דעה | רצוי שצה״ל יתן לדובר צה״ל לנהל את המסרים לתקשורת

פרשת הניווט בקורס של סיירת אגוז היא עוד דוגמא לצורך במסרים מעובדים ואחידים היוצאים מגורם אחד בצבא. ״רק באמצעות מסר אחיד וברור יוכל צה״ל להגן על חייליו מפני טענות שווא״, טוען עקיבא שפיגלמן

דעה | רצוי שצה״ל יתן לדובר צה״ל לנהל את המסרים לתקשורת

עקיבא שפיגלמן, יועץ תקשורת. קרדיט: אלבום פרטי
 

מיד לאחר אירוע גניבת הנשק מחייל אגוז, מיהרו פוליטיקאים להאיר זרקור על אובדן ההרתעה הביטחונית של מדינת ישראל. חלקם הפנו אצבע מאשימה לכיוון הדרג המדיני וחלקם לפיקודי. באופן חריג הוציא מפקד יחידת אגוז סא"ל א' הודעה חריפה שבו מיהר לבקר את התנהלות החייל. דובר צה"ל מיהר לגנות את ההודעה, דבר שהוביל לשיגור הודעת הבהרה על ידי הקצין.

כבר חווינו בעבר מספר מקרים בהם חיילים נפגעו, הואשמו או ביצעו טעות בשיקול הדעת. גורלם של החיילים באותם המקרים נחרץ במהירות בזק, באופן ציבורי ובחלק מהמקרים מסתיים בצורה טראגית. 

החייל שהותקף בניווט לא סרח. הוא אומנם כשל במשימה, אך עם זאת, יש מקום לשאול היכן אחריות מפקדיו להבטיח סביבת אימונים סטרילית. בנוהל, האשם העיקרי הפך להיות החייל בעוד הדרג הבכיר זוכה לחיפוי אווירי.

בפן התקשורתי, הוצאת הודעה לתקשורת על ידי קצין בכיר בלי שזו תאושר בדובר צה"ל היא דבר שאנחנו לא צריכים להתרגל אליו. פעולה נמהרת ונחרצת זו מסיטה את האש מהמקרה ומבעירה שדה קוצים בתוך הצמרת הצה"לית. 

ההערכה המקצועית שבה זוכה סא"ל א' אינה מצדיקה את פעילותו בתחום התקשורת,  שככל הנראה זר לו. בפעולתו חרץ את עתידו של החייל בלי קשר לפעולה שנקט בעת שהותקף. חייל שנצלב בצורה כה קשה על ידי מפקדו העתידי לא יוכל להיות כפוף לו והמשך שירותו הצבאי יושפע בהכרח. 

בדיוק לשם כך פועל, או אמור לפעול, דובר צה"ל. תפקידו להגן על החיילים ובאותה נשימה להציג לציבור תדמית ראויה לצבא. במקרה הנוכחי שבו דלפו חומרים טרם גיבוש מסקנות מקצועיות, המערך התקשורתי היה צריך להיכנס לכוננות ספיגה. נראה כי האיגוף שביצע מפקד היחידה תפס את העוסקים במלאכה לא מוכנים.

המדרון החלקלק של הודעות בכירים טרם אישורם עלול בהמשך להפוך לנורמה. בהיעדר בקרה עלול כל קצין לחרוץ גורלות ובעיקר, לאור תדמית מפיץ ההודעה, להוות גושפנקה לאמירה כזו או אחרת. 

הגינוי של דובר צה"ל נדרש, אך ספק אם יצליח למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. במיוחד לאור ההתנגדות שנרשמה בנוגע לאמירת הקצין. במידה והנוהג ישתרש, דובר צה"ל יתייתר בהדרגה והביטחון שהוא מעניק לחיילים ייעלם.

אם התביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג לימדה את המדינה דבר אחד, הוא שיש ערך עצום לאחידות מסרים. רק באמצעות מסר אחיד וברור יוכל צה״ל להגן על חייליו מפני טענות שווא. כעת, לאחר שבוצע תחקיר מעמיק לאירוע באגוז, ועל מנת להרגיע את הרוחות, ראוי שתצא הודעה רשמית מטעם הרמטכ"ל. הביקורת תישאר - אך המסר יתבהר. 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022