החל עידן חקר כוכב מאדים

רכב החלל של נאס"א נחת בשלום על המאדים. אוסף דוגמות קרקע, מחפש שרידי מים וחיים, מצלם, מקליט ויטיס ממסוק 

NASA/JPL-Caltech

ביום חמישי בשעה 22.55 לפי שעון ישראל, זה קרה: רכב החלל PERSEVERANCE (התמדה) נחת בשלום על קרקע המאדים בתום מסע של כ-150 מיליון מייל שנמשך שבעה חודשים. במרכז השליטה של נאס"א בפסדינה, קליפורניה, קמו צוותי המהנדסים והמדענים על רגליהם ומחאו כפיים בהתלהבות, ופורסמה ההודעה הרשמית: "רכב החלל, ה-ROVER, חי על המאדים".

ROVER נחתה בשלום באזור שבין נהר DELTA ללוע הר געש קדום JEZERO. מכשיריו החלו מיד לבצע דף משימות ארוך ומפורט, שעיקרו לנסות לגלות סימני מים באזור שבעבר הרחוק מאוד היה אגם. והנחה היא שבמקום שיש מים, אולי יש חיים. ה-ROVER הביא עמו למאדים מכשירים ומערכות טכנולוגיים מגוונים. בולט שביניהם הוא מסוק קטן, שני ק"ג משקלו, בעלו שני רוטורים וארבע רגליות. הוא ינסה להמריא, לטוס ולנחות באטמוספרה הבעייתית של המארס. 

ברכב החלל יש מצלמות רבות, ולראשונה בחלל - מיקרופונים רגישים, שינסו לשמוע ולהקליט צלילים וקולות, שאולי יש על הכוכב. עוד ב'רובר' מכשיר לייזר שיערוך בדיקה ראשונית של חומרים כימיים, וכן מכשיר מכ"ם חודר קרקע. ייאספו דוגמיות של אדמה וסלעים מהמאדים, ובשלב מאוחר יותר יגיעו למעבדות על כדור הארץ.

עניין רב מעורר המסוק שיחל בפעולתו בעוד כמה שבועות. הוא יבצע את הטיסה הראשונה בהיסטוריה על כוכב אחר. באטמוספרה של המאדים אין הרבה אוויר ולכן ההמראה תהיה מורכבת בגלל הקושי לייצר עילוי לכלי הטיס. כוח הכבידה הוא כשליש מזה של כדור הארץ. למסוק מתוכננות חמש טיסות ניסוי. המדענים ומהנדסי נאס"א מדגישים כי נפתח עידן חדש במחקר הכוכב, וכי לראשונה יגיעו למעבדות דוגמיות סלעים ואדמה מכוכב הלכת האדום.

הנחיתה על המארס היתה מדוייקת, לפי התכנית. "חשתי שאני בחלום", אמרה ג'ניפר טרוספר, סגנית מנהלת התכנית בפסדינה. בשעות ובימים הקרובים יעסוק רכב החלל בעיקר בצילומי סביבותיו ובניסויי הפעלה של המכשירים והמערכות. בשלושה החודשים הראשונים למשימה יעבדו המהנדסים והמדענים על הקרקע על פי שעות מארס, כלומר כל יום ארוך ב-40 דקות בהשוואה ליום על כדור הארץ. נמסר כי עלות תכנונו, בנייתו  ושיגורו של רכב החלל כ-2.4 מיליארד דולר. 

בחודש זה בוצעו עוד שני שיגורים למאדים. חללית של איחוד האמירויות והשני של חללית סינית. שתי החלליות מקיפות את המאדים, ומתכונן שהחללית הסינית תנחת על המאדים בחודש מאי. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית