איראן מרחיבה פעילות באפריקה

סוכנות הביון של אתיופיה חשפה לאחרונה תא טרור פעיל במדינה יחד עם מלאי רב של חומרי נפץ. המודיעין האמריקני טוען כי איראן עומדת מאחוריו

אדיס אבבה. צילום:

By Sam Effron - originally posted to Flickr as [1], CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4442920

כשסוכנות הביון של אתיופיה חשפה לאחרונה תא טרור פעיל של 15 אנשים יחד עם מלאי רב של חומרי נפץ, היא טענה שסיכלה פיגוע פוטנציאלי רב ממדים בבירה האתיופית, כנגד שגרירות איחוד האמירויות. אך הסוכנות השמיטה פרט מרכזי - מי עומד מאחורי ניסיון הפיגוע.

הרמז היחיד לכך היה מעצרו של אדם נוסף, ה- 16 במספר, אחמד איסמעיל, שהואשם בכך שהפעיל וניהל את תא הטרור. איסמעיל נעצר בשבדיה בסיוע ובשיתוף פעולה עם "שירותי מודיעין אפריקאים, אסייתיים ואירופאים" ידידותיים.

גורמים אמריקאים וישראלים ציינו בפני כתבי תקשורת בינלאומיים, כי המבצע היה מעשה ידי איראן, ששירות המודיעין שלה הפעיל בסתיו 2020 תא "רדום" באדיס אבבה, לאיסוף מודיעין על שגרירויות ארצות הברית, ישראל ואיחוד האמירויות בבירה האתיופית.

לדברי הגורמים, הפעולה האתיופית הייתה חלק ממסע רחב יותר לאיתור יעדי פיגועים במדינות אפריקה, בהן תוכל איראן לממש את נקמתה על מותם של מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין האיראני, ושל קאסם סולימאני, שנהרג על ידי ארצות הברית בעיראק בשלהי 2019.

מנהלת המודיעין בפיקוד אפריקה של הפנטגון, היידי קייברג, אמרה כי איראן היא זו העומדת מאחורי תא הטרור שנתפס באתיופיה. השגרירויות באתיופיה עשויות להיות להיות יעד קל יחסית לתקיפת טרור, בה בעת שאתיופיה עסוקה במערכה הצבאית שהתחוללה באזור צפון טיגריי  מנובמבר האחרון.

איראן הכחישה את ההאשמות. "אלה טענות חסרות בסיס של התקשורת הזדונית של המשטר הציוני", אמרה דוברת השגרירות האיראנית באדיס אבבה. "אתיופיה וגם האמירויות לא האשימו את איראן בנושאים אלה" אמרה הדוברת. משרד החוץ של איחוד האמירויות לא הגיב על הדברים.

איחוד האמירויות גרמה לכעס רב באיראן לאחר נרמול היחסים בינה לבין ישראל בספטמבר 2020, כחלק מסדרת הסכמים, המכונים "הסכמי אברהם", שתיווך ממשל טראמפ בחודשיו האחרונים.

דיפלומטים אתיופיים ציינו כי מדינתם, כבירה הדיפלומטית של אפריקה וכביתו של מטה האיחוד האפריקאי, מנסה להימנע מהסתבכויות פומביות בנושאים עדינים הקשורים למעצמות הגדולות. למרות זאת, שירות המודיעין והביטחון הלאומי של אתיופיה טען כי קבוצה השנייה של טרוריסטים התכוננה לפגוע בשגרירות אמירות בחרטום שבסודן.  

בכיר במשרד ההגנה האמריקאי קשר את המעצרים באתיופיה לתוכנית איראנית כושלת לחיסולו של שגריר ארצות הברית בדרום אפריקה, עליה דיווח בספטמבר 2020. האמריקנים והסודנים הסכימו לדון בנושא באנונימיות לאור רגישותו הדיפלומטית והמודיעינית.

משטרת אתיופיה טרם האשימה רשמית את החשודים בעלילה, ורק שניים מהם זוהו. גורמים ישראלים ציינו לעיתונות זרה, כי רק כשלושה מהם עשויים להיות פעילים איראניים בפועל, והאחרים גויסו באתיופיה ללא ידיעה מי עומד מאחורי תא הטרור.

המעצרים באתיופיה, בעת שישראל מנסה לחזק את ידיה מול מדינות אפריקה ובראשן סודאן, קניה ואתיופיה, מדגישים את החזית החדשה שפתחה איראן במערכה מול ישראל, וניסיונות לפיגועי טרור מול יעדים ישראליים במדינות אפריקה.

המעצרים באתיופיה מגיעים בשיאה של רגישות פוליטית בין איראן וארצות הברית, בה בעת שממשלו של ביידן שוקל את עמדתו כלפי טהראן והאם להחיות את הסכם הגרעין מתקופת אובמה, אותו עצר הנשיא טראמפ ב- 2018. נוסף לכך, רק לאחרונה הודיע שר המודיעין האיראני, כי איראן תרכוש לעצמה נשק גרעיני גם אם הסנקציות עליה לא יוסרו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית