Montfort הישראלית תנטר פעילות קוגניטיבית של אסטרונאוטים בתחנת החלל 

לדברי ד"ר זיו יקותיאלי, מייסד שותף ומנכ"ל מונפורט: "המשימה לחלל היא הזדמנות מרתקת עבורנו לתרום לחקר המוח בכל הקשור לשיפור התפקודים בתנאים שונים.״

ד"ר זיו יקותיאלי מנכ"ל מונפורט ודימה גרשמן CTO (צילום: מונפורט)

 הסטארטאפ הישראלי מונפורט המנטר את תפקוד המוח מרחוק בעזרת סמארטפון נבחר כאחד המיזמים המדעיים שיתחרו על ההשתתפות במשימת "רקיע" בהובלת קרן רמון ומשרד המדע והטכנולוגיה, אשר תשלח את האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, למשימת החלל של Axiom Space. האסטרונאוטים ישתמשו באפליקציה של מונפורט כדי לבצע בדיקות מוטוריות וקוגניטיביות של עצמם, והתוצאות יישלחו מיד לרופאים בכדור הארץ.

חברת הסטארטאפ הישראליתBrain Monitor  Montfort (Mon4T), אשר בודקת את תפקוד המוח מרחוק בעזרת סמארטפון, נבחרה להיות אחת מ-44 החברות הישראליות שיתחרו על מקום ב"רקיע", משימת החלל Ax1 של חברת Axiom Space בה ישתתף איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי השני. את משימת רקיע מובילות קרן רמון וסוכנות החלל במשרד המדע והטכנולוגיה.

במסגרת שהות בת כ-200 שעות בתחנת החלל הבינלאומית, איתן סטיבה יבצע ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות בתנאי חלל של חברות וארגונים ישראלים שנבחרו מראש. חברת מונפורט פיתחה אפליקציה המאפשרת לנטר סימפטומים נוירולוגיים כגון רעד, זמן תגובה וזיכרון, בזמן אמת ומרחוק.

הפתרון של מונפורט, שאושר על ידי ה FDA, משתמש בחיישנים הקיימים בכל  מכשיר סמארטפון ובבינה מלאכותית (AI) כדי לערוך בדיקות נוירולוגיות לחולים במחלות כמו פרקינסון, האנטינגטון, מחלות פסיכיאטריות (כגון סכיזופרניה) ועוד. הפעם, האפליקציה תסייע לרופאים בכדור הארץ לנטר את תקינות תיפקודם של האסטרונאוטים השוהים בחלל. 

החברה מציעה לבצע בדיקות מוטוריותוקוגניטיביות בזמן השהייה בתחנת החלל. האסטרונאוטים יבצעו את הבדיקות בעצמם ובקלות, באמצעות האפליקציה, והתוצאות יישלחו לכדור הארץ בזמן אמת, כך שהרופאים יוכלו לבחון אותן, לנטר ולנתח את התפקוד של השוהים בחלל אל מול הערכים שנמדדו בכדור הארץ. כך יתאפשר לבחון פן נוסף של השהייה של בני אדם בחלל, ולקבל תמונת מצב של יכולותיהם המוטוריות והקוגניטיביות של המשתתפים במשימה. 

משימת "רקיע" היא יוזמה בשיתוף התעשייה האווירית וקרן רמון לקראת משימת חלל שתצא בתחילת 2022, במסגרתה יחצה איתן סטיבה עם עוד 2 אסטרונאוטים את האטמוספרה, בתור האסטרונאוט הישראלי השני. החלק הישראלי של המשימה מהווה הזדמנות נדירה לחוקרים וליזמים ממגוון תחומים לבצע ניסויים בחלל ולהשתמש בתשתיות של תחנת החלל הבינלאומית. 

לדברי ד"ר זיו יקותיאלי, מייסד שותף ומנכ"ל מונפורט: "המשימה לחלל היא הזדמנות מרתקת עבורנו לתרום לחקר המוח בכל הקשור לשיפור התפקודים בתנאים שונים. זהו כבוד גדול להיות חלק מהטכנולוגיות הישראליות המומלצות לניסוי בתחנת החלל, אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה שפיתחנו ע"מ לבדוק מרחוק חולים על כדור הארץ, ובכך להנגיש אליהם רפואה מתקדמת, יכולה לסייע גם לשמירה על בריאותם ובטיחותם של אנשי הצוות, ויכולתם לבצע משימות מורכבות בחלל".  

הניסויים והטכנולוגיות נבחרו על ידי ועדה מדעית בלתי תלויה בראשות ענבל קרייס, אשת החלל הבכירה בישראל, מנהלת חדשנות בחטיבת מערכות וחלל בתעשייה האווירית. בוועדה מכהנים נציגים בכירים מסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מהרשות לחדשנות, ממשרד הבריאות ומהמוסדות האקדמיים המובילים בארץ.

הניסויים יישלחו לתחנת החלל הבינלאומית בכפוף להשגת מימון לניסוי, לעמידה בלוח הזמנים של המשימה, ובכפוף לאישור נאס"א. סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה תוציא קול קורא למימון הניסויים, כמו כן קרן רמון תסייע במציאת מקורות מימון חלופיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית