היום: 24 שנים לאסון המסוקים

ישראל זוכרת את 73 לוחמיה, שנהרגו בהתנגשות שני מסוקי היסעור זה בזה מעל שאר יישוב, בדרכם למוצבי צה״ל בלבנון. ועד הפעולה להכרה במלחמה ברצועת הביטחון במכתב לנתניהו: דורשים הכרה עוד לפני יום הזיכרון

היום: 24 שנים לאסון המסוקים

חללי אסון המסוקים. קרדיט תמונה: דובר צה״ל

ב-4 בפברואר 1997, עשו את דרכם למוצבי צה״ל בלבנון, בופור ודלעת, שני מסוקי יסעור, שנשאו בקרבם 73 לוחמים ואנשי צוות אוויר. סמוך לשעה 19:00, מעל מושב שאר ישוב שבגליל העליון, התנגשו שני המסוקים זה בזה. אחד המסוקים נפל על בית המשמש כצימר לאורחים, שהיה ריק באותה שעה. המסוק השני התרסק בשדה פתוח בפאתי הישוב, ליד בית הקברות של קיבוץ דפנה. כל 73 החיילים והקצינים שהיו על שני המסוקים נספו.

במקום האסון התלקחה שריפה גדולה, שהתעצמה בשל התחמושת שנשאו החיילים במסוקים. צה"ל הכריז על כוננות מלאה בגזרה וכוחות חילוץ ופינוי הוזנקו מכל אזור הגליל. בשטח הוצב  חדר פיקוד מיוחד וממנו ניהלו את פעולות החילוץ אלוף פיקוד הצפון, עמירם לוין, ומפקד עוצבת הגליל, תא"ל יום-טוב סמיה. מעל המקום נורו פצצות תאורה, שבחסותן פעלו הרופאים, אנשי הרבנות הצבאית, וחיילי היחידה לסילוק פצצות.

שר הביטחון יצחק מרדכי מינה את מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') דוד עברי, לעמוד בראש ועדת החקירה לבדיקת נסיבות התאונה, אך זו לא הצליחה לקבוע בוודאות את הסיבה הישירה לאסון. ״האירועים בשניות האחרונות לקראת ההתנגשות יישארו תעלומה...לצערנו, האמת נלקחה עם קרבנות האסון לעולמם. מה גם, שבסבירות גבוהה הם הופתעו ולא הבינו את שאירע״, נכתב במסקנות הוועדה. ההשערה הרווחת היא שהאסון נגרם כתוצאה מטעות אנוש עקב אובדן קשר הראייה בין שני היסעורים, שנעו בחשכה במסלולים ובגבהים מצטלבים.

לאחר הגשת הדוח, הודיע שר הביטחון כי יקבל את ההמלצות במלואן. בעקבות מסקנות הוועדה, ערך חיל האוויר שינוי ארגוני ומספר שינויים בפקודות הנוגעות להפעלת מערך המסוקים. השינוי המרכזי היה החמרת מגבלות הטיסה, בעיקר באימונים משותפים עם כוחות חי"ר, בהם מוטסים חיילים. שינויים נוספים היו איחוד והתאמת נהלים בין טייסות "אחיות", המטיסות מסוקים מדגמים זהים.

״במהלך אזכרה לאבי ז״ל התקשר אלי העוזר שלי, ועדכן אותי שאבד הקשר עם שני מסוקי יסעור ולא ידוע מה מצבם. השבתי לו מיד, מבלי לדעת את הפרטים, שהם כבר מזמן על הקרקע לאחר שהם פגעו אחד בשני״, כך מספר מתן וילנאי, יו"ר תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל וסגן הרמטכ״ל באותה תקופה. ״לאחר כמה דקות מורטות עצבים עודכנתי שזה אכן מה שקרה, וששני המסוקים שהיו עמוסים בחיילים התנגשו והתרסקו מעל שאר יישוב. צה"ל איבד באותו אסון נורא 73 חיילים מטובי בניה של הארץ, ו-73 משפחות יקרות ואמיצות איבדו בין רגע את היקר להן מכל. גם היום, 24 שנים אחרי, אנחנו זוכרים כל אחד ואחד מהנופלים״.

ועד הפעולה להכרה במלחמה ברצועת הביטחון שיגר אתמול (ד׳) מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להכרה עוד לפני יום הזיכרון, וציין כי ״אי ההסכמות בממשלה סיכלו את ההכרה הנמצאת בלב הקונצנזוס הישראלי״ עבור המשפחות השכולות, הפצועים והלוחמים.

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022