נשק היפרסוני, ניסוי טילים, ומפציצי B-1: ארה״ב ורוסיה בכיפוף ידיים הדדי

רוסיה פרסה טילים באזור ים ברנץ, הנמצא בינה לבין נורבגיה, בזמן שארה״ב מציבה במדינה מפציצי B-1. במקביל, פורסמו דיווחים על שדרוג פריגטות רוסיות בנשק היפרסוני

נשק היפרסוני, ניסוי טילים, ומפציצי B-1: ארה״ב ורוסיה בכיפוף ידיים הדדי

תרגיל רוסי בים ברנץ, ארכיון. צילום: REUTTERS/ITAR-TASS/Presidential Press Service

רוסיה פרסה טילים באזור ים ברנץ, הנמצא בינה לבין נורבגיה, ופרסמה אזהרת סכנה לצוותי תעופה באזור, בתוקף החל מהיום (ה׳) ועד ל-24 בפברואר – כך מדווח The Barents Observer, ביטאון נורווגי המדווח באנגלית וברוסית אודות המתרחש באזור.

למרות שהצי הרוסי מבצע תרגילים באזור באופן קבוע, עיתוי הפעולה הזו אינו מקרי: בשבוע הבא, יציב לראשונה חיל האוויר האמריקני מפציצי B-1 בנורבגיה, במסר ברור למוסקבה כי ארה״ב תוכל להגיב בחריפות על כל פעולה תוקפנית שלה באזור. 200 אנשי צוות כבר הגיעו מבסיס ״דייס״ שבטקסס לבסיס ״אורלנד״ בנורבגיה, והם יתחילו לבצע משימות באזור הארקטי בשבועות הקרובים.

״לאור העיתוי והמיקום של ניסוי הטילים הרוסי, והגעתם הצפויה של המפציצים האמריקנים, ייתכן שהניסוי נועד לשרת כמטרת איתות לארה״ב״, אמר לביטאון כריסטיאן אטלנד, חוקר בכיר במכון המחקר הביטחוני של נורבגיה. גם האזור הספציפי בו מתרחש הניסוי, ליד האי ביירנייה, אינו מקרי: ״זהו אזור שמילא באופן מסורתי תפקיד חשוב בתכנון ההגנה הרוסית ובאסטרטגיית הצי הצפוני שלה״, מסביר אטלנד, ומוסיף כי מוסקבה שואפת לשלוט במימי האזור, כחלק ממאבק הכוחות שלה מול נאט״ו ותכנית ההגנה על צוללות הגרעין שלה, המשויכות לצי הצפוני.

במקביל, פרסמה סוכנות הידיעות הרוסית טאס״ס כי הפריגטות הרוסיות המשופרות, אדמירל אמלקו ואדמירל צ׳יקאגוב, ישודרגו ויוכלו לשאת טילים היפרסוניים. ״הספינות יישאו ארבעה משגרים רב-תכליתיים, כשכל משגר מיועד לשמונה טילי שיוט של קליבר או של אוניקס – ובסופו של דבר, לנשק של צירקון (היפרסוני)״, אמר לסוכנות הידיעות מקור בתעשיית הספנות הממשלתית.

בדצמבר האחרון, האשים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את ארה״ב ביצירת מירוץ חימוש חדש בין שתי המדינות, ואמר כי בתגובה לכך נאלצה מוסקבה לפתח נשק היפרסוני. ״התשתית הצבאית של נאט״ו מתקרבת לגבולותינו. האם אל לנו להגיב? האם אנו פרשנו מאמנת הטילים הבליסטיים? לא עשינו זאת. עלינו להגיב ביצירת מערכות נשק היפרסוני חדשות שיפסיקו את האיומים נגדנו״, אמר. אגב, רוסיה כבר ערכה ניסויים בטילים ההיפרסוניים שלה בשלהי 2020, עוד טרם נאומו של פוטין. איפה נערכו הניסויים? נכון, בים ברנץ. הכול מתקשר.  

אולי יעניין אותך גם