איראן מקימה מרכזי חדשנות בסוריה ורוסיה

זאת במטרה להתפתח לשווקים חדשים בייצוא מוצרי תעשיות עתירות ידע איראניות, ולהתמודד עם השלכות הסנקציות הכלכליות האמריקניות

עובדי הייטק איראנים במשרד בטהרן. צילום: REUTERS/Raheb Homavandi/TIMA

איראן מתכננת להקים מרכזי חדשנות וטכנולוגיה בסוריה, ורוסיה, במטרה להתפתח לשווקים חדשים עבור מוצרים המבוססים על ידע ותשתיות מקומיים. ה״טהרן טיימס״ מדווח, כי ייצוא מוצרים של תעשיות עתירות ידע איראניות היא אחת מתכניות המפתח של המשרד למדע ולטכנולוגיה, וכי מרכזי חדשנות כבר הוקמו לאחרונה בקניה ובסין.

המרכזים מיועדים להוות פלטפורמה לקידום ופיתוח חברות הייטק, סטארט-אפ ותעשיות יצירתיות איראניות. פקיד במשרד המדע והטכנולוגיה מסר, כי המרכזים ממומנים בעיקר על ידי המגזר הפרטי, במטרה להגביר את הייצוא האיראני של תעשיות עתירות ידע. ״חילופי טכנולוגיות עם רוסיה וסוריה נמצאים על הפרק. אנו מנסים לפתח הזדמנויות לייצא מוצרים למדינות נוספות, במיוחד למדינות אפריקה, שאולי הקדשנו להן פחות תשומת לב, או למדינות באסיה״. כמו כן, התכנון הוא להגדיל את הייצוא למדינות השכנות.

הפקיד האיראני ציין בנוסף, כי אחת המטרות בניסיונות הפריצה לשווקים החדשים היא ״להתמודד עם הסנקציות״. לדבריו, הרווחים מייצוא מוצרי תעשיות עתירות ידע איראניות בשנה שעברה הגיע לכ-800 מיליון דולר, והשנה צפויות להגיע לסכום של שני מיליארד. על פי הידיעה, כ-5,000 חברות עתירות ידע פועלות כעת באיראן ומייצרות מוצרים רבים בתחומי תחזוקת מטוסים, פלדה, פרמצבטיקה וציוד רפואי, נפט וגז, מה שמוביל לתלות פחותה בייבוא. 

סגן הנשיא האיראני למדע ולטכנולוגיה, סורנה סטארי, אמר לפני מספר חודשים לעיתון כי הסנקציות האמריקניות הובילו לירידה בייצוא מוצרים טכנולוגיים, אך שכעת חזר ייצוא זה לצמיחה. עוד ציין סטארי, כי 42 חברות מבוססות ידע בשווי כולל של 2.8 קוודריליון ריאל (כ-66.6 מיליארד דולר) כבר נרשמו בבורסה האיראנית. בשנים האחרונות, פועל משרד סגן הנשיא לתמיכה בייצור מקומי של מוצרים תחת המצויים תחת סנקציות. בשבוע שעבר חתם המשרד על מזכר הבנות עם ממשלת אפגניסטן, בדבר הקמת פארק מדע וטכנולוגיה משותף.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית