רפאל ביצעה סדרת ניסויים לגרסה היבשתית של טיל I-Derby ER

בסדרת ניסויי פיתוח שהתקיימה השבוע בדרום הארץ, השלימה רפאל את פיתוח הגרסה הקרקעית של הטיל. הטווח: מעל 100 ק״מ

צילום: רפאל

חברת רפאל השלימה השבוע את פיתוח הגרסה הקרקעית של טיל האוויר-אוויר I-Derby ER. מדובר בשני ניסויים שנערכו בשבועיים האחרונים. בראשון, שנערך בפני כתבים צבאיים בשבוע שעבר, כשל המנוע של הטיל. בניסוי נוסף שנערך בתחילת השבוע, הצליח הטיל במתווה הניסוי. שני הניסויים בוצעו בשדה הניסויים בשדמה שבדרום הארץ.

במהלך השיגור והמעוף, התקבלו כהלכה נתוני שו"ב ותקשורת מהטיל. תקשורת הנתונים של הטיל, המוצעת בין השאר ע"י שימוש במערכת התקשורת  הדו כיוונית המתקדמת של רפאל (SDR), המספקת לו מידע מלא על המטרה שנבחרה ועל מטרות אחרות בסביבה הקרובה. סדרת הניסויים היוותה אבן-דרך משמעותית בשלבי הפיתוח של הטיל.

תא"ל (מיל') פיני יונגמן, ראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל: "רפאל היא הבית הלאומי של טילי האוויר-אוויר, עוד מתחילת דרכה של מדינת ישראל כאשר פיתחנו את טיל האוויר-אוויר הישראלי הראשון - השפריר. מאז ועד היום רפאל מצטיינת בפיתוח טילי אוויר-אוויר מסוגים שונים, הנמצאים בשימוש מבצעי בצה"ל ובחילות אוויר רבים בעולם. השבוע סיימנו סדרת ניסויי פיתוח לטיל ה-I-Derby  בגרסתו החדשה ביותר - (ER), גרסה המאפשרת שיגור לטווח מנגד (BVR) של מעל ל-100 ק"מ.  

״מדובר באבן דרך מרכזית בפיתוח טיל בעל יכולות מתקדמות ביותר המעניקות לו יתרונות יירוט משמעותיים בקרבות אוויר-אוויר, וכן גם בירי מהקרקע. הטיל המתקדם מעניק עליונות אווירית משמעותית לטייס הקרב או למפקד ההגנה האווירית שיעשו בו שימוש".  

טיל ה- I-Derby ER כולל מנוע רקטי דו-פולסי וראש-ביות מכ"מי אקטיבי, המספקים למטוסי קרב יתרון וביצועים בטווחים קצרים והן מעבר לטווח ראיה (BVR). הטיל הוא בעל יכולת "שגר-ושכח", המאפשרת יכולות התמודדות עם מטרות רבות בו זמנית, וניתן לשגרו ביום או בלילה, ובכל תנאי מזג אוויר. משקלו הקל מאפשר את התאמתו למטוסי קרב מודרניים מגוונים, כגון  F-16 ,F-15, F-18 , גריפן, LCA, טייפון ועוד. הטיל זהה בצורתו ומידותיו לטיל הדרבי שנמצא בשירות מבצעי במספר מדינות.

גרסתו הקרקעית של הטיל יכולה להשתלב באופן כמעט מידי בסוללות הגנה אווירית מסוג ספיידר  (SPYDER) מתוצרת רפאל, המספקות הגנה אווירית לטווחים שבין 20 ל-60 ק"מ. טיל I-Derby ER המשוגר מהקרקע, מכפיל את הטווח לטיל הקיים (ללא בוסטר), מאפשר יירוט מטרות בטווח של עד כ- 40 ק"מ ללא בוסטר – (מאיץ ) ו-80 ק"מ מהסוללה עם בוסטר.

טרם ברור מדוע הזמינה רפאל כתבים צבאיים לצפות בניסוי חי. מדובר באירוע נדיר בהתנהלות רפאל. לרוב ניסויים כאלו אינם מדווחים לציבור, אלא רק לאחר שהובטחה הצלחת הניסוי. אחת התזות היא שרפאל רוצה לחשוף את הטיל , שטרם נרכש על ידי צה״ל, לציבור. במטרה למכור אותו לחיל האוויר. תזה נוספת היא שייתכן ורפאל רוצה שמשרד הביטחון ירכוש את מערכת הספיידר וישלבה במערך ההגנה האווירית של ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית