בארה"ב הוקמה זירת מסחר מבוססת בלוקצ'יין

המסחר נחשב למוגבל ובעל מיעוט שחקנים, אך הבלוקצ'יין משנה את כל זה. איתי אבנרי, סמנכ"ל תפעול חברת הקריפטו INX, משתף בהצצה אל מה שצפוי לשנות את התחום 

איתי אבנרי. קרדיט צילום: הדר יואביאן

העתיד כבר כאן אך לפני שנדון בו, יש צורך להציג את ההווה. עד כה יש בארה"ב שני שווקי ניירות ערך מובהקים: ציבורי ופרטי. בדרך כלל ניירות ערך ציבוריים נסחרים בבורסה לאומית כמו הבורסה לניירות ערך בניו יורק (NYSE) או נאסד"ק, והדבר הופך אותם לזמינים לרוב המשקיעים באמצעות חשבונות הבנק/ברוקר שלהם.

משקיע יכול לחקור את נייר הערך, ואז לסחור בו בפשטות באמצעות חשבון התיווך המקוון שלו ללא קושי. ניתן לסחור בנייר הערך בשעות פעילות הבורסה: 5 ימים בשבוע ובשעות הליבה (בערך משעה 0900 עד 1700). לעומת זאת יש שוק גדול מאוד שאינו נגיש אלינו, "העם", וזהו השוק הפרטי. על מנת לאתר ניירות ערך פרטיים יש צורך להיות משקיע כשיר ולהיות עם אצבע על הדופק על מנת לא לפספס הזדמנויות קיימות בבורסה או מסחר במערכת המסחר האלטרנטיבית (ATS).

חברות שרוצות להיסחר בבורסה הציבורית עוברות הנפקה. זהו תהליך ארוך ויקר שבסופו מגייסת החברה כסף מהציבור בתמורה לאחזקות בחברה. מה עושות כל שאר החברות שלא יכולות לעמוד בחסמי הכניסה הכל כך גבוהים בבורסה הציבורית? תקועות. מחפשות השקעות של אנג'לים וקרנות הון סיכון ולפעמים לא מצליחים לגייס את ההון הנדרש לצמיחה ולא בצדק. 

טכנולוגית הבלוקצ'יין משנה את כל זה ומאפשרת לראשונה לאפשר מסחר אלקטרוני שפתוח 24/7 למגוון רב יותר של ניירות ערך. ואולי זו הסיבה לכך שיו"ר ה- SEC לשעבר, ג'יי קלייטון, אמר שהוא יכול לראות את כל הנכסים עוברים לבלוקצ'יין בעתיד. לראשונה בעולם, אפשר ה-SEC הקמת בורסה המושתת על טכנולוגית הבלוקצ'יין ולבצע הנפקה של מטבע דיגיטאלי המוכר ומפוקח כנייר ערך.

שינוי זה יוצר שדה משחק חדש לגמרי לנכסים ציבוריים ופרטיים. שדה משחק של העולם החדש הופך את המסחר ליעיל יותר על ידי צמצום הצורך במתווכים שונים, מאפשר מסחר 24/7 בעלות נמוכה, ולראשונה, פותח שווקים פרטיים למימון בשלב מוקדם למשקיעים פרטיים. העתיד כבר כאן? יותר מתמיד.

INX מבינה שהדרך היחידה לפעול ולהשקיע בסוג חדש של נכסים פיננסים, עוברת דרך  בניית אמון, רגולציה ופיקוח של העולם המסורתי גם על העולם החדש. לא בכדי, הפכה INX לחברה הראשונה והיחידה כרגע שקיבלה את אישור רשות הניירות הערך האמריקאית (SEC) להנפיק מטבע דיגיטאלי המוכר כנייר ערך.

החברה תפעיל מערכת מסחר מרושיינת ומפוקחת על ידי ארגון FINRA, ותוכל לפנות הן ללקוחות פרטיים, הן למשקיעים כשירים והן לשוק המוסדי אשר מחפש פלטפורמות מסחר רגולטורית. כאשר ניירות ערך פרטיים עוברים דיגיטציה - או מעבר למטבע דיגיטלי - אלו הופכים לנזילים יותר, ניתן לסחור בהם מסביב לשעון וללא ויתור על כל תהליכי זיהוי לקוח (KYC/AML). 

בני דור ה –Y נועזים יותר ומבינים את המציאות של העולם החדש. הם גדלו לתוך מהירות הספרינט של החיים. אותו קצב שבו הזמנה מאמזון מגיעה מהיום למחרת. זה אותו דור שמאמץ במהירות טכנולוגיות חדשות ודורש שקיפות ושוויוניות. הם לא יכולים לקבל מסחר לא רציף ושחקנים עם זכויות עודפות לאחר שעות המסחר.

אירועי הימים האחרונים עם המסחר במניות GME, AMC ואחרות, לפיהם אנו עדים ל"מרד המונים" וזירת התגוששות בין המוסד הוותיק למליניאלס המהפכנים, אולי מסמנים יותר מכל את תחילתה של הדרך אל עבר כלכלה חדשה. 

על פלטפורמות המסחר של החברה יונפקו פרויקטים חדשים מתחומים שונים לאחר הגשת תשקיף ל SEC והגדרה של כל הזכויות של מחזיקי המטבע (אלו שהשתתפו בגיוס ואלו שקנו במסחר בשוק) בחוזה חכם דיגיטאלי. כמו כן ניתן יהיה לרשום למסחר גם נכסים שנסחרים היום בנאסדק ומחפשים דרך נוספת לגייס כסף. 

כל השחקנים בשוק מבינים שמגרש המשחקים משתנה, צורתו של הכדור משתנה ונקבעים חוקים חדשים. לרגולטורים תפקיד מפתח בהגדרה ובפיקוח כדי לתת מענה לשינויים המהירים המתחוללים ולהיות שותף בעיצוב עתיד המסחר בניירות ערך דיגיטאלים שקורם עור וגידים מול עינינו. 

מאת: איתי אבנרי, סמנכ"ל תפעול חברת הקריפטו INX. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית