לשכה 06

חקירתו של אדולף אייכמן במשטרת ישראל. מחקר וכתיבה פקד ד"ר יוסי המי, הוצאת משטרת ישראל, 2020

באדיבות הוצאת משטרת ישראל

לקראת שנת ה-60 למשפט אייכמן בישראל (אפריל 1961) הוציאה משטרת ישראל לאור מחקר ייחודי על חקירת הנאשם היחיד שהוטל עליו עונש מוות בישראל עפ"י החוק לעשיית דין בנאצים. החקירה של אייכמן היתה המקיפה ביותר של המשטרה, בעלת ערך היסטורי לאומי ובינלאומי. 

בחלוף השנים עמדה חקירתו של אייכמן בצילם של הארגונים האחרים (המוסד, הפרקליטות, בית המשפט ו יד ושם), אשר הקשר שלהם לנושא זכה לחשיפה ציבורית רחבה. המשטרה, באמצעות לשכה 06, עשתה בחקירה זו פעולה בעל ערך רב שנים בארץ ובעולם.

תוך תשעה חודשים בלבד הצליחה הלשכה לראיין מאות ניצולי שואה, לעיין בעשרות אלפי מסמכים מקוריים ולהקיף את הכנת התיק לכתב אישום ב-18 ארצות בהן פעלו אייכמן ועוזריו בגירוש יהודים למחנות ההשמדה. כך הועמד לרשות התביעה תיק מושלם שאיפשר את הרשעתו המוחלטת. הספר כולל מסמכים ראשוניים הקשורים לשואה, ובכך מקרב את הקורא  לעמדה של שופט הרואה בעיניים ביקורתיות פרוטוקולים וטלגרמות שעסקו בפיתרון השאלה היהודית.

המשטרה החליטה בצדק להעמיד את תמצית פעולת החקירה המורכבת הזו לרשות הציבור ובכך תורמת לתיעוד חקר השואה במסמכים מקוריים (קמצוץ מעשרות אלפים) ותצפית על חקירת הנאשם מנקודת מבט של חוקר ולא של היסטוריון.

בספר מוקדש תיעוד מפורט יותר של חמש ארצות, שלכל אחת סיפור ייחודי. פולין על ששת מחנות ההשמדה, שם נרצחו 3 מיליון יהודים; יוון – עם הייחוד של קהילת סלוניקי , בה נרצחו כ-96 אחוזים מיהודי סלוניקי; צרפת, אשר ביוני 1940 נחלקה לשני מחנות, עם וישי הפרו-נאצי, שם נרדפו היהודים ע"י הנאצים ואנשי וישי, ושם התגבשה מחתרת יהודית ("הרזיסטאנס"); הולנד – בה נרדפו היהודים עד חורמה למרות שנתפסה בעיני הנאצים כשייכת לגזע הארי;

הונגריה – שם ערכו הנאצים בשנה האחרונה למלחמת העולם במבצע חסר תקדים השמדת היהודים עם אנשי "קומנדו אייכמן". ואחרון – מוקדש בספר פרק לקשרים של אייכמן עם המופתי של ירושלים.

משפט אייכמן עסק לא רק בהוכחת ההאשמה וענישת הנאשם. היתה  לישראל מטרה חינוכית להוציא את ההמונים בעולם ובארץ מהריחוק לרצח העם היהודי, אשר הסתיים רק 16 שנה קודם. למטרה זו הועלו לדוכן העדים 101 ניצולי שואה שסיפרו את סיפורם האישי והזוועות שחוו בשואה. למרות שמרביתם לא ראו בחייהם את אייכמן או שהעידו באופן ישיר על מעשים שלו. בספר זה מעמידה משטרת ישראל תיעוד נדיר בעל ערך לחוקרי השואה ולניצולים ומחזקת את הערך החינוכי של הבאתו של הצורר לדין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית