נגיף הקורונה גורם להתפרעויות בכלא בסרי לנקה

לפחות שמונה אסירים הרוגים ו -55 פצועים לאחר התפרעות המונית שפרצה בכלא הביטחון המירבי "מהארה" ליד קולומבו

נגיף הקורונה גורם להתפרעויות בכלא בסרי לנקה

Family members of inmates react outside the prison, following unrest at Mahara Prison, on the outskirts of Colombo, Sri Lanka November 30, 2020. REUTERS/Dinuka Liyanawatte

השפעות נגיף הקורונה ממשיכות להפגין "אותות מלחמה" ברחבי בתי הכלא בעולם. ב-30.11.2020 הגיעה זה תורה של סרי לנקה. לפחות שמונה אסירים הרוגים ו -55 פצועים לאחר התפרעות המונית שפרצה בכלא הביטחון המירבי "מהארה" ליד קולומבו. סיבת ההתפרעות ההמונית היא התפרצות הנגיף בתוך בית הכלא ועלייה משמעותית בכמות הנדבקים והחולים. על כך במאמרי.

הקורונה – זרז להתפרצויות אלימות של אסירים בבתי הכלא
 ביום ה-30.11.2020 נשמעו קולות הירי והנפץ בכל עבר מתוך כלא "מהארה", שם פרץ אירוע אלים והתפרעויות אלימות מצד האסירים. הגורם המרכזי הוא התפשטות הנגיף בתוך בית הכלא. מאות שוטרים הקיפו את כלא "מהארה" שבפאתי הבירה קולומבו לאחר שרשויות הכלא הזעיקו כוחות סיוע לאור ההתפרעות האלימה של האסירים במקום. 

אסירים החלו את ההתפרעויות ונאבקו עם סוהרי בבית הכלא לאורך כל היום. בלילה הציתו את המטבחים של בית הכלא ותפסו שני סוהרים כבני ערובה. או אז נתנה ההוראה לכוחות לפרוץ. אג'ית' רוהאנה, דובר המשטרה, מסר כי: "שני הסוהרים חולצו ואושפזו והמצב נמצא בשליטה."

על פי הדיווחים מהתקשורת הזרה, כ-600 שוטרים בפיקוד בכירי המשטרה, הוקפצו ונפרסו סביב היקף הכלא עם קבלת הקריאה לסיוע. רשויות הכלא סירבו להתייחס באשר לשאלה האם הושגה שליטה על האירוע והאם הוחזר השקט למתחם הכלא. יחד עם זאת, מקורות רפואיים מסרו כי גופותיהם של שמונה אסירים הועברו לבית החולים "ראגמה" הסמוך בנוסף פונו עוד 55 אסירים נוספים שהועברו לביה"ח בדרגות פציעה שונות, חלקם במצב קשה. 

על פי החשד האסירים פרצו מתאיהם כדי למחות על גל הדבקות המוני בנגיף קורונה שפקד את הכלא.

בתי הכלא בסרי לנקה תוססים
בתי סוהר בסרי לנקה חוו בשבועות האחרונים אי-שקט כשמספר מקרי הדבקה בנגיף הקורונה בכלא עלה באופן משמעותי עד ליום האירוע. כך שני אסירים נפטרו מהמחלה בתוך שבועיים בבתי הכלא. בשבוע שעבר נהרג אסיר כשנפל בעת שניסה לקפוץ מעל לחומות הכלא "בוגמברה" במהלך התפרעויות אסירים על רקע דומה.

בתי כלא ברחבי המדינה נכנסו לסגירה הרמטית בהוראת רשויות הכליאה, אין יוצא ואין בא. ההחלטה התקבלה בשבוע שעבר כאשר מספר הנדבקים העמיר בקרב אסירים וסוהרים גם יחד. רק בכדי לסבר האוזן, מספר מקרי המוות מנגיף הקורונה ברחבי המדינה גדל פי שישה בחודש האחרון ועמד על 116 נפטרים. כמות הנדבקים במדינה הוכפל בחודש האחרון ליותר מ- 23,484 נדבקים חדשים. רק בחודש אוקטובר האחרון, דיווחה סרי לנקה על 19 מקרי מוות מתוך 10,424 מקרים.

מדינת האי בדרום אסיה מונה 21 מיליון תושבים, הצליחה להכיל את אירוע ההתפרצות של הנגיף, כאשר התגלה לראשונה ב27- בינואר בבדיקה של תייר מסין שחלה. סרי לנקה הכריזה על עוצר של שלושה חודשים ב- 28 ביוני, בהמשכו נעשו הקלות משמעותיות. אך, לאור גל ההדבקות ההמוני שהיכה באוקטובר הכריזו שוב השלטונות על הגבלות משמעותיות. 

על פי הרשויות מדובר בזן חדש של הנגיף שהוא יותר קטלני ויותר ארסי שפוקד ומתפשט כעת במדינה. הצפיפות בבתי הכלא יחד עם רמת התחלואה של האסירים, אינה מקלה על הרשויות בטיפול במגפה. יתכן ואירועים קשים עוד בדרך על רקע התפרצויות זעם בקרב האסירים בבתי הכלא כנגד התנהלות הרשויות בטיפול במגפה.

אולי יעניין אותך גם