עסקת ההרמס 900: המדינה באסיה משדרגת טייסת מל״טים שלישית

מדובר בשלוש טייסות שהיו מורכבות בעבר רק ממל״טי סרצ׳ר. טייסת אחת הוחלפה במל״טי הרון, שניה בהרמס 450 וכעת השלישית בהרמס 900

הרמס 900. צילום: אלביט 

העסקה שאלביט סגרה בימים האחרונים הכוללת מכירה של מל״טים למדינה באסיה, ידידותית מאד לישראל, היא למעשה החלפת הטייסת השלישית של המל״טים באותה מדינה. מדובר בהליך תחרותי שהחל לפני כעשור, כאשר אותה מדינה המחזיקה שלוש טייסות מל״טים החליטה להחליף את השלישית. 

מדובר בשלוש טייסות שהיו מורכבות בעבר רק ממל״טי סרצ׳ר. לאחר מכן, שודרגה טייסת אחת למל״טי הרון של תעשייה אווירית. הטייסת השניה שודרגה למל״טי הרמס 450 של אלביט. וכאמור, לפני כעשור, החל תהליך מול אותה מדינה לשדרוג טייסת שלישית. כעת ידוע כי אלביט זכתה ותשדרג אותה להרמס 900. 

בתחרות היו שתי חברות ישראליות - אלביט ותעשייה אווירית. חברה נוספת שיכולה להתחרות על מל״טים בגובה כזה היא ג׳נרל אטומיקס האמריקאית. אבל, המדינה באסיה לא רוכשת מל״טים מארה״ב כהחלטה ממשלתית. אז נשארו רק הישראליות. 

כמה מל״טים כוללת טייסת כזו? ובכן, על פי הערכות מדובר בכ-12 מל״טי הרמס 900, כולל קרונות הפיקוד והשליטה. הסכום המוערך בכ-300 מליוני דולרים סביר שכולל גם תחזוקה למספר שנים. 

אזכיר כי שוויץ רכשה ששה כלים מסוג הרמס 900 במחיר כולל של כ-256 מליוני דולרים. אולם, בשוויץ, מדובר היה בפרויקט הסבת ההרמס 900 לגרסה אזרחית, לכן חלק מעלויות ההסבה הושטו על העסקה. בהפשטה, ניתן לומר כי עלות מל״ט הרמס 900 יכולה לנוע בין 18-30 מליוני דולרים ליחידה, כתלות בקונפיגורציה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית