פוטנציאל תקיפת שרשרת אספקה רוסית על צוללות גרמניות

שילובן של מערכות זרות בכלי שיט, במיוחד בצוללות מהווה איום משמעותי על כשירותם ויכולתם של כלי השיט לבצע את משימותיהם בחשאיות

שירות הביטחון של גרמניה גילה לפני מספר חודשים, כי בלמעלה מ- 100 כלי שיט צבאיים של חיל הים הגרמני, כולל בצי הצוללות שלו, מותקנת מערכת ניווט תוצרת החברה הרוסית Transas. חברת Transas הוקמה ב- 1990 בסנט פטרסבורג ומפתחת מערכות שליטה ובקרה, ניווט וסימולטורים לשוק האזרחי והצבאי. היחידה העסקית של החברה שפונה לשוק האזרחי נקנתה ב- 2018 על ידי החברה הפינית Wartsila,  בעוד הפיתוח הצבאי נותר בבעלות רוסית בלבד.

בין שלל מוצריה החדשים של החברה, המקורבת לקהילת המודיעין הרוסית, ניתן למצוא כיום כלי טיס תוקפים בלתי מאוישים. שירות הביטחון הגרמני התריע כי מערכות הניווט הימיות הרוסיות, מדגם  Navi-Sailor 4100 תוצרת חברת Transas, הן פתח פוטנציאלי לביצוע התקפות סייבר, שמטרתן איסוף מודיעין או חבלה.

מה בעצם יכול לקרות? מערכות הניווט הימיות הרוסיות מספקות לכלי שיט מידע מדויק על מיקומו ונתונים אחרים. מערכות הניווט מתממשקות למעשה למערכות הלחימה של כלי השיט ומזרימות למערכות הלחימה מידע רלוונטי. אם הרוסים התקינו "דלת אחורית" במערכות הניווט, הרי שמתאפשרת להם כניסה מרחוק, דרך ערוץ התקשורת, אל מערכות הניווט. המשמעות היא שהרוסים יכולים באמצעות "הדלת האחורית" להשיג פוטנציאלית שני הישגים מבצעיים משמעותיים. 

הראשון, הוא לקבל את מיקומם של כלי השיט הגרמניים, כולל את מיקומן של הצוללות, כמעט בכל רגע נתון. במידה ובמערכות הניווט הרוסיות הוטמן משדר נסתר, הרי שהוא יכול לשדר למערכות הלוויינים הרוסיות את מיקום כלי השיט. כאשר מדובר במערך הצוללות הגרמניות הנושא מקבל משמעות גדולה יותר, שכן צוללות נדרשות לפעול בחשאי ומאבדות את יתרונן היחסי כאשר מיקומן מתגלה.

אם הוטמן משדר חשאי במערכת הניווט הרוסית, הרי שבכל פעם שהצוללת תעלה אל פני המים, קיים פוטנציאל לשידור מיקומה ובכך לחשוף את פעילותה. ההישג הפוטנציאלי השני הרוסי, הוא שלרוסים תהיה יכולת לשדר למערכת הניוווט אות ערעור (טריגר), אשר יגרום לשיבוש נתוני המיקום או לחסימתם. שיבוש או חסימת נתוני המיקום עלול לגרום לתקלות עד כדי השבתת יכולות הניווט של כלי השיט (בטח ובטח של הצוללות) או לתקלות ולהשבתת מערכות הלחימה של כלי השיט. 

בשורה התחתונה, לא ידוע כיצד התנהל תהליך הרכש בגרמניה ומהם הגורמים שהשפיעו על ההחלטה לרכוש מערכות ניווט, כה רגישות, מרוסיה. אך שילובן של מערכות זרות בכלי שיט, במיוחד בצוללות מהווה איום משמעותי על כשירותם ויכולתם של כלי השיט לבצע את משימותיהם בחשאיות ובביטחה. 

אם במערכות הניווט הרוסיות הותקנו "דלתות אחוריות", הרי שהדבר מאפשר לרוסים תקיפה קלאסית מרחוק באמצעות שרשרת האספקה, ולהשיג השגים מבצעיים ומודיעיניים מרשימים. 

 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022