אוניברסיטת תל אביב משיקה מרכז חדש ורב-תחומי לבינה מלאכותית

המרכז צפוי לכלול מאות חוקרים והוא יקדם שיתופי פעולה מחקריים רב-תחומיים עם מדענים מכל רחבי הקמפוס. כמו כן, המרכז יקדם שיתופי פעולה עם גורמים צבאיים וגופים ציבוריים

bigstock

אוניברסיטת תל אביב משיקה מרכז חדש ורב-תחומי לבינה מלאכותית (AI) ומדעי הנתונים (DS), אשר בראשו יעמוד פרופ' מאיר פדר, מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן. 

המרכז יעמיק את המחקר הבסיסי בתחומים אלו, יעודד מחקרים רב תחומיים המשתמשים בשיטות המתקדמות ביותר ב AI ו DS ויכשיר את דור החוקרים ואנשי התעשייה שיצעידו בשנים הקרובות את ישראל לעמוד בחזית מהפכת ה-AI העולמית. עולם ה- AI דורש כוח מחשוב וארכיטקטורת מחשוב חדשה, הוא צפוי לשנות את עולם המחשוב ויהיה צרכן מרכזי של מחשוב קוונטי אם וכאשר יתממש. אירוע ההשקה יתקיים במסגרת שבוע ה-AI המתקיים מדי שנה באוניברסיטה.

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת: "הקמת מרכז ה-AI היא נדבך נוסף בחזון האוניברסיטה לקידום מחקר פורץ דרך, רב תחומי, המשלב את מיטב החוקרים של האוניברסיטה יחד עם התעשייה עתירת הידע והקהילה. באחרונה השקנו מרכז רב תחומי לחקר מגפות ובמהלך השנה הקרובה בכוונתנו להקים מרכזים רב תחומיים נוספים כגון מרכז לחקר שינוי האקלים ומרכז לחקר ההזדקנות.

״יתרונה של אוניברסיטת תל אביב הוא בגיוון התחומים הרב שיש בה. המרכזים הרב תחומיים שהקמנו ונקים, ירחיבו את יריעת תחומי המחקר, וישלבו בין תחומים, החל מהנדסה ומדעי המחשב, דרך מדעי החיים, רפואה ופסיכולוגיה, ועד כלכלה, ניהול, מדעי הרוח, אומנויות ומשפטים".

פרופ' מאיר פדר מדגיש כי "מהפכת ה-AI צפויה להשפיע על כל אורחות החיים מתכנון תרופות ורפואה אישית מבוססת נתונים, למערכות הגנה וביטחון, מערכות פיננסיות, גילויים מדעיים, רובוטיקה ומערכות אוטונומיות ונושאים חברתיים. בנוסף, ישנה חשיבות רבה להכשרת ההון האנושי בתחום ולפיכך המרכז ידאג להשכלה בסיסית בתחום לכל סטודנט הלומד באוניברסיטה". 

לדבריו, המרכז צפוי לכלול מאות חוקרים והוא יקדם שיתופי פעולה מחקריים רב-תחומיים עם מדענים מכל רחבי הקמפוס. כמו כן, המרכז יקדם שיתופי פעולה עם גורמים צבאיים וגופים ציבוריים בתעשייה ובקהילה, ועם אוניברסיטאות ומכוני מחקר מובילים בעולם. 
פרופ' פדר מוסיף כי בחודש הבא מרכז ה-AI יחנוך גם את שיתוף הפעולה עם גוגל ישראל במסגרת התוכנית שלהם -   AI for Social Good

פרופ' איציק בן ישראל ראש סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון ויוזם שבוע ה-AI עומד, יחד עם פרופסור אביתר מתניה (אף הוא מאוניברסיטת תל אביב), בראש מיזם ה-AI הלאומי. פרופ' בן ישראל מדגיש כי "ליישומים של מערכות נבונות יש השלכות רוחביות מרחיקות לכת ברוב תחומי חיינו, בין היתר בביטחון, ברפואה, בתחבורה, באוטומציה, בקמעונאות, במכירות, בשירות לקוחות ולמעשה כמעט בכל תחום הרלוונטי לחיים המודרניים.

״האלגוריתמים הלומדים למיניהם, יחד עם העלייה העצומה בכוח המחשוב, כבר מתחילים לחדור לכל תחומי חיינו, והבנתם מחייבת שליטה לא רק בדיסציפלינות הטכנולוגיות ה"טבעיות" - כמו מדעי המחשב, מתמטיקה והנדסה – אלא גם בהיבטים החברתיים, המשפטיים, העסקיים ואפילו הפילוסופיים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית