איראן מקצה עוד 71 מיליון דולר לפעילות תעמולה מקוונת

סכום משמעותי זה יושקע בתכניות סייבר של רשות השידור האיראנית וארגון הפיתוח האיסלאמי, עבור פעולות השפעה ברשת על הציבור המקומי. מומחים סבורים שבמקרה זה, אין מדובר על פעולות טרור סייבר

פגישה של נשיא איראן רוחאני עם המועצה העליונה של הסייבר באיראן, הגוף האחראי על כל המדיניות המקוונת של המדינה. צילום: מתוך עמוד האינטרנט של נשיא איראן

הממשלה האיראנית עדכנה את התקציב הלאומי השנתי שלה ותקצה 71.4 מיליון דולר נוספים עבור פעילות סייבר של שני ארגוני תקשורת הפועלים תחת שליטתה: התכנית ״פעילי הסייבר״ של רשות השידור האיראנית (IBIB) תקבל 63 מיליון דולרים, והסכום הנותר יועבר למדור הסייבר של ארגון הפיתוח האיסלאמי.

אתר חדשות הסייבר The Record, מטעם חברת אבטחת הסייבר האמריקנית Recorded Future, פרסם לראשונה את המידע בהתבסס על דיווחים של סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית IRNA בפרסית. האתר מציין, כי האיראנים מקווים שההשקעה הנוספת תספק דחיפה לפעולות ההשפעה והפרופגנדה המקוונות במדינה.

״נראה שהודעה זו היא התקציב למבצעי השפעה חברתית מקומיים״, אמר לאתר מהסה עלימרדני, חוקר בארגון זכויות האדם הבריטי ARTICLE19 ובאוניברסיטת אוקספורד. ״רשות השידור האיראנית שולטת בכל שידורי הטלוויזיה והרדיו במדינה. היא פועלת תחת המנהיג העליון, שגם ממנה את מנהל הארגון, ועובדיו ומדיניותו פועלים בצמוד למשמרות המהפכה.

״הרשות מפעילה משפיעני מדיה חברתית בשכר, ובעוד רבות מההצהרות הרשמיות על פעולות הסייבר שלה רומזות לצורך בנוכחות בפלטפורמות זרות ובהשפעה עליהן, הרי שכאן נראה שהכוונה היא להשקיע בטרגוט נכון של הקהל המקומי״, הוסיף המומחה.

ארגון הפיתוח האיסלאמי גם הוא קונגלומרט תקשורת ממלכתי, שבין היתר מפעיל את סוכנות הידיעות ״מהר״ ואת אתר החדשות באנגלית ״טהרן טיימס״. בדומה לרשות השידור, גם ארגון הפיתוח משקיע רבות בקידום מסרי הממשלה באמצעות ידיעות חדשותיות ומשפיענים.

עלימרדני מוסיף, כי במקרה הספציפי הזה הוא אינו סבור כי התקציב הנוסף מיועד לתגבר את פעולות הסייבר ההתקפי של איראן, המנוהלות לרוב על ידי משמרות המהפיכה, אלא רק לתגבר ברשת את מסרי הממשל לקהל המקומי. ״באיראן יש מגוון רחב של סוכנויות העוסקות במתקפות סייבר, אך התקציב שלהן מסווג״, אמר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית