חברת Google ואוניברסיטת תל אביב השיקו תוכנית למינוף מחקרי AI רב-תחומיים לטובת הקהילה

מטרת התכנית לתמוך במחקרים ושיתופי פעולה בתחומי מדע הנתונים והבינה המלאכותית אשר יכולים לעזור ולקדם את האנושות בנושאים חברתיים העומדים על סדר היום

חברת Google ואוניברסיטת תל אביב השיקו תוכנית למינוף מחקרי AI רב-תחומיים לטובת הקהילה

(מימין לשמאל): פרופ' טובה מילוא (דיקאנית הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל-אביב), פרופ' מאיר פדר, פרופ' אריאל פורת ופרופ' יוסי מטיאס. קרדיט: אוניברסיטת תל-אביב.

Google ואוניברסיטת תל אביב השיקו באחרונה תכנית לקידום ומינוף מחקרים רב-תחומיים הנוגעים לבינה מלאכותית - בנושאים שעשויים להועיל לקהילה ולהשפיע לטובה על החברה כולה. מטרת התכנית לתמוך במחקרים ושיתופי פעולה בתחומי מדע הנתונים והבינה המלאכותית אשר יכולים לעזור ולקדם את האנושות בנושאים חברתיים העומדים על סדר היום.

התכנית מושקת במסגרת המרכז האינטרדיסיפלינרי החדש שהוקם בחודש פברואר האחרון באוניברסיטת ת"א (TAD) בהובלת פרופ' מאיר פדר, מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן.

בטקס להשקת התכנית התלת שנתית, שנערך לאחרונה באוניברסיטת תל אביב, הוכרזו עשר הצעות שזכו בקול הקורא המשותף ל Google ואוניברסיטת תל אביב מתוך 27 הצעות שהוגשו, כאשר Google תומכת בשבע מהן. החוקרות והחוקרים, זוכי המענקים, עוסקים במחקריהם באספקטים מגוונים של AI לטובת הקהילה. בין הזוכים - חוקרים בתחום הזואולוגיה (הפקולטה למדעי החיים), הנדסת חשמל, כלכלה, סטטיסטיקה, הפרעות בתקשורת (ביה"ס לרפואה), מקרא, מדעי כדור הארץ ומדעי המחשב, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ועוד.

פרופ' אריאל פורת, נשיא האוניברסיטה ששם לו למטרה להקים "גשרים" בין תחומי ידע שונים הנלמדים באוניברסיטה, ציין במעמד זה: "אני חולק חזון משותף עם פרופ' יוסי מטיאס, לפיו חוקרי AI עשויים להפיק תועלת מהשותפות עם חוקרים במדעי החברה והרוח, כפי שחוקרי מדעי החברה והרוח נהנים מההתפתחויות בתחום ה-AI. אני שמח על השותפות עם Google, מצפה לראות את פירות השותפות ומקווה אף להעמיק את השותפות הזו בעתיד".

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא ב- Google ומנכ״ל מרכז Google בישראל דיבר על טכנולוגיות AI וכיצד אלו כבר משפרות את מציאות חיינו באופן דרמטי: "ל-AI יש כבר השפעה ניכרת בתחומים שונים. אנחנו שמחים על ההזדמנות לרתום את כח ה-AI לטובת הקהילה (AI for Social Good) ולטובת המדע ועל היכולת לעבוד ב-Google על מוצרים מועילים ואף מצילי חיים, כדוגמת פרויקט חובק עולם לחיזוי מדויק של שיטפונות, טכנולוגיה שמאפשרת לכבדי שמיעה לנהל שיחות טלפון ומחקרים בעלי פוטנציאל ממשי לסייע באבחון משופר של מחלות באמצעות בינה מלאכותית".

פרופ' מטיאס הודה לפרופ' פורת, לפרופ' מאיר פדר, ראש מרכז TAD, ולכל השותפים להקמת המיזם, התייחס להזדמנות המיוחדת ביצירת שיתופי פעולה בין חוקרים וציין שהוא מאמין גדול בחיבור שבין דיסציפלינות שונות: "ישנן שאלות מחקריות עמוקות ומרתקות בנושאים הקשורים לבינה מלאכותית בתחומים שונים ומגוונים ויש הזדמנויות ניכרות לשיתופי פעולה. דברים טובים קורים כשנוצרים חיבורים בין רעיונות שונים וגישות שונות". 

המיזם המשותף יכלול גם הקמת סמינר למידת מכונה (ML) משותף שיובילו ד"ר שמעון (מוני) שחר, מנהל TAD וד"ר דבי כהן, מדענית במרכז  המחקר של מרכז Google בישראל.  

פרופ' מאיר פדר מדגיש כי "מהפכת ה-AI צפויה להשפיע על כל אורחות החיים מתכנון תרופות ורפואה אישית מבוססת נתונים, למערכות הגנה וביטחון, מערכות פיננסיות, גילויים מדעיים, רובוטיקה ומערכות אוטונומיות ונושאים חברתיים. בנוסף, ישנה חשיבות רבה להכשרת ההון האנושי בתחום ולפיכך המרכז ידאג להשכלה בסיסית בתחום לכל סטודנט הלומד באוניברסיטה. 

״אוניברסיטת תל אביב מיוחדת בכך שיש בה גם חוקרים שעיקר עיסוקם הוא בינה מלאכותית ומדע בסיסי אך גם מדענים שמשלבים בינה מלאכותית בתחומי מחקרם במדעי הרוח והחברה. אנחנו שמחים שגוגל החליטה לשלב כוחות עם האוניברסיטה בנושא חשוב זה. לדבריו, שיתוף הפעולה עם גוגל יאפשר לנצל את הכוח הטמון בשימוש בבינה מלאכותית ומדע הנתונים לתעל אותו מען החברה".

אולי יעניין אותך גם