עת הקורונה: כאוס בבתי הכלא במקסיקו

אירועי הדבקות המוניים ומקרי מוות כתוצאה ממגפת הקורונה הם מציאות מוחשית בעת זו במקסיקו. המגיפה, לצד ארגוני פשיעה וניהול כושל מאיימים על שלום האסירים. סקירה של נתן פז 

מגפת הקורונה אינה פוסחת על אף מדינה בעולם. במקסיקו מדינה של 123,166,749 בני אדם מאוכלסים כ- 247,000 אסירים ב-389 בתי כלא ברחבי המדינה. התעלמות מנהיגיה מסכנת המגפה וממדיה מייצרים מציאות קשה ביותר. הדבקות המונית, צפיפות בלתי נתפשת ומקרי מוות רבים כתוצאה מהמחלה. נוסיף לכך את הנתון שבמקסיקו ארגוני פשיעה שולטים ברוב בתי הכלא. על המצב בבתי הכלא המקסיקניים בצל מחלת הקורונה במאמר זה.

הפרות סדר המוניות

אירועי הדבקות המוניים ומקרי מוות כתוצאה ממגפת הקורונה הם מציאות מוחשית במקסיקו. 60,000 אסירים שנדבקו ומעל 6,500 מקרי הדבקות בנגיף היא תמונת המצב במדינה נכון לסוף מאי 2020. ב-22.05.2020 נמצאו עוד 93 אסירים חיוביים, 77 אסירים שפיתחו תסמינים קשים ושמונה אסירים שנפטרו מהמחלה. המספרים מעמירים בכל יום. 

האתגרים הכבירים שגם כך עומדים בפני רשויות הכליאה הפדרליים במדינה בשגרה מקבלים משנה תוקף ומקשים מאד על ניהול תקין והשלטת הסגר בבתי הכלא במדינה. עם פרוץ המגיפה בתחילת ינואר 2020, חוו רשויות הכליאה במדינה אירועים קשים של הפרות סדר המוניות, ניסיונות בריחה ופגיעה בחיי אדם סגל ואסירים. 

בתי כלא מקסיקניים צפופים מאד, 46% מהכלואים חולקים את תאם עם לפחות חמישה אסירים אחרים. 13% מהאסירים משובצים עם יותר מ-15 אסירים נוספים. תנאי ההיגיינה והתברואה קשים מאד. מדיווחים בתקשורת הבינלאומית קיים חוסר במזון, אין לאסירים גישה למאגרי מים בתוך התאים, תנאי היגייניים ירודים ושירותי בריאות שאינם מספקים את הצורך. כך עולה שכדי להשיג מצרכים יומיומיים, אסירים רבים תלויים בקרובי משפחה שיביאו להם מזון, מוצרי היגיינה וכסף לרכישת מצרכים חיוניים, כולל מים. 

במהלך התפרצות המגפה נסגרו בתי הכלא בפני ביקורים של בני משפחה כחלק ממאמץ כולל למנוע המשך הדבקות והדבקה במתקנים דבר שמקשה עוד יותר על תנאי האסירים. ברור לכל בר דעת כי יש לספק מים בתוך התאים, אך בפועל, הדבר אינו מתקיים בלא מעט ממתקני הכליאה כפי שטוענים  אסירים. 

ניהול פיראטי של ארגוני פשיעה

בבתי הכלא המקסיקניים נוצר ניהול פיראטי של ארגוני פשיעה. על פי הרשויות במקסיקו לאסירים מסופקים חומרי ניקוי וציוד ניקיון, מתקיימים שיחות וידאו מפוקחות בין אסירים וקרובי משפחה. בפועל, האסירים משלמים כסף לרכישת מזון ומים. מציאות קשה זו מובילה לאירועי הפרות סדר קשים.

מדיווחים רשמיים של הרשויות, לפחות 16 אסירים נהרגו בהתפרעות המונית בכלא לפני מספר חודשים. חמישה נוספים נפצעו בעימותים שפרצו במתקן הכליאה בעיירה סינגווילאס שבמדינת זקאטקס. במהלך האירוע, שנמשך כשעתיים וחצי, אסירים נלחמו זה בזה באמצעות אקדחים וסכינים. הפרות סדר והתפרעויות קשות מדווחים חדשות לבקרים בבתי הכלא במקסיקו. האלימות בבתי הכלא אינה דבר חריג. רבים ממתקני הכליאה צפופים ונשלטים על ידי כנופיות סמים. 

סוכנות הביטחון הפדרלית מסרה בתגובה כי המאבק פרץ במתקן הכליאה במסגרת התפרעות אסירים ומאבק בין כנופיות. אסיר אחד נעצר שברשותו אקדח, ובנוסף נתפסו שלושה אקדחים ודוקרנים שנמצאו מאוחר יותר בחיפוש שנערך בתוך הכלא. בתוך בתי הכלא המקסיקנים מצויים אסירים המשויכים לקרטלי הסמים החזקים ביותר במקסיקו ולעיתים אף מתרחשים אירועי בני ערובה בתוך הכלא כאשר אילו מחזיקים באסירים מארגוני פשיעה יריבים כשבויים. 

באירוע המדובר, 15 אסירים מתו בכלא ואחד מת מאוחר יותר בבית החולים. מזכיר ביטחון המדינה של זקאטקס, איסמעאל קמברוס הרננדז, אמר לעיתונאים המקומיים כי חלק מהקורבנות סבלו מפצעי ירי, בעוד שאחרים נדקרו או הוכו. לדבריו לא נפגעו אנשי סגל בהתפרעות. לא ברור מה גרם לאירוע, אך בהודעה רשמית מטעם רשות הכליאה הפדרלית נמסר כי נפתחה חקירה כדי לגלות מי אחראי וכיצד הנשק הוברח לכלא. אירוע זה ממחיש כיצד עימותים קטלניים מועצמים במסגרת מגפת הקורונה. 

קשיים ביישום מדיניות שחרור אסירים 

בעוד שמדינות שונות בעולם נקטו בשחרורים גדולים של אסירים עם פרוץ משבר הקורנה במטרה לרווח את מתקני הכליאה ולבלום את המשך התפשטות הנגיף, במקסיקו מתקשים ליישם זאת. כך לדוגמה, איראן שחררה זמנית 70,000 אסירים, אפגניסטן 10,000. באפריל תכננה מדינת אדומקס במקסיקו לשחרר 1,894 אסירים כחלק מצעדי המנע, רובם היו קרובים להשלמת עונש, קשישים ואסירים בעלי בריאות לקויה. בפועל שוחררו רק עשרות בודדות. 

הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור ביקש ליישם את השחרור מבתי הכלא כחלק ממדיניות סדורה. למרות שהחוק מאפשר את שחרורם של כלואים בגין עבירות קלות שבוצעו ללא אלימות ועונשם פחות מארבע שנים, לא שוחררו חלק ניכר מאסירים אלו. לנשיא יש אפשרות מתן חנינה לאסירים במסגרת החוק. בפועל, חנינה זו לא חלה על נשים כלואות שילדיהן הצעירים עמן, מכיוון שרבות מהן כלואות בגין אישומים חמורים ואינן עומדות בקריטריונים. 

רק בכדי לסבר את האוזן כ-700 ילדים מתחת לגיל 6, מוחזקים בכלא יחד עם האסירות בתנאי היגיינה וצפיפות נוראית. בגלל המציאות הקשה ולאור התפשטות הנגיף, הרשויות המקסיקניות ביקשו להוציא את הילדים מהכלא ולמסור אותם לקרוביהם. לאור העובדה שלא ניתן שחרור זמני לחלק ניכר מהאסירות האימהות הכלואות, אילו התנגדו בתוקף להוצאת הילדים מידיהם. 

להתנגדות זו הצטרפו גם ארגוני זכויות אדם במדינה וכך נותרו הילדים בלב המקום המסוכן ביותר לבריאותם. מומחים לבריאות ילדים הדגישו כי הפרדת ילדים צעירים מאם או מהורה היא המזיקה ביותר ועלולה לפגוע בילד. במקום לקבוע מדיניות כוללת, ולשקול שיקולים בטובת הילד כולל הוצאת האם מחוץ לכלא הוחלט להשאירם במתקנים. מאידך, מקסיקו החלה לאחרונה לקדם שחרורים זמניים על ידי שימוש בצמידי מעקב אלקטרוניים. 

המציאות הקשה במקסיקו מאיימת להגיע לנקודת אובדן שליטה בבתי הכלא. התובנה של מנהיגי המדינה כעת היא שאסור להעלים עין מהתנאים הירודים בבתי הכלא ולנצל את המשבר בכדי לערוך רפורמה משמעותית בכל בתי כלא.

אולי יעניין אותך גם