שת"פ שבדי-פיני לרכישת רובה שירות חדש

ניתן לציין מספר בודד של רובים שכנראה יעניינו את שתי המדינות: רובי HK416 ו-HK417 וכן רובה HK433, כולם מתוצרת הקלר וקוך ואולי רובי FN SCAR 16 ו-17 של חברת FN
 

Photo: Joakim Elovsson / The Swedish Armed Forces
 

מהודעה לעיתונות שהוצאה בתחילת השבוע על ידי משרד ההגנה השבדי מסתבר כי בכוונת השבדים לבצע הליך רכישה משותף עם השכנה פינלנד של רובה שירות חדש לצבאותיהן.

האתר Thefirearmblog.com שחשף התפתחות זו מרחיב בנושא ומספר כי כיום הצבא השבדי משתמש ברובה AK5 (גרסה שבדית לרובה FN FNC בתחמושת 5.56x56 מ"מ נאט"ו) והצבא הפיני משתמש במספר סוגים של רובי RK62 ו-RK95 (בקליבר 7.62x39 מ"מ). השאלה העולה היא מה יהיה הרובה הבא ובאילו קליברים של תחמושת ישתמשו הצבאות.

האם פינלנד תזנח את קליבר 7.62x39 מ"מ ושבדי את קליבר 5.56x45 מ"מ? האם שתי המדינות תאמצנה קליבר חדש כדוגמת 7.62x51 מ"מ או משהו אחר? סוד גלוי הוא שכל העולם מחכה לתחמושת ההיברידית 6.8X51 מ"מ, כך שלא ניתן לשלול שזהו הקליבר ששתי המדינות תבחרנה.

מבלי מידע נוסף על סוג הקליבר ששבדיה ופינלנד תבחרנה, ניתן לציין מספר בודד של רובים שכנראה יעניינו את שתי המדינות: רובי HK416 ו-HK417 וכן רובה HK433, כולם מתוצרת הקלר וקוך? אולי אף רובי FN SCAR 16 ו-17 של חברת FN? חלק מרובים אלו כבר נמצאים בשימוש יחידות מיוחדות מסוימות בצבאות שבדיה ופינלנד וגם השכנה נורבגיה משתמש באופן נרחב ב-HK416.

קיימת עוד נקודת-מבט לעניין זה והיא ששבדיה מחזיקה כיום כמויות גדולות של רובי AK4 ישנים בקליבר 7.62x51 מ"מ, מעטים בצבא הסדיר ורבים יותר במשמר הלאומי. משפחת רובים חדשה תשמש ככל הנראה לשדרג גם רובים ישנים אלו. מנקודת הסמט הפינית, יהיה כנראה קשה יותר לשנות את סוג התחמושת. אולם, חייבים לזכור כי רק לאחרונה הזמין חיל המילואים הפיני רובה חצי-אוטומטי העתק של AK מתוצרת חברת דאסאן הדרום-קוריאנית, כך שהקליבר יישאר כפי שהוא.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית