מלחמת "מצליח": ההתמודדות עם נשק לא חוקי דורשת התנהלות כמו מלחמה

המשטרה עושה את המיטב, אך הממשלה טרם מתייחסת לסוגיית הנשק הלא חוקי כמלחמה. עד אז, זו שיטת "מצליח". דעה נוקבת של נתן פז 

מלחמת "מצליח": ההתמודדות עם נשק לא חוקי דורשת התנהלות כמו מלחמה

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל 

מותו של הסטודנט מטמרה אחמד חיג'אזי ז"ל בתחילת השבוע מהווה "שעון מעורר" לחברה הישראלית על כל רבדיה באשר לנדרש עוד לעשות במלחמה בסחר ובשימוש בנשק הבלתי חוקי על ידי עבריינים וארגוני פשיעה. זה אינו אירוע ירי ראשון בהיסטוריה הישראלית שבו חילופי אש בין המשטרה וכוחות הביטחון לבין עבריינים וארגוני פשיעה. זהו אירוע מהדהד שיכול ויוביל לשינוי משמעותי במאבק הלאומי הנדרש בארגוני הפשיעה ובפרט בסחר ובשימוש בכלי נשק לא חוקיים במגזר הערבי והיהודי כאחד. 

כאשר המחאה הציבורית בחברה הערבית נמשכת על רקע מותו של הצעיר, ראוי שכל החברה הישראלית תזעק את הזעקה אשר תוביל לשינוי כלל ארצי במדיניות ובאכיפה.

נדרש: שינוי גישה לאומי כלפי התופעה
התחמשות ארגוני הפשיעה היהודים והערבים כאחד היא תופעה שנמשכת לאורך זמן ולא נולדה עם חילופי הירי בתחילת השבוע בטמרה. כך מתחוללות מלחמות של ממש בין ארגוני הפשיעה בישובים הערבים והיהודים כאחד כבר שנים רבות. 

מטענים שמתפוצצים בשכונות אזרחיות, חיסולים לאור יום, ירי ללא אבחנה על בתים ורכבים והתחמשות בלתי נתפשת של עבריינים. מערכות האכיפה מכירות היטב את התחום ועובדתית הנושא מוגדר כנ"ה מוביל (נושא התעניינות) בכל תוכנית מודיעין שנתית של ארגוני הביטחון ובוודאי בתוכניות העבודה של המשטרה ושאר ארגוני הביטחון. 

זו אינה הבעיה, אלא ההזנחה המתמשכת. נעשות פעולות ספורדיות ברמת תחנה, מרחב ומחוז, אשר אינן מסונכרנות כנדרש ברמה הארצית. יוזמות מקומיות לא ישפיעו על התופעה. העבריינים וחברי ארגוני הפשיעה איתנים כלכלית ומנהלים "אימפריות פשיעה" גם מתוך הכלא. 

בלי ניהול מרכזי

אין אינטגרציה מאורגנת ומסונכרנת בידי גורם אחראי מוגדר. כגון מפקדה משימתית אשר בראשה עומד קצין בכיר במשטרה/מג"ב שכוללת זרוע אכיפה משולבת עם יחידות מיוחדות, דסק מודיעיני המשלב קציני ורכזי מודיעין המייצרים איסוף מידע יומינטי ( אנושי), טכנולוגי ועוד.

כולל מעורבות מודיעינית ומבצעית של ארגוני ביטחון נוספים, ליווי פרקליט מלווה עם צוות תומך ובנוסף תגבור התחנות האזוריות בכוח אדם איכותי, כולל שוטרי מג"ב ואם נדרש צוותי מילואים של מג"ב וגיוס ייעודי למשימה. כמו גם, הוספת משאבים. ללא כל אילו לא יהיה שינוי משמעותי. 

הפעילות המשטרתית שנעשתה בטמרה ראויה לכל הערכה. השוטרים בשטח נדרשים לבדוק לאושש או להזים כל מידע רלוונטי באשר לשימוש וסחר בנשק בלתי חוקי. במבחן התוצאה הצליחו השוטרים לתפוס על חם עבריינים עם נשק חם בלתי חוקי תוך סיכון חייהם ובאומץ רב. 

חקירת מותו המצער של אחמד חיג'אזי עוד לא הסתיימה ורק בסיומה אולי נדע מהיכן הגיע הקליע שגרם למותו. בכל מקרה, יזכרו כל המקטרגים כי המשטרה פעלה במקרה הזה בנחישות ובאומץ הנדרש להתמודד עם התופעה. ללא שינוי גישה לאומי שמקורו בהחלטות ראש הממשלה וביישום השר לביטחון פנים לא נצליח להכריע את העבריינים ולהוקיע את התופעה שגורמת לאובדן חיי אדם מיותרים.

מרגישים נחישות מצד המשטרה
כאזרח הייתי רוצה לדעת שאנשי המשטרה וכוחות הביטחון פועלים מסביב לשעון על מנת לדאוג לביטחון האישי שלי ושל משפחתי. כאיש משטרה בעברי, אני יודע, הלכה למעשה, שכך הם פני הדברים. שוטרים כחולים ושוטרי מג"ב, סיירים, אנשי בילוש, חוקרים, אג"ם ומבצעים, אנשי המודיעין ומפעלי הסוכנים, אנליסטים ואנשי הערכה, אנשי התביעות, אנשי תמיכה לוגיסטית ובוודאי המפקדים פועלים יום וליל למען ביטחון התושבים כל אחד בגזרתו. 

בימים טרופים בהם המשטרה נדרשת לעיסוק בטיפול בהפרות תקנות הקורונה בכלל המגזרים וביתר שאת במגזר החרדי, לדעתי אנשיה והעומד בראשה המפכ"ל הנכנס קובי שבתאי, ראויים לכל הערכה. ניכר כי נכנס משאב רוח מרענן ובלתי מתפשר עם כניסתו של המפכ"ל קובי שבתאי. המשטרה לא רק שאינה מזניחה אלא ניכר שמגבירה מאמציה ואת פעילות האכיפה במגזר הערבי גם בזמן שהיא ואנשיה נמתחים עד קצה גבול היכולת בפעולות נוספות של אכיפה בעידן הקורונה. 

המארב שביצעו אנשי המשטרה בטמרה ראוי לכל הערכה וזהו בדיוק המודל הנדרש במלחמה הבלתי מתפשרת בארגוני הפשיעה בכל הארץ. המקרה הטראגי בו מצא את מותו אחמד חיג'אזי ז"ל הוא מצער ומעלה זעם. אובדן של חיי אדם לריק. לכן, ראוי שמותו יהפוך לנקודה שבה אומרים "לא עוד" לתופעה של שימוש וסחר בנשק לא חוקי. בוודאי שראוי שיעריכו את המשטרה על מאמציה ואף יתמכו בהמשך ביצוע מהלכים מבצעיים נחושים מסוג זה. 

במלחמה כמו במלחמה יש להשקיע את כל המשאבים הנדרשים כספיים ומבצעיים על מנת להכריע את ארגוני הפשיעה והעבריינים הרצחניים שאינם בוחלים בשום אמצעי על מנת להטיל מורא על אזרחים חפים מפשע ולהשיג את מבוקשם. 

אולי יעניין אותך גם