דעה | ומה עם ביידן העביר מסר מאיים לישראל? ״אל תפריעו לי בשיחות עם איראן״ 

הפגישה המקרית של ביידן עם ראש המוסד מעלה תהיות - לעומת הכותרות החיוביות בישראל, ייתכן כי ביידן ניצל את בואו של כהן לוושינגטון כנציג נתניהו על מנת להעביר מסר לירושלים - אל תתערבו במדיניות החוץ של ארה״ב

דעה | ומה עם ביידן העביר מסר מאיים לישראל? ״אל תפריעו לי בשיחות עם איראן״ 

President Joe Biden arrives to lay a wreath and observes a moment of silence on Wednesday, April 14, 2021, at Arlington, National Cemetery in Arlington, Virginia. (Official White House Photo by Cameron Smith)

בימים האחרונים צפו מגוון כותרות בישראל סביב פגישת ביידן - יוסי כהן. לפי ברק רביד, נשיא ארה״ב אמר לכהן, שהגיע בשליחות נתניהו, כי ההסכם עם איראן עוד רחוק. זאת, לאחר שכהן הביע בפני ביידן חשש כי חזרה להסכמות יסכנו את ישראל. 

ובכן, בעוד בישראל מציגים את הפגישה כהישג ישראלי - פגישה לא מתוכננת עם נשיא ארה״ב במטרה להשפיע עליו - אף אחד לא יודע בוודאות, מלבד הנוכחים, מה נאמר בפגישה. או מדוע נשיא ארה״ב הסכים להפגש עם ראש המוסד הישראלי ללא תיאום מראש. זאת, כאשר מאז היבחרו בינואר, לפני כחמישה חודשים, לא פגש רשמית אף בעל תפקיד ממשלתי ישראלי. כהן הוא הראשון. 

אחת התזות היא שכהן, בעוד תוכנן להפגש עם אנטוני בלינקן וראש הCiA, ביל ברנס, חשף מידע שארה״ב לא הכירה בנושא איראן. בעבר שללתי את האופציה הזו, מכיוון שיהיה מדובר במשבר אמון מול ארה״ב. מדוע? מכיוון שארה״ב נמצאת כמעט חמישה חודשים בתוך מו״מ עם איראן, זאת לאחר ארבע שנות טראמפ בהן היה שת״פ מעולה בין ישראל לארה״ב בנושא איראן.

קרי, אם אחרי כמעט 4.5 שנים ישראל מסתירה מידע ״זהב״ מארה״ב בנושא איראן, זה יהיה משבר אמון. נקודה. אם עובדים יחד כדי לסכל את הגרעין האיראני וישראל רוצה שנשיא ארה״ב יתחשב בבקשות שלה, במסגרת מו״מ גלוי או חשאי עם איראן, היא לא יכולה להסתיר מהבית הלבן מידע בעל ערך למהלכים אלו. 

מכאן, שהסבירות לתרחיש זה קטנה. נראה כי כהן הלך לוושינגטון מכיוון שנתניהו סומך עליו. בעיקר בעת בחירות שעתידו הפוליטי של נתניהו לא ברור. כהן הוא איש סודו כראש המוסד ולפחות בעת זו, אינו יריב פוליטי. לכן אינו ״מסכן״ את נתניהו כשליח מטעמו לביידן. 

אם אין מדובר במידע ״זהב״ שהביא כהן לביידן, אזי עולה השאלה מדוע ביידן רצה להפגש איתו ללא תכנון מראש? תזה נוספת יכולה לטעון כי ביידן ניצל את נוכחתו של כהן בוושינגטון כנציגו של נתניהו וכראש המוסד, האחראי על פעולות באיראן, כדי להזהיר את כהן, ודרכו את נתניהו - ״אל תפריעו לי בתהליך באמצעות פעולות באיראן״. זאת, לאחר הפיצוץ האחרון בנתנאז המיוחס למוסד הישראלי. 

ביידן, בשונה מקודמו טראמפ, אינו רץ למצלמות, לטוויטר או לערוצי חדשות. הוא עושה את העבודה בשקט, בסגנון ממלכתי אמריקאי. הוא גם לא רץ לתקוף את ישראל לאחר הפיצוץ האחרון בנתנאז שהיה יכול לחבל בשיחות שלו עם איראן. כתבתי על כך שהמוסד ניסה לחבל במאמצי ביידן במו״מ הנוכחי עם איראן באמצעות, כביכול, החבלה האחרונה בנתנאז.  

בהקשר זה, הביקור המתוכנן של כהן היה יכול לשמש את ביידן לביקור לא מתוכנן מצידו על מנת להזהיר את כהן, בצורה מכובדת ויפה, שפעולות עתידיות באיראן שיפריעו למו״מ הנוכחי לא יתקבלו יפה בבית הלבן. עם חיוכים ולחיצות יד. כמובן. והבית הלבן גם נמנע מפרסום הפגישה עצמה. 

ביידן, בלינקן וברנס לא התייחסו לשאלות בנושא, גם לאחר הכותרות המחמיאות שצפו בעיתונות הישראלית אודות הפגישה. מבחינת ביידן, תם הנושא. הוא העביר את המסר. בישראל כמובן משווקים נרטיב של הצלחה. עם זאת, מאחורי הקלעים, נשאר לראות איך יעקלו את המסר של ביידן בירושלים ובמטה המוסד במרכז הארץ. 

אולי יעניין אותך גם