דעה | אחוזי נכות ופיצויים אינם חזות הכל - טיפול בהלומי קרב דורש מעטפת קהילתית

הרעיון שקורם עור וגידים בימים אלה הוא להקים בית פיזי, מועדון, בו מתקיימות פעילויות כגון סדנאות מקצועיות, שיקום ואף השמה תעסוקתית. הפעילות בבית שכזה אינה מיועדת אך ורק למתמודדים עצמם, אלא גם למעגל הסובב אותם

דעה | אחוזי נכות ופיצויים אינם חזות הכל - טיפול בהלומי קרב דורש מעטפת קהילתית

ניצן נוריאל. צילום: עמית נוריאל

החיכוך בין הלומי קרב (אנחנו מכנים אותם ״מתמודדים״) לאגף השיקום של משרד הביטחון עלה לכותרות לאחרונה בעקבות ההצתה העצמית של איציק סעידיאן שעדיין נלחם על חייו. אין לי כוונה לעסוק בהליך האישורים או אופן קביעת אחוזי הנכות לנפגעים. אשאיר זאת לאנשי המקצוע שבוודאי ינסו בטווח הקצר לשפר תהליכים ולאפשר טיפול הוגן יותר ונגיש יותר. 

אולם, ברצוני להעלות אל האוויר רעיון, גישה, דרך, שלדעתי חסרים בשיטה הרווחת כיום בטיפול בהלומי קרב, אך הם המפתח להשתלבות מלאה של מתמודדי פוסט טראומה בחזרה בחברה. בקצרה ניתן לומר: אחוזי נכות ופיצויים אינם חזות הכל. ללא מעטפת קהילתית, הם פשוט לא מספקים. "מרחב נשימה" היא עמותה שאני חבר הנהלה בה (בהתנדבות). 

בתהליך די סדור זיהינו שבמרחב הגיאוגרפי שכולל את בית שאן, עפולה, מועצה אזורית עמק המעיינות, הגלבוע, עמק יזרעאל ומגידו נמצאת קבוצה לא מבוטלת של מתמודדי פוסט טראומה ממלחמות ישראל ומאירועי לחימה אחרים. רבים מהם אינם רשומים באף מאגר ולא מוכרים על ידי הגופים הרשמיים. אנחנו חשבנו שנכון לפעול כך שתיווצר מצד אחד קהילת מתמודדים, ומאידך - קהילה תומכת ומחבקת שתאפשר לראשונים חיים נורמליים ככל שניתן. 

הרעיון שקורם עור וגידים בימים אלה ממש, הוא להקים בית פיזי, מועדון, בו מתקיימות פעילויות כגון סדנאות מקצועיות, שיקום ואף השמה תעסוקתית. הפעילות בבית שכזה אינה מיועדת אך ורק למתמודדים עצמם, אלא גם למעגל הסובב אותם - הורים, בני זוג, ילדים, מתוך הבנה שכל אחד מאנשים אלה הוא גורם תומך שזקוק גם הוא להכוונה וסיוע עם המצב שנוצר. ככל שנכווין יותר בני משפחה - יכולתו של נפגע הפוסט-טראומה להתמודד איתה בעצמו תשתפר.

כך בסדרת סדנאות המודרכות (בהתנדבות) על ידי בעלי מקצוע ומלווה על ידי נט"ל, מתחילה להירקם רשת של תמיכה כפולה - גם לבני המשפחה וגם למתמודדי הפוסט טראומה. קיומו של בית פיזי שכבר הושכר ונמצא בהכנות אחרונות, המאפשר למתמודדי הפוסט טראומה להיפגש ולשתף אחד את השני בקשיי היום יום, כמו גם בהצלחות, הוא הזדמנות נוספת לחזק הדדית זה את זה.

בית שכזה גם מתופעל על ידי מתנדבים מהקהילה, שבכך הופכים להיות שותפים פעילים להעצמת הקהילה וחיזוקה. לא כאן המקום לפרט את כלל הפעילות שעל הפרק. התפישה שעומדת בבסיס הפרויקט היא שחשובה: זו שמקדמת פעילות קהילתית תומכת לנפגעים ולבני המשפחה לצד התהליך הרשמי של משרד הביטחון.

פריסה ארצית של מועדונים שכאלה יכולה וצריכה להיות השמיכה החברתית הרכה שתסייע לחברה הישראלית כולה לתמוך במתמודדי פוסט-טראומה. הכותב הוא תא״ל במילואים וחבר הנהלה בעמותת ״מרחב נשימה״.