פוטנציאל עסקי לחברות ישראליות: צ׳כיה בוחרת נגמ״ש חדש

הליך החלפת נגמ"שי הBMP-2 הגיע לשלב של הצגת יכולות טכניות וטקטיות על ידי שלוש החברות המתחרות שנותרו בשלב זה של הפרויקט

נגמ״ש הASCOD - אחד המתמודדים. https://www.gdels.com

תהליך החלפת טנקי ה-T72 ונגמ"שי BMP-2 של הצבא הצ'כי הגיע לשלב של הצגת יכולות טכניות וטקטיות על ידי שלוש החברות המתחרות שנותרו בשלב זה של הפרויקט. האתר הגרמני Soldat & Technik מעדכן באשר להתקדמות תהליך זה.

חברת BAE Systems מציעה את נגמ"ש החי"ר CV90, חברת ג'נרל דיינמיקס אירופה מערכות יבשתיות (GDELS) מציגה את נגמ"ש החי"ר Ascod וריימנטאל הגרמנית את ה-Lynx KF41. כלים אלו יציגו את יכולותיהם בשדה ובמטווח הירי וייבחנו היטב בסדנאות לגבי יכולות השימוש והתיקון שלהם בהתאם לדרישות הצבא הצ'כי.

הבחינות החלו לפני מספר שבועות ועתידות להסתיים בתחילת חודש יוני מבלי להכריז על התוצאות. לאחר דיונים במשרד ההגנה, תתקבל החלטה על ידי ממשלת צ'כיה ובקשה להגשת הצעה סופית תוצא כך שניתן יהיה להספיק ולחתום על חוזה רכישה עוד בשנת 2021.

הצפי הוא שיירכשו עד 210 נגמ"שים בשווי רכישה של 1.9 מיליארד יורו, כאשר 40% החלקים יסופקו על ידי חברות צ'כיות, בעיקר על ידי החברה הממשלתית VOP CZ. תחילת  אספקה צפויה בשנת 2023, כאשר בקצב ייצור של 5-10 רכבים בחודש הייצור יסתיים עד לשנת 2027.

לחברות ישראליות ישנו פוטנציאל עסקי בתהליך זה. כבר בחודש ספטמבר 2017 דווח באתר ישראלדיפנס כי  ממשלת צ'כיה פנתה לממשלת ישראל במטרה לקבל הצעת מחיר על נגמ"ש הנמ"ר, אך עד מועד הגשת ההצעות ממשלת ישראל לא ענתה על כך.

בחודש דצמבר 2019 דווח באתר ישראלדיפנס כי בתצוגה עבור צבא צ'כיה, חשפה חברת ג'נרל דיינמיקס נגמ"ש  ASCOD Type 42 עם עמדת נשק של אלביט מסוג UT30Mk2 הכוללת תותח 30 מ"מ של חברת ,ATK  טילי נ"ט, מערכת בקרת אש, מערכת אזהרת לייזר (LWS) ומערכת שיגור רימוני עשן. כמו גם, את מערכת חץ דורבן. בנוסף, אלביט התאימה את מערכת חץ דורבן גם לנגמ״ש CV90. 

אמנם המדינה הרוכשת  מחליטה אילו מערכות יותקנו על הנגמ״ש שיבחר, אך מתוך שלושה, ישנן טכנולוגיות ישראליות מותאמות לפחות לשניים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית