דעה | מדינת כל אסיריה: מעקב שב״כ, אזיק מאוכן ושמיים סגורים 

בספק אם הרצל, ז׳בוטינסקי ובן גוריון דמיינו את מדינת ישראל כפי שהיא נראית בשנה האחרונה

דעה | מדינת כל אסיריה: מעקב שב״כ, אזיק מאוכן ושמיים סגורים 

bigstockphoto

בספק אם הרצל, ז׳בוטינסקי ובן גוריון דמיינו את מדינת ישראל כפי שהיא נראית בשנה האחרונה. מגיפת הקורונה חשפה את חולי החברה הישראלית, הפילוג, הפינקסאות והאגואיזם שתמיד היה כאן כנראה, רק שעליו נמרחה שכבת התעלמות מתובלת בשכבות נוספות של האדרה עצמית והעדר תפיסת מציאות. 

החולי של החברה הישראלית, המשתקף בהנהגה שהיא בחרה לעצמה, נותן אותותיו גם במגבלות על חופש הפרט של האזרח. אם בדמוקרטיה ליברלית האזרח במרכז ונהוג לומר כי המדינה היא מדינת כל אזרחיה, בשנה האחרונה הפכה מדינת ישראל למדינת כל אסיריה. 

כשלון הממשלה והכנסת לנהל את משבר המגיפה הביא לכך שמדינת ישראל אימצה שיטות של משטרים אפלים. חלקן היו נהוגות בעבר רק כלפי פלסטינים בעזה ויו״ש. כעת, שיטות אלו מוכלות, בעצימות משתנה, על אזרחי המדינה. בלי הבדל דת, גזע ומין. 

הסיפור התחיל עם מעקבי שב״כ אחרי אזרחים לטובת מניעת התפרצות מגיפה. שב״כ, שירות ביון שנועד בכלל לסכל טרור, הפנה משאבים (באל כורחו) לעבר אזרחים. סיפרו לנו שזה כדי להציל אנשים ממוות. וזה נכון. כלי שב״כ הציל כמה מאות אנשים לפי תזות אחדות. אבל באיזה מחיר? בתאונות מתים כל שנה כמעט 500 איש ואף אחד לא רץ אפילו לתקן כבישים. כלי שב״כ, לפי שר המודיעין, הציל כ-700 איש. 

לאחר שב״כ, החליטו לסגור את נתב״ג כדי לא לייבא מוטציות. לצורך כך, החליטו (איך לא) על וועדה. וועדת חריגים. זו פעלה תחת משרד התחבורה ללא שקיפות. התקשורת התלוננה על קומבינות עם המפלגות הדתיות, ושרת התחבורה החליטה לוותר על הוועדה לחוזרים לארץ. ליישמה רק על היוצאים. החלטות הוועדה, כולן, טרם פורסמו לציבור. שקיפות? לא בבית ספרנו. 

בעיה נוספת שהתעוררה היא מה עושים עם מי שמגיע מחו״ל. הוא מגיע חולה, או נשא, עם הסתברות למוטציה שאולי החיסון של פייזר לא תופס. וישראלים אינם צייתנים, בלשון המעטה, וברוב המקרים בצדק, לכן החליטו במשרד הבריאות לאזוק את האזרחים שנכנסים לארץ. 

כן, כן. שמעתם נכון, לאזוק אותם עם אזיק הכולל יכולות איכון. כך המשטרה ומשרד הבריאות יוכלו לראות מיקומי זה אמת של מאות או אלפי אזרחים. בטח אתם אומרים, ״אבל יש אזיק כזה בשב״ס לאסירים. אז מה הסיפור?״. אז זהו - שלא. בשב״ס אין אזיק אלקטרוני עם איכון. אסירים שנמצאים במעצר בית מקבלים אזיק טיפש, שרק יודע אם אתה בבית או לא. בינארי. אם יצאת מהבית, שב״ס לא יודע איפה אתה. לא מאמינים? חפשו כמה מקרי פשע התרחשו כאשר האסיר היה עם אזיק אלקטרוני ולשב״ס לא היה מושג איפה הוא. 

אבל אזיק כזה לא מתאים לניטור מגיפה. צריך איכון בזמן אמת שיתריע למשטרה, באיזה חמ״ל, שפלוני מפר בידוד. במשרד הבריאות גם ניסו למכור לנו שני סוסים טרויאנים לטלפון הסלולרי. לאחד קוראים ״מגן״ לשני ״רמזור״. את המגן אזרחי ישראל לא קנו. את הרמזור עוד נראה.

כן כן, זה סוס לטלפון הנייד כמו אלו שאתם קוראים בכותרות של אתרי הטכנולוגיה. כזה שיודע איפה אתם בכל רגע נתון, אפילו יותר מדויק משב״כ (שעובד על טריאנגולציה של תאי סלולר). ויש לו גישה למצלמה שלכם, לקבצים ועוד. תסתכלו על ההרשאות שנתתם ליישום שעליו המליץ משרד הבריאות. 

למעשה, המגבלות שמטילה מדינת ישראל בשנה האחרונה על אזרחים, הופכות אותם לאסירים במדינתם. מדינת כל אסיריה. האם זה קורה בכל העולם, זהו, שלא. וישראל אפילו לא נמצאת במקום טוב ביחס בין מתים לאוכלוסיה. כלומר, הכרזת מצב החירום שאפשר את המגבלות הדרקוניות האלו לממשלה, לא עזרה. עדיין מתו אצלנו הרבה מהמגיפה. 

הסיבה העיקרית היא זו שהתחלתי איתה. חולי החברה הישראלית. הפילוג, הפינקסאות והאגואיזם. והכל בשם המירוץ הפוליטי למלא 120 כסאות. תכלס, הדבר היחיד שעוזר הוא החיסון. לא סגרים, לא מגבלות, ולא איכוני שב״כ. זה הגורם היחיד שנראה כי הוא מוריד תחלואה בבתי חולים, ואולי, אולי, יביא לביטול מצב החירום שהוארך פעם נוספת, אתמול (ד׳) לעוד 60 יום.

עוד 60 יום שאנחנו צפויים להיות אסירים במדינתנו. מדינת כל אסיריה.