הכספת הירוקה: שלושה נעצרו בחשד לשוד יהלומים שמסעיר את גרמניה

בסוף השבוע האחרון הסעירה את מנוחתם של תושבי העיר דרזדן בגרמניה פרשיה שבה נעצרו שלושה חשודים בחשד לביצוע שוד יהלומים נועז בשנה שעברה

הכספת הירוקה: שלושה נעצרו בחשד לשוד יהלומים שמסעיר את גרמניה

By Bambizoe from Dresden, GermanyThis image was originally posted to Flickr by Bambizoe at https://flickr.com/photos/30533963@N02/49131913808 (archive). It was reviewed on 5 December 2019 by FlickreviewR 2 and was confirmed to be licensed under the terms of the cc-zero. - Burglary green vault crime scene security by the policeWayback Machine, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84637426

על פי החשד חברי הכנופייה שדדו את אחד מאוספי האוצרות הגדולים באירופה. לאחר מרדף ארוך שבסיומו פשטו כוחות גדולים על מקום המסתור בו שהו השודדים במקומות שונים באירופה, הובאו אילו למעצרם הושב חלק מהרכוש. החשודים מואשמים כעת בגניבת יותר מתריסר פריטי אספנות ויהלומים מ"הכספת הירוקה" בדרזדן שבמזרח גרמניה. מהי "הכספת הירוקה", מי הם השודדים ומה נשדד במאמרי.

מהי "הכספת הירוקה"?
האוסף שנשדד שכן בשמונה חדרים מעוטרים בארמון המלכותי לשעבר. שלושה חדרים בארמון נהרסו על ידי הפצצות בעלות הברית את העיר דרזדן במלחמת העולם השנייה, אך לאחר המלחמה שוחזר הארמון והפך למוזיאון מפואר. השם "הכספת הירוקה" ניתן מכיוון שחדרים מסוימים במוזיאון עוטרו בצבע ירוק. 

הפריטים היקרים ביותר נשמרו בחלק ההיסטורי של הארמון בקומת הקרקע. באוסף קיימים כ -3,000 פריטי תכשיטים ואוצרות אחרים המעוטרים בזהב, כסף, שנהב ופנינה. הם כוללים אבן ספיר - 648 קראט – שזו ניתנה במתנה מלכותית מטעם  הצאר הרוסי פיטר הגדול.

המטרה – אוצרות סקסוניה
העושר הרב אותו הוריש שליט סקסוניה, "אוגוסטוס הגדול" בשנת 1723, נשמר בגרמניה באחד מהמוזיאונים העתיקים בעולם. על פי החשד השוד הנועז בוצע על ידי חברי הכנופייה עבריינית בחודש נובמבר האחרון. על פי הדיווחים הפריטים שנשדדו/נגנבו כללו מספר רב של שרשראות ענקים מצופות יהלומים וזהב, חרב מצופה יהלום ופריט נוסף ובו היהלום הלבן "דרזדן" שמפורסם בכך שהוא יהלום של 49 קראט.

בעקבות מידע מודיעיני המשטרה פשטה במקביל על בתי השודדים ומקומות המסתור בצרפת ובגרמניה וזאת במסגרת חקירה מאומצת שמתנהלת מזה זמן. חלק מהתכשיטים נתפסו בפשיטה של כוחות המשטרה על מלון מפואר בפריז. כ -1,600 קצינים ושוטרים היו מעורבים בפשיטות ברחבי כמה מדינות בגרמניה. ההערכה היא כי שלושת החשודים שנעצרו הם חברים ברשת של משפחת פשע ידועה לשמצה מברלין. 

בהודעה רשמית של המשטרה נמסר: "הצעדים כיום מתמקדים בחיפוש אחר אוצרות האמנות הגנובים וראיות אפשריות, כמו אמצעי אחסון, ביגוד וכלים". עוד נמסר בהצהרה רישמית מטעם מערכת התביעה הגרמנית כי שלושת החשודים הואשמו ב"שוד כנופיה חמור ושני עבירות של הצתה ". העצורים יופיעו בפני בית המשפט בהמשך השבוע. כאמור לא ניתן למכור את הפריטים הגנובים בשוק האמנות באופן חוקי משום שהם מוכרים מדי ו-"לוהטים". 

ארגוני פשיעה שולטים בגרמניה
הפשיטה על השודדים ותפיסת חלק מהרכוש הגנוב יכול שהיא פעולה שנבעה כתוצאה מלחץ הגדול שהופעל על הרשויות במדינה עד לאחרונה. הרשויות בגרמניה הואשמו בהעלמת עין מפעילותם הפלילית של משפחות הפשע העברייניות הפועלות בברלין ובחלקים בצפון מערב גרמניה. 

שלושת החשודים שנעצרו משתייכים לארגון פשיעה אימתני המכונה "שבט" – אילו הם בעצם משפחות/חמולות פשיעה בעלות שורשים ערבים/מוסלמים, האחראיות על פי החשד לפשע מאורגן ופשיעה חמורה מאורגנת במדינה. 

בין יתר העבירות המיוחסות למשפחות הפשיעה הללו בשנים האחרונות היו אילו מעשי שוד של חנויות כלבו ומעשי שוד בנק. כך לדוגמה שלושה חברי "שבט" אחרים נתפסו ונכלאו בתחילת השנה בגין גניבת מטבע זהב ענק ממוזיאון "Bode" בברלין. בעקבות התעצמות ארגוני הפשיעה הללו במדינה הוחלט לפני שנתיים על ידי פוליטיקאים ועל ידי מערכת אכיפת החוק במדינה על הכרזת מלחמה באותן "החמולות" והתאם לכך שינו את החוק. 

המטרה להילחם בהלבנת ההון האדירה. בעצם, לשים היד על אותן הכנסות מפשע שהומרו לכסף לגיטימי באמצעות רכישת נכסים ועוד. תפיסה זו של השודדים מהווה מעין נחמה לרשויות המוזיאונים בגרמניה. אגב, מטבע הזהב שנשדד מעולם לא הוחזר, וההערכה היא שהוא הומס או נחתך לחתיכות קטנות. 

למטבע זה אין תחליף מבחינה היסטורית ונחשב לפריט נדיר ביותר. ההערכה היא שכך גם יהיה סופם של חלק מהפריטים היקרים שנגנבו מדרזדן, וזאת משום שאי יוכלו למכור אותם באופן חוקי.

תעוזה של עבריינים
השוד המדובר בדרזדן אירע ב- 25 בנובמבר בשנה שעברה. על פי הדיווחים בתקשורת, כך בתעוזה ממש כמו בסרטי הוליווד, החלו השודדים משעות הבוקר המוקדמות לפעול. תחילה, הסירו חלק מסורג הברזל שעל החלון בקומת הקרקע. לאחר מכן ניפצו את מנגנון הנעילה בכדי להיכנס למוזיאון. 

עוד קודם לכן הצליחו השודדים לנתק את אספקת החשמל לבניין ובכך השביתו את מערכת האזעקה. נטרול מערכת החשמל נעשה באמצעות הצתת ארונות חשמל סמוכים לבניין. לאחר שנכנסו לבניין, פרצו לוויטרינות עם האוצרות באמצעות גרזינים וכלים נוספים. 

על פי החשד השודדים שרפו את רכב המילוט במהלך מנוסתם. החוקרים הציעו פרס של עד 500,000 יורו עבור מידע שיוביל למעצרם. כעת לאור הפשיטה המשטרתית ועם מעצרם של החשודים בשוד, ניתן רק לקוות שימצאו שאר הפריטים שנשדדו ויוחזרו לבעליהם החוקיים ויושבו למוזיאון.

אולי יעניין אותך גם