דן ארקין מפרט על חבילת האבזור החדשה של חיל האוויר

חיל האוויר של מח"א הבא או זה שאחריו יראו מטוסי קרב, מסוקי סער, מטוסי תדלוק חדשים. ההחלטות, דילמות הרכש והתמהיל 
 

המפקד הבא של חיל האוויר, או זה שאחריו, יסתכלו על חיל חדש: בצד כלי טיס ותיקים, יהיו מטוסי קרב, מסוקי סער ומטוסי תדלוק חדשים מהניילון. הממשלה החליטה על תכנית רכש: שני מטוסי תדלוק, טייסת F-35 חדשה, מסוקי סער מחליפי 'יסעור' ופלטפורמות וסוגי ציוד נוספים. מעתה שם המשחק הוא תמהיל: תמהיל כלי טיס מול צורך מבצעי, כלי טיס מול תקציב. גודל השמיכה וחלוקת פרוסות העוגה. ברור שיהיה תמהיל של כמה מטוסי קרב חדשים וותיקים. 

יתכן תמהיל של מסוקי סער עם פלטפורמה חדשה בחיל: מסוק-מטוס, שיתאים למשימות פיקוד העומק. אלו ההחלטות העתידיות של הדרגים הצבא והאזרחי מול ענקיות ה-DEFENSE האמריקניות המייצרות. דן ארקין מונה את כלי הטיס המדוברים. 

מטוס הקרב F-15 IA (בואינג) המיועד לישראל: הדגם המשופר והמתקדם של מטוסי F-15, המטוס שישא בעול הכפול של תקיפות מטרות קרקע (כושר נשיאת חימוש גדול) ושמירת עליונות אווירית ושמי ישראל נקיים. ישא מערכות ישראליות המתקדמות ביותר, ל"א, פוד תקיפה דור 6, דור מתקדם של כל הקשור לספקטרום: תדרים, מערכות אופטיות, אינפרה-אדום, תדרי רדיו ותקשורת. 

טייסת שלישית של מטוסי F-35 (לוקהיד מרטין): שלוש טייסות זה כבר כוח מספרי עוצמתי של מטוסי חמקן, שיהיו ראשונים לתקוף בלתי נראים מטרות רחוקות ומוגנות היטב. במקביל יאסוף ה'אדיר', יאגור, ישדר ויפיץ מודיעין על כל מה שמתרחש בזירת הלחימה מתחתיו ומעליו ויקיים תקשורת אוטונומית עם כלי טיס שכנים, מאויישים ובלתי מאויישים. שליטה אלקטרונית-מחשבית על הזירה האווירית.  

מטוס תדלוק KC-46 PEGASUS (בואינג): מטוס התדלוק האווירי המתקדם בעולם, שיחליף 'ראמים' ותיקים. תדלוק אווירי מאפשר לכל מטוס קרב, מסוק סער ומטוס תובלה להגיע לכל יעד ואתר לחימה והופך את טווח כלי הטיס לבלתי מוגבל. זו המשמעות של הארכת הזרוע המבצעית - המתדלק והמתודלק יגיעו לכל מטרה, כי את שניהם ניתן לתדלק באוויר. מטוס רב-משימתי: במהירות ניתן להחליף את מכלי הדלק בבטן המטוס במושבי לוחמים על ציודם או במיטות לפינוי רפואי.

מסוק סער: K או CHINOOK: המסוקים עדיין בהמתנה להחלטה, ומכאן המתח הרב במשרדי הנציגויות בישראל של שתי הענקיות לוקהיד מרטין ובואינג. אגב, משרדי שתיהם נמצאים באותו בניין בתל אביב, ושני המסוקים מצויינים. 

צ'ינוק H-47 של בואינג: רקורד צבאי מוכח עשרות שנים, מערכת דיגיטלית לבקרת טיסה אוטומטית (DAFCS), תדלוק אווירי להרחבת המעטפת, שני רוטורים המייתרים רוטור זנב, משימות סער בגובה, בהרים, מסיפון כלי שיט. מובטח הדגם המתקדם ביותר.

CH-53 K של לוקהיד מרטין: מסוק חדש, ניהוג טוס על-חוט (FLY BY WIRE), מנוע טורבו-צירי חדש. K יותר יקר יותר מצ'ינוק, ומכאן דילמה: פחות מסוקים יותר יקרים, או יותר מסוקים יקרים פחות.

שמסוק-מטוס V-22 OSPREY (בואינג): מתקיימים דיונים אם להצטייד. פלטפורמה שתטיס לוחמים של פיקוד העומק. הערכה היא שחיל האוויר ירצה תמהיל, שילוב של מסוקי סער מתקדמים עם המטוס-מסוק. ה-V-22 מלהיב טייסים בחיל האוויר. 
שילוב של מסוק ממריא ונוחת אנכית עם מטוס מהיר. ממריא ונוחת אנכית כמעט בכל אתר, אין צורך במסלול או בשדה תעופה, יתרון חשוב בזירת לחימה. יטיס במהירות רבה לוחמי יחידות מיוחדות ישירות אל המטרה, אל אתר הלחימה. כלי טיס של יחידות פיקוד העומק. שני מנועים, מהירות 270 קשר, כ-500 קמ"ש, רדיוס פעולה כ-500 מייל ימי, תלוי בתצורת הטיסה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית