דעה | מאמינים בדיפלומטיה: מלחמה עם איראן - רק כמוצא אחרון

איתמר יער, לשעבר משנה לראש המל"ל, טוען שישראל נדרשת להסתמך על ארה״ב בכל הקשור להתמודדות עם איראן. ״מלחמה היא מוצא אחרון״, אומר יער במאמר דעה

באדיבות תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל

איראן נמצאת כיום מרחק קצר, קצר מידי, מפריצה ליכולת גרעינית. זאת, כתוצאה מהנחישות האיראנית, מההסכמה של ארה"ב והאירופאיות על הסכם לקויי מאוד, הסכם הגרעין מ-2015 הידוע בכינויו JCPOA וכתוצאה מפרישתו של ממשל טראמפ מאותו הסכם, פרישה חד צדדית שנתנה תרוץ לאיראן לסדרה של הפרות של ההסכם.

תומכי חזרה להסכם הגרעין מצוירים לעיתים כתמימים שאינם ערים לסכנה הנשקפת. הרשו לי להבטיח לכם שאין זו תמימות. בכירי מערכת הביטחון, בהווה ובעבר, מכירים היטב את האיראנים, מטרותיהם ודרכי פעולתם. מטרתם של הבכירים עתירי הניסיון בסוגיה זו, המצדדים בניסיון קידום דרך דיפלומטית אחת: ביצור ביטחון ישראל והאינטרסים האסטרטגיים שלה, ע״י הרחקה חזרה של איראן מיכולת גרעינית.

לאור ההתפתחויות בחזית איראן, ובכלל זה הפעילות האיראנית העוינת באזור בכלל ובתחום הגרעין, בצד הרצון המוכרז של ממשל ביידן לחזור לתהליך מדיני, נדרשת בחינה מחדש והתאמת מדיניותה של ישראל בסוגיה, ובראשה החלטה באשר לאופי שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקאי, או לחילופין התעמתות עימו.

להשפיע מתוך התהליך

בחודשים האחרונים הוקם בתנועת ׳מפקדים למען ביטחון ישראל׳ צוות חשיבה לגיבוש המלצות למדיניות הנדרשת בסוגייה האיראנית. הצוות הורכב ממומחים למדיניות, לביטחון לאומי, לגרעין ולאיראן, חלקם הגדול בכירים לשעבר (בממשלה, במל"ל, במוסד בצבא ובועדה לאנרגיה אטומית) שעסקו לאורך שנים בגיבוש ובמימוש מדיניות ישראל, בנושא זה. את עבודת הצוות הוביל עוזי ארד, בכיר המוסד לשעבר שכיהן גם כראש המל"ל וכיועץ לביטחון לאומי לראה״ם.

לתפיסתנו, ישראל חייבת לשתף פעולה עם בעלת בריתה האסטרטגית הגדולה, ארה״ב, ולנסות להשפיע מתוך התהליך על גיבוש ומימוש המדיניות האמריקאית והבינ״ל. התנהלות לעומתית תביא למידור ונטרול העמדה הישראלית, האינטרסים הישראלים, הידע והמומחיות הישראלית בתחום ובאזור, כפי שאירע לצערנו בתהליך גיבוש ההסכם הקודם. חשוב לבסס מחדש פורום התייעצות בכיר עם האמריקאים בתחום זה, לשם תאום מקצועי, מודיעיני, ומבצעי, מעקב וחילופי הערכות באשר לפעולותיה של איראן בכל התחומיים, וגיבוש מענים לאתגרים שהיא מציבה. 

מאמינים בדיפלומטיה

הצוות משוכנע שניתן להשיג לאחור את ההתקדמות האיראנית לגרעין. יש למצות את המסלול הדיפלומטי ולדחוף לחזרה של איראן לציות מלא ושקוף להסכם, ה-JCPOA, תוך התאמה לעובדות שנודעו מאז החתימה במקום הנתונים השקריים שהציגו האיראנים אז, וכיבוד מלא של תהליכי הפיקוח של אנשי הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית סבא״א. בצד זה כיבוד החלטת מועצת הביטחון 2231 באשר פיתוח טילים, והגברת הפיקוח על אספקת ציוד אזרחי היכול לשרת גם פעילויות צבאיות. רק עם כיבוד מלא של כל התנאים האלה יתאפשר צמצום הדרגתי  של הסנקציות על איראן. 

להמשך, יש להגיע להבנות עם ארה"ב כי נכון יהיה לחתור להסכם המשך ארוך טווח שיסתום פרצות וחולשות שהתגלו בהסכם האחרון, ייקח בחשבון את המידע שהצטבר מאז 2015 ויטפל בכל הסוגיות הבעייתיות הנוספות שמציבה איראן, בכל הקשור לפעילותה העוינת באזורינו, תמיכתה בטרור והפצת אמצעי לחימה לארגונים עוינים,

במקביל למו״מ, חיוני שארה״ב תבהיר כבר עתה לאיראן אילו פעילויות תהיינה בלתי נסבלות בבחינת כללי ״עשה ואל תעשה״. החל מהתקדמות בתחומי הגרעין והטילים, דרך בניית תשתיות והפעלת טרור וכלה בהמשך החתירה וההכרזה על הכוונה להשמדת ישראל.

בניית יכולות מבצעיות ישראליות למקרה שבסופו של דבר המאמצים המדיניים יכשלו, חיוני שתהה חלק בלתי נפרד מהמדיניות הישראלית הכוללת וזאת תוך שיתוף פעולה והתבססות על הברית עם ארה"ב. אסור שהפעלת כוח כוללת עד כדי מלחמה, יהיו החלופה הנבחרת, טרם שמוצו כל האופציות האחרות ואסור שישראל תפעל לבדה במקום לפעול במשותף עם ארה"ב וידידותינו האחרות.

האינטרסים הישראליים כולל מניעת הגעה איראנית ליכולות גרעיניות, אינם בסתירה לאינטרס האמריקאי ויש לבנות על כך את השת"פ. 

הכותב שימש כמשנה לראש המועצה לביטחון לאומי(המל"ל) במגוון תפקידי פיקוד ותכנון בכירים בצה"ל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית