סכר הרנסנס: מצרים וסודן מזהירות מפני החרפת המשבר

סבב השיחות האחרון בניסיון לפתור את המשבר מול אתיופיה לא צלח. שר החוץ המצרי הודיע כי מדינתו תפנה לארגונים בינ״ל. בקרוב תתחיל אתיופיה שוב למלא את הסכר, ושתי המדינות האחרות חוששות מפגיעה

שרי החוץ של אתיופיה, מצרים וסודן בפגישה בקינשאסה, בירת קונגו, בתחילת השבוע. צילום: Reuters/Hereward Holland

סבב השיחות האחרון בניסיון לפתור את חילוקי הדעות בין מצרים, אתיופיה וסודן לגבי סכר הרנסנס האתיופי הגדול (GERD—Great Ethiopian Renaissance Dam), שנערך השבוע בקונגו, הסתיים ללא תוצאות. שר החוץ המצרי, סאמח שוקרי, הודיע כי מצרים וסודן יפנו במשותף לארגונים בינלאומיים כדי לסייע בפתרון המבוי הסתום.

לכל אחת משלוש המדינות אינטרסים משלה בנוגע לסכר, הנבנה מזה עשור במעלה הנילוס בשטחה של אתיופיה, כ-15 ק״מ בלבד ממזרח לגבול עם סודן, בעלות כוללת של למעלה מ-4.5 מיליארד דולר. מבחינת אתיופיה, מדובר במפתח משמעותי להתפתחות כלכלית, לייצור אנרגיה ולחיזוק מעמדה האזורי. אך מצרים חוששת מפני ההשפעות שיהיו לסכר על אספקת המים למדינה מהנילוס, וגם לסודן חששות מפני בטיחות הסכר והמים שיזרמו בשטחה, ועל כן היא מיישרת קו עם מצרים.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת, כי מצרים הודיע בתחילת הפגישות האחרונות שזוהי ההזדמנות האחרונה להתחיל מחדש את המו״מ לפני שאתיופיה תתחיל למלא את הסכר לאחר תחילת הגשמים העונתיים בקיץ הקרוב זו השנה השנייה. שרת החוץ הסודנית, מרים אל-סדיג אל-מהדי, אמרה כי מדובר במהלכים חד-צדדיים שמפרים את החוק הבינלאומי. בהודעה נוספת, מטעם משרד משאבי המים הסודני, נמסר כי ״חוסר השקיפות מצד אתיופיה מחייב את סודן לבחון את כל האפשרויות להגן על ביטחונה וביטחון אזרחיה״, נמסר.

בהודעה מטעם דובר משרד החוץ המצרי, אחמד חאפז, צוין כי סודן הגישה הצעה שנתמכה ע״י מצרים בדבר הקמת קוורטט תיווך בינלאומי בראשות נשיא קונגו המכהן כעת כראש האיחוד האפריקני, ושתכלול את האיחוד האירופי – אך שההצעה נדחתה על ידי אתיופיה, וכן גם חלופות נוספות שהועלו.

״ההצעה מוכיחה ללא ספק את החוסן והאחריות שמצרים וסודן מאמצות, ומאשרת את רצונן להגיע להסכמה בנוגע לסכר הרנסנס...עם זאת, הצד האתיופי התעקש וסירב לחזור למסלול המו״מ. עמדה זו תוביל להחרפה נוספת של המשבר ולעליית המתיחות באזור״, נכתב בהודעה. משרד החוץ האתיופי הודיע רשמית כי המדינה תמלא את הסכר שוב וכי ״אתיופיה לא תוכל להיכנס להסכם שיבטל את זכויותיה הלגיטימיות, בהווה ובעתיד, בנוגע לניצול הנילוס״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית