העברת ישראל לסנטקום: החלטה אמריקאית עם מימוש ארוך טווח

ניצן נוריאל שואל בטור פרשנות: העברת האחריות על ישראל מיוקום (EUCOM) לסנטקום (CENTCOM) - שינוי מהותי או החלטה ארגונית טקטית 

העברת ישראל לסנטקום: החלטה אמריקאית עם מימוש ארוך טווח

U.S. Marine Corps photo by Gunnery Sgt. Artur Shvartsberg

התבשרנו בימים האחרונים שנשיא ארצות הברית היוצר דונלד טראמפ אישר החלטה המעבירה את ישראל תחת אחריות פיקוד המרכז האמריקאי  (סנטקום). בכך הוא מסיים שנים ארוכת של מדיניות שהפרידה בין ישראל לבין מדינות המזרח התיכון, בכך שישראל הייתה תחת פיקוד אירופה האמריקאי (יוקום). 

מטרת טור זה לנסות ולהבהיר לקורא את הרקע להחלטה ומשמעויות אפשריות. בראש ובראשונה יש לציין שזו החלטה אמריקאית. לא מדובר בעבודת מטה משותפת, אלא ברצון אמריקאי "לארגן" מחדש את  גבולות הגזרה בין הפיקודים . פעולה שמתבצעת אחת לעשור. ראו  פירוק ואח"כ הקמת אפריקום -הפיקוד האמריקאי האחראי על אפריקה.

הרקע המיידי לתהליך הוא ההבנה שהבסיס להפרדה בין ישראל לשאר מדינות המזרח התיכון כבר פחות מובהק משום "הסכמי אברהם" וארגון מחדש של הקואליציה האנטי איראנית ,שישראל חלק ממנה. מגמה המאפשרת העברת  גבולות הגזרה ובכך שיפור התיאום המבצעי לעתיד לבוא. לצד זה קיימת הבנה בצד האמריקאי שהאתגרים של  יוקום, בעיקר מול רוסיה, יתעצמו ונכון לפנות את הפיקוד לאתגרים אלה.

מטבע הדברים יש נושאים שלא אוכל להיכנס אליהם, אבל כבר היום מתקיים תיאום בין צה"ל לסנטקום בכול הקשור לפעילות המבצעית במרחב. כאשר מטוסי חיל האוויר (על פי פרסומים זרים) טסים במרחב הסורי לתקוף מטרות, הם טסים במרחב האווירי של  סנטקום ומכאן שהתיאום הכרחי .

האתגר בסנטקום עצום. כיצד לקיים תיאום ביטחוני הדוק עם ישראל לצד הצורך לבצע מאמץ דומה עם מדינות הנמצאות איתנו במצב לחימה ומוגדרות כמדינת אויב ,כגון עיראק? בכול תרחיש של לחימה אזורית משמעותית תתייצב ארה"ב, באמצעות הפיקוד המרחבי שנושא באחריות ,לצד ישראל ,כך שירי פרו איראני מעיראק לישראל, יתקל בצורך של  הפיקוד המרחבי האמריקאי לפעול להגנת ישראל.

מערכת היחסים של צה"ל עם יוקום היא רבת שנים ועברה התפתחויות משמעותיות בעשור האחרון תוך הידוק שיתופי הפעולה לרמות מאוד מקצועיות במגוון עצום של תחומים. יעידו על  כך התרגילים המשותפים Juniper falcon  ו- juniper cobra  המבטאים את ליבת השת"פ המבצעי להגנת מדינת ישראל בעת חירום.

מבנה השת"פ עם יוקום הוא חוצה זרועות וגופים וכולל עשרות רבות של  קבוצות עבודה מקצועיות ,השוקדות על זיהוי אתגרים חדשים והסדרתם כך שיהיה ניתן לפעול במשותף בעקרון של  מניעת חיכוך לצד תיאום מבצעי. היות ומדבר בהחלטה אמריקאית יש קושי להעריך כיצד יתקדם התהליך. 

ראשית משום שזו החלטה של הממשל היוצא ויש סיכוי שהממשל החדש ירצה לבחון אותה, מה שיכול לייצר עיכוב (כבר ראינו את ממשל טראמפ מבטל החלטות של ממשל אובמה) ובכול מקרה מדובר בתהליך ארוך (שנה עד שנה וחצי). לתהליך יצטרפו קשיים "טכניים" (ברי פתרון) שיווצרו ממיקום המפקדות. יוקום ממוקמת בגרמניה ולכן הנגישות קרובה. סנטקום ממקומות בטמפה פלורידה כאשר המפקדה הקדמית ממוקמת בקאטר. בשלב זה איננה חלק מ"הסכמי אברהם".

מניסיון העבר אנו יודעים שתשתית שיתוף פעולה ותיאום נשענות על הממד הבין אישי כך שגם כן יש עוד כברת  דרך לעבור. שורה תחתונה - החלטה אמריקאית, התהליך טרם החל וייקח עוד זמן עד שנוכל להבין כיצד יראה התיאום ומימוש האחריות של סנטקום. עד אז, ימשך במלוא המרץ התיאום והפעילות עם יוקום.