דעה| משרד הבריאות הפך למשרד הריגול. עדיף שב״כ 

סוס טרויאני לטלפון, אזיק אלקטרוני, חשיפת נתונים לרשות המקומית, והגבלות תנועה - לעומת ההצעות של משרד הבריאות, כלי שב״כ מסתמן כפתרון עדיף. כך מרגלים אחרי הציבור בחסות טיפול במגיפה

bigstock

בחסות הטיפול במגיפה בשנה האחרונה, משרד הבריאות הפך למשרד הריגול. לפני כשנה, כאשר התחילה המגיפה בישראל, משרד הבריאות לחץ להשתמש בכלי של שב״כ לטובת איתור מפגשים בין חולים בקורונה לסביבתם. בצורה כזו, שב״כ העביר את מידע ההצלבות למשרד הבריאות, חוקרים אפידמולוגים ניתחו אותו, וקבעו מי צריך להכנס לבידוד. 

למרות הביקורת הציבורית נגד השימוש בשב״כ (מהלך ייחודי בעולם בהקשר זה), שב״כ עובד על פי חוק מוגדר. לצורך ניטור האזרחים בקורונה הקימו בשירות תשתית טכנית ואנושית נפרדת מהתשתית לסיכול טרור. זאת, במטרה למנוע זליגה ושימוש לרעה בנתונים על ידי עובדי השירות. 

לעומת שב״כ, שרגיל לעבוד על פי חוק, ובאופן יחסי נזהר מאד לפגוע בפרטיות אזרחים, במשרד הבריאות, לא עצרו שם. שלל הצעות העלו במשרד. ראשית, רצו שנתקין אפליקציה פרי פיתוח המשרד. ובכן, הציבור הישראלי לא רצה , ובצדק, להתקין סוס טרויאני ממשלתי בטלפון שלו. בעוד שב״כ נסמך על נתונים שהוא מקבל מספקי הסלולר המבוסס על טריאנגלוציה של תאי סלולר, במשרד רצו להתקין יישום שדורש הרשאות לעקוב אחרי המשתמש 24/7. כן, כן, הבנתם נכון. בדיוק כמו סוסים של חברות תקיפה בסייבר. 

ואחרי שאפליקציית המגן נכשלה, המציאו במשרד את אפליקציית הרמזור. אותה גברת, בשינוי הדרת. גם היא דורשת הרשאות לא פרופורציונאליות למהות שלה. בסך הכל היישום צריך להציג לבעל העסק את התו הירוק. אותו תו שניתן להפיק באתר המשרד או בשיחת טלפון. גם כאן, מדובר בסוס טרויאני ממשלתי הדורש מעקב רציף אחרי האזרח, שימוש במצלמה, גישה לקבצים במכשיר הסלולרי ועוד. הכל בשם השמירה על הבריאות. 

אבל למה לעצור שם? במשרד גם רוצים אזיק אלקטרוני לחוזרים מחו״ל. גם כאן, התירוץ הוא למנוע הדבקה. במקום מלונית, יתנו לאזרחים להתבודד בבית, אבל עם אזיק אלקטרוני - כמו אסיר. אזרח אסיר במדינתו שלו. 

המשרד גם זה שדוחף לסגרים , ביום או בלילה, כי למעשה, פרט לחיסון, אין לו כלי אחר להציע למממשלה. המשרד התרשל במשך שני עשורים להכין את מערכת הבריאות למגיפה. למרות שדו״חות של מבקר המדינה התריעו על כך. חלק מהאחראים למחדל גם מנהלים או ניהלו את משבר הקורונה. 

המשרד גם אינו מספק לציבור נתונים עדכניים לגבי יעילות החיסונים, וכיצד הם תורמים, או לא תורמים, לאחוזי התחלואה הגבוהים. אם החיסון עובד, איך זה שעדיין יש מלא חולים קשה? ובכן, הסבירו שלא כולם חוסנו. אוקיי. אבל כרגע יש כ-4 מליוני מחוסנים. זאת ועוד, סקר סרולוגי של קופת חולים לאומית שפורסם בכלכליסט, חושף כי שיעור הנדבקים בקורונה גדול פי 4.5 מהנתון הרשמי. כ־37% מקבוצת הנבדקים שלא חוסנו ולא מוכרים כמחלימים נמצאו עם נוגדנים. 

שלא יובן אחרת, צריך להתחסן. כי זה הפתרון היחיד שיש כרגע. עם זאת, משרד ממשלתי מחובתו לדווח לציבור על יעילות החיסון, בהיבט ההדבקות בנגיף ובתחלואה. וכשרואים חוסר התאמה בין הנתונים שמפרסם המשרד, לתוצאות בשטח, עולות שאלות. 

״מדובר בנבדקים שלא חוסנו, שלא החלימו ושלא נמצאו חיוביים בבדיקת מטוש (PCR) - ולפיכך לא היו אמורים להיות בעלי נוגדנים״, נכתב בפרסום. האם המשרד ידע את הנתון הזה והסתיר אותו מהציבור? אם לא, מדוע המשרד, שרוצה כל כך לרגל אחרי אזרחים לטובתם, לא מבצע דגימות סרולוגיות בשוטף להבין את המצב האמיתי בשטח? יותר שאלות מתשובות. 

אם זה לא מספיק, משרד הבריאות, יחד עם הרשויות המקומיות, דחפו לקבל נתונים של כאלו שלא התחסנו בכל רשות מקומית. כן, את הפרטים האישיים שלהם. ״מטרתו של החוק המוצע - לתקן את פקודת בריאות העם, 1940 על מנת לאפשר מסירת מידע על מתחסנים לרשויות מקומיות ומשרד החינוך על מנת שיסייעו למשרד הבריאות, במסגרת קידום מבצע החיסונים הלאומי״, נכתב בתזכיר החוק

״לעודד את הציבור להתחסן, ולסייע למי שזקוק לסיוע להגיע להתחסן, וכן לאפשר למשרד הבריאות לקבל מידע מגורמים ציבוריים שונים לשם סיוע בקידום מבצע ההתחסנות הלאומי והפקת אישורי חיסון. לשם כך יתווסף לפקודה סעיף 20ט, כהמשך וחלק מהוראת השעה בעניין טיפול במגפת הקורונה.״ 

אין ספק כי כלל הפעולות של משרד הבריאות נעשות, על פניו, לטובת הציבור. המטרה היא לעצור מגיפה. רק שכנראה אין טוב, בלי רע. הנזק האגבי של התנהלות משרד הבריאות היא שהוא הפך עצמו למשרד הריגול. בהשוואה לשימוש בכלי שב״כ, עדיף שב״כ. 

ועוד מילה אחת. אם כבר רוצים לרגל אחרי הציבור למטרה טובה, מומלץ לנקוט בשני ערכים מרכזיים - שקיפות ואוניברסליות. שקיפות בנתונים תעזור לפלוני לקבל את רוע הגזרה ותגדיל את האמון בפעולות המשרד. אוניברסליות, משמעותה שהתקנות חלות על כולם, ללא יוצא מן הכלל. אם החלטתם על אזיק אלקטרוני, סוס טרויאני בטלפון, או חשיפת נתונים אישיים כולל מען וטלפון, תיישמו זאת גם על עצמכם, ועל כלל נבחרי ומשרתי הציבור. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית