לא פחד לומר את דעתו: ר' אמ"ן לשעבר, אלוף יהושע שגיא - הלך לעולמו

פטירתו היום של ר' אמ"ן לשעבר, אלוף יהושע שגיא, הינה הזדמנות ל"תיקון" עם האיש שנאלץ לסיים את תפקידו בעקבות וועדת כהאן, וטען שנעשה לו עוול. מאמר מיוחד של סא״ל (מיל׳) גדעון מיטשניק

לא פחד לומר את דעתו: ר' אמ"ן לשעבר, אלוף יהושע שגיא - הלך לעולמו

מאת שי אבידן - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66722732

כחודשיים לאחר פטירת ר' אמ"ן לשעבר, אלוף שלמה גזית ופטירת רח"ט מחקר לשעבר, תא"ל עמוס גלבוע, הלך לעולמו בגיל 87, אלוף יהושע שגיא, שכיהן כר' אמ"ן בין 1979-1983 ובהמשך שימש כח"כ וראש עיריית בת ים. זו גם הזדמנות לשים זרקור על דמותו של מי שעוד הרבה לפני מלחמת שלום הגליל נחשב במערכת הצבאית לכזה שעומד על דעתו - גם אם אינה פופולרית. לפעמים אף "נגד הזרם" ונגד דעת מפקדיו ודעת קברניטים.

שתי דוגמאות בולטות לכך עוד לפני מלחמת לבנון הראשונה היו במלחמת ששת הימים ובתקיפת הכור בעיראק: בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים העריך שגיא כקמ"ן פד"מ -ובניגוד לדעת מח' המחקר- שנאצר יסגור את מיצרי טיראן. וכך היה. לפני תקיפת הכור בעיראק ביוני 1981 היה שגיא נחרץ בהמלצתו שלא לתקוף והזהיר מההשלכות בזירה הבינ"ל ובזירה הערבית. נקודה נוספת בה התבלט בהליכתו "נגד הזרם" היה עידוד וחיזוק שירות נשים באמ"ן , שבתקופתו גדל מספר הנשים ששירת בחיל.

[גדעון מיטשניק. צילום עצמי]

יהושע שגיא עשה את כל תפקידיו בצה"ל לאורך כ-32 שנים במודיעין הצבאי. זאת, בניגוד לרוב ראשי אמ"ן לפניו ואחריו, שהגיעו מחוץ לחיל. הוא החל ב-1951 כמפעיל סוכנים ביחידת היומינט של אמ"ן, 154, המשיך במודיעין הקרבי מתפקיד מפקד "גוש באר שבע" ועד תפקיד קמ"ן פד"מ בואכה מלחמת ששת הימים ואחריה (בין 1967-1970) ומונה כמפקד השני של בה"ד 15- בסיס ההדרכה של חיל המודיעין.

במלחמת יום הכיפורים הופעל מינוי החירום שלו כקמ"ן אוג' 143 ולאורך המלחמה שירת לצידו של אריק שרון כמפקד האוגדה. לאחר המלחמה והדחת ר' אמ"ן ורמ"ח מחקר, מונה כרח"ט מחקר והוביל יחד עם ר' אמ"ן החדש, גזית את "השיקום" לאחר הטרגדיה המודיעינית של מלחמת יום הכיפורים ולאחר כהונה קצרה גם כסגן ר' אמ"ן, מונה לתפקיד ר' אמ"ן.

תקופתו כרח"ט מחקר וכר' אמ"ן אופיינה גם במידור של אמ"ן מהמו"מ החשאי לשלום עם מצרים, שהוא כמו גם ר' אמ"ן, גזית, והרמטכ"ל, גור, מודרו ממנו. עם פירסום ההכרזה על ביקור סאדאת בנוב' 1979, הוא הוביל את חט' המחקר ל"התרעה" מפני המהלך של סאדאת.

במלחמת לבנון הראשונה, שלימים מתח שגיא ביקורת על התנהלותה, אמר בין השאר "המנהיגים וצה"ל נכשלו בלבנון". שגיא הביע כר' אמ"ן התנגדות, בניגוד לעמדת בכירים בצה"ל ובמוסד מההסתמכות על הנוצרים. הוא הזהיר מהשלכות שיתוף הפעולה בין צה"ל לפלנגות הנוצריות. שגיא גם הזהיר מפני השלכות כניסה לעימות עם צבא סוריה. הוא הביע עמדותיו גם בפורומים צבאיים , גם בועחו"ב וגם מול שר הביטחון וראש הממשלה.

כחודש לפני הטבח בסברה ושתילה, שגיא הציע להפעיל את אמ"ן לאיסוף מודיעין על הפלנגות - אך סורב. הוא הזהיר כי הפלנגות עלולות לבצע טבח במחנות הפליטים. לאחר ההתנקשות בנשיא לבנון הנוצרי, בשיר ג'ומייל, שב והזהיר , כולל ביום שלפני מתן האישור לפלנגות להיכנס למחנות הפליטים, שהם יפעלו לנקום את חיסולו והתריע מפני טבח. הוא אף הזהיר מפני ההשלכות של התרחשויות אלו על ישראל והאשמתה באחריות לכך.

ועדת כהאן, הועדת הממלכתית שהוקמה לחקור את טבח סברה ושתילה, המליצה להדיח גם את שגיא במסגרת ההמלצות האישיות נגד שהב"ט, הרמטכ"ל ואחרים. למרות טענותיו בפניה, הרי שהוועדה דחתה טענותיו, שלא ידע שמתכוונים להכניס את הפלנגות למחנות הפליטים.

הוועדה קיבלה שהוא אכן התריע מפני ההתרחשות אך קבעה בנחרצות ואף בחריפות: "אם אכן ראש אמ"ן לא שמע אז על התוכנית להכנסת הפלנגות למחנות, הרי הסיבה היחידה לכך שניתן להעלותה היא שהוא היה אדיש לגמרי. הוא אינו גילה כל התעניינות בנושאים שבתוקף תפקידו היה צריך להיות מעוניין בהם. ... התמונה שמתקבלת לפי עדות שגיא עצמו היא של אדישות ואי אכפתיות בולטת, של עצימת עיניים ואטימת אוזניים."

כן נטען כלפיו שלא דיווח בזמן מידע שהיה ברשותו על הטבח. שגיא טען שנעשה לו עוול אך בעקבות מסקנות הוועדה נאלץ לסיים תפקידו כר' אמ"ן ב-1983. רבים באמ"ן אז והיום, טוענים שנעשה לו עוול. זוכרים לו שהוא "איש לא קל" אך גם שהוא נחשב כמי שלא היסס להביע דעתו גם אם היתה "אחרת".

ועוד נקודה לזכותו: מנכ"ל המל"מ, תא"ל במיל. דודו צור, העיד הבוקר על כך שיהושע שגיא כר' אמ"ן הוא זה שהחליט לאחר מפגש עם נציגי המשפחות השכולות על הקמת אתר ההנצחה בגלילות כאתר חילי - מהלך שסלל את הפיכתו לאתר הנצחה של חללי כל קהילת המודיעין בתמיכת שגיא. אלוף שגיא הוא גם זה שהכניס את אמ"ן לעידן המודיעין מלווינות ואת המעבריות בין קציני המחקר ומודיעין השדה.

הכותב כיהן בעברו כרע״ן היסטוריה באגף המודיעין.  

אולי יעניין אותך גם