זיהום הזפת בחופי ישראל: עדות להעדר יכולות מודיעין בתחום המים הכלכליים של ישראל 

אירוע זיהום חופי ישראל שמתנהל בשלושת הימים האחרונים, לצד היותו אסון אקולוגי, ממחיש את העדר היכולות המודיעיניות של ישראל במים הכלכליים שלה. פרשנות 

צילום: דובר צה״ל 

זיהום הזפת לאורך 160 ק״מ של חופי ישראל בימים האחרונים הינו משבר אקולוגי מדרגה TIER 2B. לצד ההיבט האקולוגי, האירוע מציף את העדר השליטה של מדינת ישראל במים הכלכליים שלה. המים הכלכליים הם תחום הנפרס מהחוף לתוך הים למרחק של 200 מיילים ימיים (כ-370 ק״מ). 

״היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאת בקשר עם גופים בין-לאומיים מאז תחילת אירוע נחיתת גושי הזפת בחופי ישראל, לשם איתור המקור לכך. במסגרת זו, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל״, פרסם המשרד להגנת הסביבה בהקשר האירוע. 

״[...] אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בקשר עם הגורמים האירופים בניסיון לזהות את כלי השיט שהפליגו בקרבת מיקום הכתם במסגרת הזמן המתאימה, על-מנת לגלות את מקור הזיהום. בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.

״המשרד מבצע בדיקת עומק למציאת הגורם המזהם מתוך האוניות החשודות ומשתמש בכל האמצעים שברשותו כדי לאתר את כלי השיט המזהם. מתוך עשר האוניות החשודות שעברו במרחב האמור, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביום ה' האחרון ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים. האונייה החשודה האחרת אינה נמצאת עוד בישראל.״ 

עד היום, כשלושה ימים לאחר קרות האירוע, מדינת ישראל, על כל שירותיה המודיעינים, לא יודעת מי הספינה שזיהמה את הים בתוך המים הכלכליים שלה. נעשים נסיונות, כאמור, להחשיד כלי שיט אפשריים. אפרופו רכישת ספינות חדשות לטובת הגנה על המים הכלכליים, אולי כדאי שממשלת ישראל קודם תשקיע ביכולות מודיעיניות לנטר את הים במרחקים כאלו, טרם היא רוכשת כלים להתמודדות עם איומים.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית