידם של ראשי מערכת הביטחון במציאות של כאוס פוליטי להוות המבוגר האחראי ולדאוג לשמור על חיי אדם וביטחון המדינה. אסור בתכלית האיסור לאפשר המשך הפקרות של פגיעה באזרחים ישראליים, יידוי אבנים ובקט"בים, השחתת רכוש וונדליזם על ידי כנופיות של עבריינים ושוהים בלתי חוקיים משולהבים.

ישראל יודעת לגבות מחיר משמעותי מהחמא"ס ולא רק באמצעות לחימה, כך נדרשים היום לגבות מחיר גם מאנשי התנועה האיסלמית, יד קשה כנגד פורעי החוק ואני מציע שנפתח עין גם לכיוון בתי הכלא שם הדברים מבעבעים מתחת לפני הקרקע.

משטרה במבחן
מפכ"ל המשטרה לא רק שלא קיבל 100 ימי חסד, אפילו לא מחצית מכך. המשטרה נמצאת מזה תקופה במוקד החיכוך הלאומי. מאירוע מירון בו ניסו פוליטיקאים ועסקנים להסיר מעליהם אחריות בחלקם למחדל ולהעלות את המשטרה כשעיר לעזאזל על המוקד, דרך אירועי החיכוך בירושלים סביב הרמאדאן (אירועים עם לא מעט טעויות יש לומר..) ועד לנקודת הרתיחה בה אנו נמצאים כיום לחימה רב מוקדית.

עשה נכון המפכ"ל לטעמי שעלה להתראיין בסופ"ש האחרון בכלי התקשורת, נתן גיבוי למפקדים ובייחוד לממ"ז צפון שמעון לביא למול המסכים, גינה התערבות של פוליטיקאים וקרא לקיום וועדת חקירה לחקר המחדל. קובי הוא אדם ישר, אמיץ וערכי. היה חשוב שלא יבלבלו את המשמעת העצמית והאיפוק המעט מבויש שלו, עם חשיבה שהוא "יס מן" של מישהו. יותר מכך, חשיבותו של הראיון היה בקריאה לחברי הכנסת הקיצוניים להסיר את מעורבותם מליבוי היצרים בי"ם בהר הבית ובשייח ג'ראח.

המשטרה היא א-פוליטית והיא נדרשת לחיי אדם, שמירה על שלום הציבור, כל הציבור באשר הוא בישראל. במקום שבו מנסים לפגוע באזרחים ברכבת הקלה בי"ם, במקום שבו מיידים אבנים ומכים אזרחים בי"ם, ביפו, בצפון ובלוד חייבת להיות תגובה קשה, נחרצת ועם כתבי אישום שישלחו את המתפרעים העבריינים לשנים בכלא. הרמת יד על שוטר בו ברגע יש ל"גדוע את היד" באופן חוקי, בסמכות הנדרשת ובאופן בלתי מגומגם.

למרות זאת, טעו במשטרה בכך שהלכו למהלך תקיף למול המחסומים בשער שכם ולאחר מכן התקפלו בצורה שרק עודדה את הצד השני להמשיך ולהסלים. חמא"ס והתנועה האיסלמית מתבוננים כל העת ומחפשים שעת כושר. הדרך לשלהב את הצעירים והשב"חים לאלימות נמצאה עם התנהלות של המשטרה בשער שכם. אינני יודע אך לא בטוח בכלל שאין במהלכים שננקטו גם לחץ פוליטי כזה או אחר שהוביל לתוצאה. אירוע שעוד יצטרך להתברר.

עת אמרתי זאת, אני גם מאמין שאף פוליטיקאי כזה או אחר בוודאי לא ראש הממשלה, אינו מעוניין בהסלמה מכוונת שבסופה יפגעו אזרחים וישררו כאן כאוס ואנדרלמוסיה. הבעיה היא שאנחנו בשנים האחרונות מאפשרים לקיצוניים להגיע לתוך ליבת העשייה השלטונית ונותנים להם לגיטימציה ציבורית שאין סיכוי שהיה מקבלים אך לפני מספר שנים. כך ח"כ מסוימים מלהיטים את הרוחות ומכניסים עוד דלק לתבערה שיכול שתגרום לפיצוץ עז. 

המשטרה מתגברת כוחות באירוע הנוכחי, מגייסת פלוגות מילואים של מג"ב ונערכת עוד לימים רבים של טיפול בהפרות סדר ומעצרים של מתפרעים. זהו אירוע בסדר גודל אחר ואינו דומה לאירועי אוקטובר משום שהוא ניכר כאירוע מלובה על ידי חמאס מאחורי הקלעים ועל ידי התנועה האיסלמית בארץ.

המשטרה נמצאת במבחן בו היא תבחן ביכולת שלה להשליט סדר ולמנוע פגיעה באושיות השלטון ובאזרחים, מניעת שיבוש חיי האזרחים על ידי המון עברייני מתלהם ומאידך, מקצועיותם של שוטרים והמפקדים תבחן בהשגת שליטה ודיכוי המהומות ללא אירוע שבו יהיו הרוגים אזרחים, דבר שרק ילבה את המצב ויסלימו. זה הזמן לגבות את המפכ"ל ואנשיו, לתמוך ולהפגין סולידריות עם השוטרים שנמצאים בכל נקודה בארץ תוך סיכון חייהם באופן ממשי.

בוודאי שגיבוי זה מחויב לצה"ל ולחיילנו שנמצאים בזירת הלחימה הקשה בעזה.

הזנחה של שנים במגזר הערבי
ביישובים הערבים, בישובים המעורבים ובדגש על י"ם מתרחש תהליך מסוכן מזה כעשרים וחמש שנים. אני זוכר שבעבר היינו מוטרדים בשלהי הקמת המכשול משלושת במ' – מלינים, מסיעים ומעסיקי שב"חים. האמת שהמציאות רק הלכה והחמירה בשנים האחרונות למרות תחושת הביטחון המדומה שהמכשול העניק לנו.

פורעי החוק העבריינים שבשבועות האחרונים וביתר שאת ביממה האחרונה משליטים כאוס ואלימות כנגד אזרחים בי"ם, לוד ורמלה, יפו, חיפה, נצרת ובערים אחרות הם לא אחר מאשר שב"חים ונוער משולהב נתמך התנועה האיסלמית הפלג הצפוני שבראשו עומדים ראאד סלאח ואנשיו (שהוצאו מחוץ לחוק) בשילוב עם שילהוב מוכוון ומאורגן של ראשי החמא"ס.

במקום שבו יורים באזרחים ערבים על בסיס פלילי יפעלו על בסיס לאומני כנגד יהודים, במקום שבו נורה קצין המשטרה רפ"ק ירין קשלס בלוד יניפו את אותו אמל"ח כנגד יהודים בעיר ויפעילו אלימות קשה נגד אזרחים, יבעירו רכבים וישליטו כאוס. במקום שבו בפזורה הבדואית בדרום משתוללות כנופיות עברייניות וחמולות פשיעה עם נשקים אוטומטיים ומבצעים פעילות סחיטת דמי חסות האין מפריע, תתבצע אלימות קשה כנגד יהודים והפרות סדר בכבישי הדרום, יידוי בקט"בים ואבנים בצירים המרכזים על עוברי אורח ואזרחים תמימים.

האמת, הזנחנו. זמן רב אנחנו עסוקים בריב ומדון פוליטי מטופש במקום לאחד את השורות כנגד הגורמים הקיצוניים. רוב ערביי ישראל אינם מעוניינים בקרע עם הציבור היהודי במדינה. המשמעות הכלכלית העתידית היא הרת אסון עבורם כפי שכבר למדו על בשרם מאירועי העבר. העניין הוא שאם לא כולאים את אלפי השב"חים ותושבי השטחים שלנים, מועסקים וחודרים יום יום לתוך ישראל בין אם לעבודה עם אישורים ובין באופן שאינו חוקי אז שלא נתפלא על מה שקורה בתוך הערים.

כל קצין מודיעין זוטר יודע שבתחנות הסמים בערים רמלה ולוד עובדים שוהים בלתי חוקיים פלסטינאים שאינם חוששים מהמשטרה. בעבר עת הייתי קצין מודיעין בקו התפר שוחח עמי אחד המקורות ואמר לי, אתם אינכם יודעים כיצד להתמודד נכון עם השב"חים אם לא תטפלו בהם בענישה קשה ובהרתעה הם ימשיכו לגנוב, לפרוץ, לאנוס. הם לא מפחדים מכם. הם מפחדים ממה שיעשו להם ברשות. צדק גם צדק.

אז כמובן שאני נגד פעולות אלימות והתנהלות שאינה חוקית אבל אוזלת יד של שנים הובילה אותנו למציאות שאנו חווים כעת. באותה נשימה חשוב לומר, גם בקרב תושבי הרשות לא כולם מחבלים ויש מי שאינם מעוניינים בטרור אלא ברצון כן ועז להתפרנס בכבוד. דווקא עכשיו המשטרה וכוחות מג"ב נדרשים לביצוע מאסיבי של מבצעי שב"ח, הוצאתם מחוץ לגבולות המדינה וחזרה לרשות ולא לאפשר בשום אופן מצב שבו הם נמצאים בקרבנו מכוונים על ידי חמא"ס ביום פקודה לביצוע הפרות סדר.

החשש האמיתי הוא מהכוונת פיגועים בלב ריכוזי אוכלוסייה שכן אותם שב"חים לעיתים יכול שיהיו חלק מתאי טרור ממתינים ליום פקודה כמו שלצערי חווינו בעבר.

ניתן וצריך לגבות מחיר משמעותי מחמא"ס והתנועה האיסלמית
להפעלת הכוח יש מגבלה. לחימה בעזה תקיפה ככל שתהיה לא תוריד את החמא"ס לברכיים. אין ספק שזהו הזמן לגבות מחיר מהנהגת המחבלים חמא"ס וג'יהאד איסלמי על ידי פגיעה בהנהגות, התשתיות, תפישת סחורות וכמובן פגיעה ברכוש הפרטי של ההנהגות כולל פגיעה כלכלית. לישראל יש כוח אדיר על המחבלים. בחמא"ס ובג'יהאד טוענים לאורך כל השנים שהם הם המגן האמיתי של האסירים בבתי הכלא.

זה הזמן להדק את הטבעת סביב הנהגת ההא'יה של אסירי החמא"ס והג'יהאד ולהכניס מנהיגים לתנאי הפרדה, להדק את ההגבלות והענישה על האסירים, למנוע תנאי כליאה מסוימים. שלא יהיה ספק, המציאות הוכיחה שישראל טעתה טעות אסטרטגית לאורך השנים בהזנחת מנהיגי הפת"ח ו"בייבוש" הרשות הפלסטינית למול אי מניעת התעצמותו של חמא"ס.

מומלץ לכולנו לפתוח עיניים לבתי הכלא שם כל העת עסוקים בניסיון להעביר מסרים החוצה להנהגות החמא"ס והרשות באמצעות המכשירים הסלולריים המוברחים ובניסיון לאכוון פעילות חבלנית עוינת מתוך בתי הכלא. שיהיה ברור ראשי החמא"ס והג'יהאד, מנהיגי המחבלים הגרועים ביותר יושבים בכלא וכל העת עסוקים בהוציא הנחיות להנהגות בעזה, בגדה ואפילו בחו"ל.

רמת הכוננות בשירות בתי הכלא בשיא כחלק מהתמודדות עם הפרות סדר אפשריות בתוך המתקנים ובניסיונות למנוע פגיעה בחיי הסגל ובביטחון המתקנים. המציאות מוכיחה כי אירוע דקירה של אנשי סגל וקצינים הוא דבר לגיטימי בקרב הנהגות המחבלים וראוי שינקטו צעדי מנע תוך תגבור כוחות ומוכנות לתגובה תקיפה באם ידרשו. אין לי ספק שכך פועלים נציבת שב"ס ואנשיה בימים אילו.

דבר נוסף ומידי שנדרש הוא לבצע מעצרים מנהליים למול כל אילו בתנועה האיסלמית אשר מכוונים פח"ע ומעודדים לפגוע באזרחים ישראלים ולבצע הפרות סדר ברחבי המדינה. ראא'ד סלאח כבר בכלא אך אין ספק שעוד קיצוניים רבים מבית מדרשו נמצאים מחוץ לכותלי בכלא ומכוונים בשמו את מערך ההפס"ד בקרב הצעירים של ערביי ישראל והשב"חים שבשטח המדינה. 

זה הזמן להפגנת מנהיגות יהודית וערבית כאחד
ביום שלאחר מכן ישראל עדין תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית. אין חשש שחמא"ס ימוטט את הדמוקרטיה הישראלית אבל יש חשש אמיתי מכאוס פוליטי וואקום מנהיגותי. זה הזמן לגנות קיצוניים, מכל צד. זה הזמן שבו נדרש ליכוד השורות ולא המשך שנאה והסתה. זהו מבחנה האמיתי של המנהיגות הערבית בישראל ואנשי הדת המתונים לפעול באופן תקיף להפסקת האלימות ולגנות כל פעולה נגד אנשי משטרה ואזרחים.

המחיר האמיתי שניתן לגבות מחמא"ס ומהקיצוניים הוא להראות כי ערביי ישראל רובם כולם תומכים בדו קיום ומגנים בכל תוקף את הניסיון של החמא"ס והקיצוניים לפוגע בדו קיום היהודי-ערבי בישראל. מי שעד לפני רגע ראו עצמם חלק ממשילות אזרחית בקואליציה אינם יכולים להחזיק את המקל משתי קצוותיו וחייבים לגנות כל אלימות כנגד שלטון החוק, כנגד שוטרים ואזרחים.

לפוליטיקאים היהודים אני קורא לגנות את הקצוות הקיצוניים שמנסים ללבות אש בזמן האירוע הנוכחי, לקרוא להתנהגות אחראית ולהפסיק להתקוטט בינם לבין עצמם. זה זמן לגיבוי פעולות הממשלה וחתירה להשגת שליטה על האירועים בתוך הארץ ויצירת הרתעה למול חמא"ס.