בגלל הפלסטינים: מדינת ישראל עומדת למשפט

״על פי אמנת רומא, אם מדינה פנתה למשרד התובע ונקבע כי קיים בסיס סביר להתחיל בחקירה, המשרד מחויב לפעול״, טוענים בבית הדין הפלילי הבינלאומי

בית הדין הפלילי הבינלאומי החליט לפתוח בחקירה נגד ישראל. ״החקירה תכסה עבירות בסמכות בית המשפט שלכאורה בוצעו במצב מאז 13 ביוני 2014״, נכתב בהודעה. ההחלטה מגיעה לאחר דיון משפטי בהאג סביב הסמכות הטריטוריאלית של בית המשפט. דיון שקבע בסופו כי לבית המשפט הבינלאומי יש זכות לבצע חקירות ביו״ש, עזה ומזרח ירושלים. 

״על פי אמנת רומא, אם מדינה פנתה למשרד התובע ונקבע כי קיים בסיס סביר להתחיל בחקירה, המשרד מחויב לפעול. כצעד ראשון, נדרש המשרד להודיע לכל המדינות החברות. אותן המדינות בדרך כלל יפעלו בסמכותן בנוגע לפשעים הנוגעים בדבר החקירה. זה מאפשר לכל מדינה כזו לבקש מהמשרד לדחות את החקירה הרלוונטית של המדינה לגבי אזרחיה שלה או אחרים שבתחום שיפוטה ביחס לפשעי אמנת רומא.״

תגובות בישראל

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס לפרסום. ״תובעת בית הדין הפלילי הבין-לאומי (ICC) הודיעה על החלטתה לפתוח בחקירה בנוגע ל"מצב בפלסטין". ההחלטה התקבלה בעקבות החלטת מותב השופטים שניתנה בפברואר 2021 בעניין היקף סמכות השיפוט הטריטוריאלית של בית הדין ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני.״

עמדת מנדלבליט היא שבית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה. ״עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם וכן התובעת בהודעתה היום בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה״, טוען מנדלבליט.  

״החלטת מותב השופטים, כמו גם הודעת התובעת מכירים בעצמם בכך שנושאים עקרוניים הנוגעים לסמכות השיפוט של בית הדין נותרו ללא הכרעה. עניין זה לכשעצמו מלמד עד כמה ההחלטה להתקדם לחקירה ביחס לישראל שגויה ונעדרת את הבסיס המשפטי האיתן שנדרש, לשיטתה של התובעת עצמה, על-מנת להתקדם בעניין זה.

״מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת מערכת משפט עצמאית ומקצועית. מדינת ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבין-לאומי ופועלת לאורם. יתרה מכך, לישראל מערכת ענפה לבחינת טענות להפרות לכאורה של הדין הבין-לאומי, והיא יודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות דין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל.

״בית הדין הפלילי הבינלאומי הוקם כדי להתמודד עם הפרות חמורות של המשפט הבינלאומי. בחירתה של התובעת לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל - מדינה דמוקרטית שוחרת חוק, פוגעת בלגיטימיות של עבודת בית הדין וגורמת להקצאה מיותרת של משאבים במקום לטפל בהפרות אמיתיות של המשפט הבינלאומי מצד מדינות לא דמוקרטיות שאינן מחויבות לקיום המשפט.״

תא"ל (במיל.) רחל דולב, בכירה בפרקליטות הצבאית לשעבר, וחברת הועד המנהל בתנועת מפקדים למען ביטחון ישראל מגיבה להחלטה. ״החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, משוללת בסיס משפטי, והיא נובעת, ככל הנראה, ממניעים פוליטיים. ההחלטה מנוגדת להסכמות בין ישראל לרשות הפלסטינית. 

״מדינת ישראל הינה מדינת חוק, הפועלת עפ"י חוק, וכך גם צה"ל, אשר פועל בהתאם לכללי המשפט הבינ"ל. יתרה מכך, צה"ל הקים מנגנוני חקירה עצמאיים ואפקטיביים בעזרתם הוא חוקר את עצמו באופן קבוע, ומעמיד לדין בכל מקרה של חשד להפרת החוק, לכן העילה לפתוח בחקירה כנגד צה"ל ומדינת ישראל היא מופרכת לחלוטין. 

״באשר לחקירה נגד התיישבויות ביו"ש, אציין כי מדובר בהחלטה פוליטית, שכן בין ישראל לרשות הפלסטינאית קיימים הסכמים, ואף האו"ם החליט כי שני הצדדים יגיעו להסכם בילטראלי, על בסיס משותף על מנת לסיים את הסכסוך בין מדינת ישראל לפלסטינאים. לכן החלטה לחקור את הנושא הזה, חותרת תחת הכוונה להגיע להסכם סופי ומוסכם. אחזור ואומר: ההחלטה מופרכת וחסרת יסוד משפטי ופוליטי."

אזכיר כי דולב כתבה מספר מאמרים אצלנו בישראל דיפנס בנושא. ״בעיקר הדרג המדיני והפוליטי צריכים לחשוש מחקירה בהאג״ ו-״החשש: חקירה בינלאומית נגד אישים שאישרו התנחלויות ביו״ש״.

אולי יעניין אותך גם