ארה״ב מחדשת סיוע לפלסטינים, תעביר 150 מיליון דולר לאונר״א

הבית הלבן מסר כי ישראל עודכנה בהחלטה מבעוד מועד. ארדן: ״ישראל מתנגדת לקיום אונר״א במתכונתה הנוכחית״. על פי דיווחים, חלק מהסנאטורים הרפובליקנים ינסו לערער על ההחלטה

כוחות ביטחון של חמאס מחוץ למטה אונר״א בעזה. ארכיון. צילום: REUTERS/Mohammed Salem

ממשל ביידן הודיע אמש (ד׳) כי בכוונתו לספק סיוע בסך 235 מיליון דולר לפלסטינים, וכן להשיב את המימון האמריקני לסוכנות אונר״א, שהופסק תחת ממשל טראמפ בספטמבר 2018. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, הודיע כי 150 מיליון דולר יועברו לאונר״א, 75 מיליון יוקצו לסיוע כלכלי ופיתוח בגדה ובעזה, ו-10 מיליון יוקצו לתכניות שמטרתן יצירת שלום.

״ארה״ב שמחה להודיע כי, יחד עם הקונגרס, אנו מתכננים להפעיל מחדש את הסיוע הכלכלי וההומניטרי לעם הפלסטיני״, כתב בלינקן בהצהרה רשמית. ״ארה״ב מחויבת לקידום שגשוג, ביטחון וחירות הן לישראלים והן לפלסטינים בדרכים מוחשיות בטווח המיידי – דבר חשוב בפני עצמו, אך גם כאמצעי להתקדם אל עבר פתרון שתי מדינות על ידי משא ומתן״.

בנוגע לאונר״א, ציין כי ״ארה״ב מחדשת את התמיכה בשירותים, כולל חינוך ליותר מ-500 אלף נערים ונערות פלסטינים, ובכך תספק תקווה ויציבות בפעילותה של אונר״א בלבנון, ירדן, סוריה, הגדה המערבית ורצועת עזה. ארה״ב מחויבת עמוקות לכך שהשותפות עם אונר״א תקדם נייטרליות, אחריותיות ושקיפות״.

דובר הבית הלבן, נד פרייס, אמר כי ישראל עודכנה על ההחלטה להעביר את הכספים לפלסטינים טרם ההצהרה הרשמית. בהודעה מטעם משרד החוץ הישראלי נמסר כי ״ישראל מנהלת דיאלוג אינטנסיבי עם ארה״ב במגוון תחומים. במסגרת זו העלו האמריקאים בפנינו גם את סוגיית חידוש הסיוע לפלסטינים והשפעתו על האינטרסים המשותפים לנו ולאמריקאים.

״באשר לאונר״א, עמדת ישראל היא כי הארגון במתכונתו הנוכחית מנציח את הסכסוך ואינו תורם לפתרונו. לכן חידוש הסיוע לאונר״א חייב להיות מלווה בשינויים מהותיים ונחוצים באופיו, במטרותיו ובאופן התנהלותו של הארגון״.

גם שגריר ישראל לוושינגטון ולאו״ם, גלעד ארדן, גינה את ההחלטה האמריקנית. ״ישראל מתנגדת לקיום אונר״א במתכונתו הנוכחית. מדובר בארגון שבמתקניו מתקיימת פעילות מסיתה ואנטישמית״, אמר ארדן בסרטון שפרסם בטוויטר. ״הבעתי בפני הממשל האמריקני את הצורך להתנות כל העברת כספים לארגון בביצוע רפורמות, שיכללו את הפסקת ההסתה והשימוש במתקניו על ידי פעילי הטרור של חמאס״.

מאידך, נציב אונר״א פיליפ לזריני בירך על ההחלטה ואמר כי ״אונר״א מרוצה ביותר מכך ששוב תשתף פעולה עם ארה״ב על מנת לספק סיוע קריטי לחלק מהפליטים הפגיעים ביותר ברחבי המזרח התיכון״. ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, כתב בטוויטר כי ״אנו קוראים לממשל האמריקני ליצור דרך פוליטית חדשה העונה על זכויותיו ושאיפותיו של העם הפלסטיני על בסיס החוק הבינלאומי והחלטות האו״ם.

ה״טיימס אוף איזראל״ מדווח, כי מספר סנאטורים רפובליקנים כבר נערכים להתנגד לתכנית הסיוע של ביידן, בטענה כי היא נוגדת את חוק טיילור פורס ואת חוק האנטי-טרור מ-2018, שני חוקים שעברו בתמיכה דו-מפלגתית רחבה (ושביידן התחייב לא לבטל) ושחוסמים את מרבית הסיוע הישיר לרשות הפלסטינית, כל עוד היא משלמת משכורות לאסירים ביטחוניים. ואולם, בחקיקה ישנם חריגים הנוגעים לתמיכה כלכלית והומניטרית, כל עוד היא לא מיועדת ישירות לרשות הפלסטינית.

הסכום עליו הוכרז אמש מתווסף ל-15 מיליון דולר שארה״ב כבר העבירה לרמאללה לפני כשבועיים כסיוע הומניטרי, על מנת לסייע לרשות להתמודד עם נגיף הקורונה.

תגובת תנועת ׳מפקדים למען ביטחון ישראל׳ על חידוש הסיוע של האמריקאי לפלסטינים:

"המעורבות האמריקאית בזירה הישראלית-פלסטינית חיונית ותורמת בטווח המיידי ליציבות בכלל ולתיאום הביטחוני בפרט. בטווח הארוך, ארה״ב היא שחקן מפתח בחידוש התהליך הישראלי-פלסטיני לקראת ההיפרדות, בסופו של דבר לשתי מדינות. 

"משברים כלכליים, הומנטיריים, בריאותיים, ומשילותיים בשטחי יו״ש, עזה ומזרח ירושלים מקרינים ישירות על ביטחון ישראל. לכן, יציבות בתחומים הללו תורמת לביטחון ישראל ומהווה תנאי מקדים למהלכי היפרדות. ספציפית, הסיוע האמריקאי תורם לחיזוק המשילות של הממשל העצמי הפלסטיני, הרש״פ, והדבר מהווה אינטרס ישראלי מובהק."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית