צ'כיה: המשטרה המקומית מאשימה את הביון הרוסי בפיצוץ מחסני תחמושת במדינה ב-2014

המודיעין הרוסי היה אחראי על פיצוץ מחסן התחמושת בשנת 2014, כך לפי הנחת עבודה של משטרת צ'כיה. בעקבות הממצאים, גורשו דיפלומטים רוסים. מוסקבה מאיימת בתגובה  

צ'כיה הודיעה ביום שבת האחרון כי היא מגרשת 18 דיפלומטים רוסים, שאותם זיהתה כמי שעסקו בפעילות ריגול במדינה, והיו קשורים לפיצוץ במחסן תחמושת ענק בשנת 2014. ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביס, אמר כי המהלך מבוסס על "ראיות חד משמעיות", שמסרו שירותי הביון והביטחון הצ'כיים, המצביעים על מעורבותם של סוכני צבא רוסים בפיצוץ העצום בעיירה במזרח המדינה, בה נהרגו אזרחים חפים מפשע.

הפיצוץ, התרחש ב -16 באוקטובר 2014 במחסן בו אוחסנו 50 טון מטרי תחמושת. פיצוץ נוסף אירע ב- 3 לדצמבר באותה שנה, במחסן אחר בו אוחסנו 13 טון תחמושת. בעקבות הפיצוצים פונו מאות אזרחים מבתיהם, מכפרים סמוכים לאתרי התחמושת. שר הפנים ג'אן המצ'ק, המשמש גם כשר החוץ במדינה, אמר כי 18 עובדי השגרירות הרוסית זוהו בבירור כמרגלים משירותי הביון הרוסיים (GRU ו- SVR) ונצטוו לעזוב את המדינה תוך 48 שעות.

במקביל להודעת ראש הממשלה, יחידת הפשע המאורגן של משטרת צ'כיה פרסמה תמונות של שני אזרחים זרים שביקרו במדינה בשנת 2014 וביקשה מהציבור לקבל מידע אודותיהם. השניים השתמשו בדרכונים רוסיים וזוהו כאלכסנדר פטרוב, 41, ורוסלן בושירוב, 43. פטרוב ובושירוב הואשמו בהיעדרם על ידי בריטניה בשנת 2018 בגין ניסיון להרוג את המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה באמצעות גז עצבים.

משטרת צ'כיה מסרה כי שני הגברים השתמשו אף גם בדרכונים שהונפקו עבורם במולדובה ובטג'יקיסטן. שגרירת ארה"ב בפראג הזדרזה להגיב על המהלך של ממשלת צ'כיה לגירוש הדיפלומטים הרוסים, ואמרה ש"ארצות הברית עומדת עם בת בריתה האיתנה, צ'כיה", וכי "ארצות הברית מעריכה את פעולתה המשמעותית של צ'כיה להטלת האחריות על רוסיה בגין פעולותיה המסוכנות". 

ההודעה הצ'כית הגיעה יומיים לאחר שארה"ב הודיעה שהיא מגרשת עשרה דיפלומטים רוסים ומטילה סנקציות נגד עשרות אנשים ומספר חברות רוסיות, בגין מעורבותם, על פי הנחיות הקרמלין, הודעת הממשלה הצ'כית הצליחה לאחד בין שורות הקואליציה והאופזיציה, ומפלגות שונות התאחדו וגינו את המעורבות הרוסית בסדרת הפיצוצים. 

רוסיה לא נותרה חייבת. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, אמרה כי "מדינתה תענה למהלך הצ'כי, וכי המהלך הצ'כי יפגע משמעותית ביחסי המדינות". תמוה הדבר, כיצד שני הסוכנים הרוסים עושים שימוש באותו תיעוד ובאותם שמות בזמנים שונים ובמבצעים שונים, בבריטניה, במולדובה ובצ'כיה. ייתכן כי סוכנויות המודיעין הרוסיות מניחות כי פעילותן לא תחשף או שאנשי המבצעים שלהם לא ייחשפו, או ייתכן שזוהי רשלנות הנובעת מעודף ביטחון עצמי.

כך או כך, יהיו מי שלא יהיו השניים, זהותם המבצעית "נשרפה" וכי הסבירות לאיתורם נמוכה עד כדי לא קיימת. איך אמרנו פעם? נאחל לשירות הצ'כי בהצלחה. 

אולי יעניין אותך גם