קרבות הענן של ישראל: גוגל זכתה במכרז ממשלתי - ותקים תשתית ענן מקומית

בנוסף לגוגל, זכתה גם אמזון. מיקרוסופט ואורקל הפסידו. טרם ברור האם צפוי קרב משפטי בדומה למכרז הענן ׳ג׳דיי׳ בארה״ב

bigstock

גוגל הודיעה הבוקר (ד') באופן רשמי על הקמת תשתית ענן מקומית בישראל, כך לפי דיווח של דה-מרקר. "עם ההשקה, תשתית הענן המקומית תספק פורטפוליו מקיף ומאובטח ביותר של מוצרי Google Cloud לכלל לקוחותינו בישראל, ובהם חברות הזנק, לקוחות מוסדיים וארגונים מהמגזר הציבורי", אמר בועז מעוז, מנכ"ל Google Cloud בישראל. 

ההודעה של גוגל מגיעה לאחר שמשרד האוצר החליט שגוגל ואמזון הן הזוכות במכרז נימבוס. לפי הפרסום, הקמת אתרי ענן מקומיים בישראל בהשקעה מוערכת של כארבעה מיליארדי ש״ח. טרם ברור האם מיקרוסופט ואורקל שהפסידו במכרז יגישו עתירות נגד ההחלטה של האוצר. 

״הפרויקט כולל ארבעה חלקים: רכישה והקמה של תשתיות, גיבוש המדיניות הממשלתית להגירה לענן, מענה לאינטגרציה והגירה וביצוע בקרה ואופטימיזציה על הפעילות בענן. פירמת הייעוץ והביקורת החשבונאית סומך-חייקין KPMG נבחרה לספק את שירותי הייעוץ והליווי להקמת הענן והפעלתו״, כותבים בגלובס. 

בדה מרקר מרחיבים כי ״החברה לא מסרה לוח זמנים להשקה, מיקום המתקן או גודל ההשקעה, אך זו השקעה משמעותית בסכום הגבוה ממיליארד שקל ובתהליך שיכול להימשך גם שנה-שנתיים. 

״גוגל היא הענקית השלישית המכריזה רשמית על הקמת תשתית ענן בישראל. קדמה לה אורקל, שתפעיל את המתקן שלה בירושלים בקיץ 2021, ובתחילת 2022 יעלה לאוויר בישראל ענן מיקרוסופט. הודעה דומה צפויה גם מאמזון בתקופה הקרובה - גם היא זכתה במכרז נימבוס ולכן מחויבת להקים מתקן ישראלי.״

האם מכרז נימבוס צפוי להפוך לגרסה הישראלית של מכרז ג׳דיי האמריקאי? אם מיקרוסופט או אורקל או שתיהן יתחילו במאבק משפטי נגד האוצר, ייתכן ויישום המכרז ידחה כפי שהתרחש בארה״ב. מעבר לאוקיאנוס מדובר במכרז ענק (10 מיליארדי דולרים) לאספקת שירותי ענן לצבא. 

מיקרוסופט זכתה, אמזון הפסידה - וערערה. המכרז תקוע מאוקטובר 2019 עד כתיבת שורות אלו. אמזון מאשימה את ממשל טראמפ בהתערבות בתוצאות המכרז. עתירה שהתקבלה על ידי שופט פדרלי בימים אלו

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית