דיווח: איראן תכננה פיגוע גדול באדיס אבבה נגד שגרירות האמירויות

משטרת אתיופיה עדיין לא הגישה כתבי אישום נגד 15 העצורים, שרק שניים מהם זוהו. איראן הכחישה את הטענות

דיווח: איראן תכננה פיגוע גדול באדיס אבבה נגד שגרירות האמירויות

ar.irna.ir

איראן משחקת משחק חתול ועכבר מסוכן תוך כדי חיפוש אחר מטרות חדשות ביבשת אפריקה. לפני זמן מה נעצרו באתיופיה 15 איש, שלדעת פקידים אמריקניים וישראלים היו מעורבים  בניסיון נפל איראני לפעול נגד דיפלומטים מאיחוד האמירויות. הניו יורק טיימס מדווח כי סוכנות המודיעין של אתיופיה חשפה תא בן 15 אנשים שעקבו אחר שגרירות האמירויות באדיס אבבה, ושם נמצאו מחבוא נשק וחומרי נפץ. כך סוכלה תקיפת טרור גדולה בעלת פוטנציאל לזרוע מהומה גדולה בבירה האתיופית.

אולם האתיופים נמנעו מלחשוף מי עמד מאחורי המזימה: איש המפתח היה העצור ה-16 שנאשם בפיקוד על החבורה, אחמד איסמעיל, שנעצר בשוודיה בסיוע שירותי מודיעין "ידידותיים" מאפריקה, מאסיה  ומאירופה, כך הודיעו האתיופים. לדברי פקידים רשמיים אמריקניים וישראלים, איראן היא מאחורי מבצע זה. המודיעין האיראני הפעיל באדיס אבבה תא רדום בסתיו שעבר, עם הוראות לאסוף מודיעין על שגרירויות האמירויות, ישראל וארה"ב בבירה האתיופית. 

המבצע באתיופיה אמור היה להיות חלק מתכנית רחבה יותר לאתר מטרות 'רכות' במדינות באפריקה, שם יכולים  האיראנים להוציא לפועל תקיפות "מכאיבות ומרובות נפגעים", בדומה לרצח מדען הגרעין האיראני  מוחסיין פחריזדה וגנרל קאסם סולימאני. תת אדמירל היידי ברג, מנהל המודיעין של פיקוד אפריקה, אמר כי איראן היא מאחורי ה-15 שנעצרו באתיופיה וכי המוח שמאחורי ניסיון הנפל הזה הוא אותו איסמעיל שנעצר בשוודיה. תת אדמירל ברג אישר כי אתיופיה ושוודיה שיתפו פעולה בפרשה זו. 

איראן הכחישה את הטענות: "אלו האשמות שווא פרי יוזמת התקשורת הנפשעת במשטר הציוני", הודיעה דוברת שגרירות איראן באדיס אבבה. אתיופיה והאמירויות לא התייחסו לידיעות. אולם המודיעין הלאומי ושירותי הביטחון של אתיופיה הודיעו כי קבוצה שניה של קושרים התכוננה לפגוע בשגרירות האמירויות בחרטום בירת סודן, ופקיד סודני רשמי אישר את הידיעה. 

משטרת אתיופיה עדיין לא הגישה כתבי אישום נגד 15 העצורים, שרק שנים מהם זוהו. ניו יורק טיימס מוסר עוד כי בנובמבר אשתקד, אחרי ביקורו של ראש ממשלת אתיופיה בישראל, הגיעה לאתיופיה קבוצה של מפעילי רחפנים מישראל "כדי לסייע בהדברת נחילי הארבה שפגעו קשות בחקלאות".

כמה שבועות אחרי כן נפגש ראש המוסד יוסי כהן עם עמיתו האתיופי לדיון ב"מבצעים נגד טרור". במקומות אחרים באפריקה, כותב העיתון, המודיעין הישראלי  מוסר לעיתים קרובות טיפים  למדינות ידידותיות ביבשת בנושאי פעילויות איראניות חשודות.