ארה״ב: אין תאריך יעד ליציאת כוחותינו מעיראק

נציגים של שתי הממשלות קיימו השבוע סבב שיחות, בסופו הודיעו שתפקיד האמריקנים כעת הוא לאמן את העיראקים להילחם בדאעש. בעוד שלושה שבועות אמורה ארה״ב להוציא את כוחותיה מאפגניסטן, מה שלא נראה סביר

חיילים אמריקנים עוזבים את עיראק, אוקטובר 2020. צילום: Official Website of US Forces - Iraq

ארצות הברית ועיראק הודיעו אתמול (ד׳) כי הגיעו להסכמה על כך שכוחות הלחימה האמריקנים שנותרו במדינה ייצאו ממנה בסופו של דבר, וכי שתי הממשלות יקיימו שיחות עתידיות בנוגע לעיתוי. בהצהרה משותפת לסיכום סבב שיחות בין שתי הממשלות, שנערך באופן וירטואלי בשל מגפת הקורונה, צוין כי כוחות ארה״ב ממוקדים כעת באימון הכוחות העיראקים להילחם בקבוצות הטרור של דאעש – וכתוצאה מכך, האמריקנים לא יהיו נחוצים במדינה בעתיד.

״מעבר הכוחות האמריקנים וכוחות בינלאומיים אחרים ממבצעי לוחמה לאימון, ציוד וסיוע לכוחות הביטחון העיראקים משקף את הצלחת השותפות האסטרטגית ומבטיח תמיכה בהמשך מאמצי כוחות הביטחון לוודא שדאעש לעולם לא תאיים יותר על יציבות עיראק״, נכתב בהצהרה.

בין אוקטובר 2020 לפברואר השנה הופחת משמעותית מספר הכוחות האמריקנים המוצבים בעיראק, מ-5,300 לכ-2,500 שעודם מצויים שם כיום. רשת NBC האמריקנית מציינת כי לא ברור כמה מהם מוצבים בתפקידי לחימה. דובר הפנטגון, ג׳ון קירבי, אמר לעיתונאים כי במהלך הדיונים לא דובר על תזמון יציאת הכוחות או על מועד השיחות המתוכננות בנושא, וכי השיחות אינן מייצגות הסכם כזה, אך שארה״ב מעולם לא תכננה להשאיר את חייליה במדינה ללא הגבלת זמן.

 ״אני חושב שכולנו הבנו, כשהוזמנו על ידי ממשלת עיראק, שמדובר במשימה נגד דאעש ושלא הייתה ציפייה שזו תהיה משימה קבועה״, אמר. הכוחות האמריקנים עזבו את עיראק בשנת 2011, תחת ממשל אובמה, אך שלוש שנים מאוחר יותר נשלחו לשם שוב, לאחר התחזקותה של דאעש.

סוכנות הידיעות איי.פי מדווחת, כי דובר הצבא העיראקי אמר שראש הממשלה, מוסטפא אל-קד׳ימי, הורה על הקמת וועדה שתנהל שיחות טכניות עם הצד האמריקני בנוגע למנגנונים ולתזמונים הרלוונטיים לנושא. אל-קד׳ימי מצוי תחת לחץ משמעותי בשל התחזקות מיליציות מקומיות הנאמנות לטהרן, המתנגדות לנוכחות האמריקנית.

אך בעוד תאריך היעד ליציאה האמריקנית מעיראק נותר עמום, התאריך ליציאה מאפגניסטן, שגם בה מוצבים כעת 2,500 חיילים, הולך וקרב. על פי הסכם שנחתם עם הטליבאן בשנה שעברה, אמורה ארה״ב להוציא את כל כוחותיה מהמדינה עד ה-1 במאי הקרוב, אך לעת עתה לא נראה שזה יהיה המצב. על פי תנאי ההסכם הטליבאן מחויב בערבויות ביטחוניות מסוימות, בראשן הפחתת הטרור המשתולל במדינה, וכרגע לא נראה שהוא עומד בכך. במהלך מסיבת העיתונאים הראשונה שלו בבית הלבן כנשיא לפני כשבועיים, אמר ביידן כי ״יהיה קשה לעמוד בתאריך היעד הזה״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית