ארה״ב מקשיחה עמדות מול סעודיה: כל עסקת נשק תאושר בנפרד

בעקבות פרסום תיק מודיעין הקושר את בית המלוכה הסעודי עם רצח העיתונאי קאשוגי, הבית הלבן מקשיח הליכי מכירת נשק לסעודיה

Official White House Photo by Adam Schultz

מעתה ואילך תדון ארה"ב במכירות נשק לסעודיה על בסיס של דיון נפרד ובחינה של כל עסקה בנפרד, והכל בצינורות המקובלים של המועצה לביטחון לאומי. בעקבות פרסום תיק מודיעין הקושר את בית המלוכה הסעודי עם רצח העיתונאי קאשוגי, אמר ביום שני דובר מחלקת המדינה אדוארד פרייס את הדברים הבאים: "המועצה לביטחון לאומי (NSC) היא המובילה תהליך הערכה ובחינה של כל הצעה להעברת נשק. כך זה צריך להתנהל. הצעות ייבחנו על בסיס של עסקה-עסקה, כל אחת תידון בנפרד". 

פרייס הוסיף כי ארה"ב מודעת לקיומו של  "כוח התערבות מהירה", יחידה ששייכת למשמר המלכותי הסעודי, והיא עוסקת בפעילות נגד מתנגדי משטר, כולל פעולות שתוצאתן היתה הרצח האכזרי של ג'מאל קאשוגי. לחצנו על סעודיה לפרק את היחידה ולאמץ רפורמות מוסדיות ודרכי פיקוח כדי להבטיח הפסקת פעילות נגד מתנגדי משטר".

הנשיא ביידן כבר הודיע על הפסקת התמיכה האמריקנית בפעילויות הצבאיות של סעודיה בתימן, וגם הפסיק מכירת כמה פצצות חכמות לממלכה. בשנת 2020 היה תקציב הביטחון של סעודה התשיעי בגודלו בעולם – 48.5 מיליארד דולר, כך על פי המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים. בכך תקציב הביטחון של סעודיה גדול מאלו של קוריאה הדרומית, איטליה, קנדה, אוסטרליה וברזיל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית